نقشه سایت چیست، چگونه یک نقشه سایت سئو پسند داشته باشیم؟ مدیر دِو

هر جا که نیاز باشد از متاتگ ربات در Robot.txt استفاده کنید. استاندارد جهانی URL از حروف Unicode مثل فارسی پشتیبانی نمی کند (مانند آدرس اول) به همین دلیل آدرس هایی که حروف Unicode دارند باید Encode شوند که حالت دوم است که در کامنت تون ثبت کردید. برخی کرالرها یا مرورگرها ممکنه از شکل unicode هم پشتیبانی کنند اما بهتره که تمام URL ها به صورت encode باشند. هر دوی Yoast SEO و Google XML Sitemaps می توانند نقشۀ سایت XML بسازند. داشتن دوتا نقشۀ سایت چندان مفید نیست و حتی می‌تواند سرعت سایت شما را پایین بیاورند.

  • نقشه سایت HTML در درجه اول برای دسترسی کاربران به ساختار سایت شما طراحی شده است.
  • قسمت بعدی که برایتان باز می شود، شما را قادر می سازد تا محتوا را از نقشه سایت خودتان حذف کنید.
  • در عوض نام گذاری نقشه های سایت بر اساس آدرس های موجود در آن، می تواند به ما در این کار کمک زیادی کند.
  • شما می توانید گزینه include categories را فعال کنید و دسته بندی محصولات را هم به نقشه سایتتان اضافه کنید.
  • همچنین به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام صفحه در سایت شما از بقیه صفحه‌ها مهم‌تر است.

نقشه سایت، هویت سایت شماست و باید بدانید چگونه آن را ایجاد کنید و ارتقا دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. از همین الان شروع کنید و این موارد گفته شده را به عنوان یک تمرین سئو انجام دهید و نتایج آن را رصد کنید. هر چه سایت مپ شما کوچک‌تر باشد یعنی سرور سایت خود را کمتر دچار تنش کرده‌اید. هر چند گوگل و بینگ سایز بین 10 الی 50 مگابایت را برای سایت‌مپ قبول می‌کنند اما بهتر است سایت مپ خود را همیشه در دامنه‌ی پایین‌تر قرار دهید تا کار گوگل و سرور شما نیز راحت‌تر شود. البته در حال حاضر کنسول گوگل بخش جدیدی را تحت عنوان Index Coverage ایجاد کرده است که مشکلات ایندکس را تا مشخص می‌کند و کار تا حد زیادی آسان‌تر شده است. کنسول جستجوی گوگل در برخی مواقع می‌تواند خسته کننده باشد، به طور مثال اگر شما صفحه داشته باشید و صرفا صفحه‌ی شما ایندکس شوند شما نمی‌توانید بفهمید که مشکل این 5000 صفحه که ایندکس نمی‌شوند چیست.

در ابزار سرچ کنسول ، در منوی Crawl ، در بخش sitrmaps می توانید آدرس نقشه ی سایت خود را وارد کرده و به گوگل معرفی کنید. با درنظر داشتن اینها، اکنون می‌خواهیم چگونگی ساخت نقشه سایت و بهینه‌کردن آن برای سئو را به شما آموزش دهیم. توصیه می‌کنم فقط زمانی این تاریخ‌ها را تغییر دهید که تغییرات چشمگیری در سایت خود ایجاد کرده‌اید (یا محتوای جدیدی را به صفحه افزوده‌اید).

ساخت نقشه سایت با افزونه Google XML Sitemaps

در سال 2017 گری ایلیس از گوگل توئیت کرد که ربات های گوگل به قسمت اولویت توجهی نمی کنند. اما چرا؟ جان مولر تایید کرده که نقشه سایت موبایل تنها بایستی برای وب سایت های دارای نسخه موبایل ایجاد شود و برای وب سایت های واکنشگرا نیازی به آن نیست. به عبارتی اگر وب سایت شما دارای نسخه موبایلی به شکل m.example.com است، ساخت نقشه سایت موبایل خالی از لطف نخواهد بود. موتورهای جستجو و خزنده‌های دیگری هستند که تنها از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند. برای سئو، یک نقشه سایت XML یک احضاری برای خزنده URLهای لیست شده است. این یک راه درخواست موتورهای جستجو برای بررسی سایت و ایندکس صفحات لیست شده می‌باشد.

طبق گفته های خودتون، اگه روی sitemap جدید ریدایرکت میشه مشکلی پیش نمیاد. اما باز یکبار صفحه گوگل وبمستر خودتون رو بررسی بکنید، مطئمن شید نقشه سایت جدید ایندکس و نقشه قدیمی حذف شده. شما می‌توانید بر روی دکمه SEE INDEX COVERAGE که در بالا سمت راست قرار گرفته کلیک کنید تا گزارشات گوگل از سایت مپ خود را ببینید. این گزارش به شما نشان می‌دهد که گوگل چند صفحه از صفحات سایت شما را پیدا کرده است و چند تا از این‌ها مورد تایید گوگل قرار گرفته است. اگر بیشتر از 5000 آدرس داشتید، از فایل ایندکس نقشه سایت استفاده کنید که در بخش بعد توضیح داده می‌شود. موتور جستجوی بینگ از فرمت‌هایی که توسط گوگل پشتیبانی می شود حمایت نمی‌کند، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده است هر چیزی که پشتیبانی نشود، نادیده گرفته خواهد شد.

سایر ابزارهای ساخت sitemap.xml

برای اطمینان از ایجاد سایت مپ توسط افزونه Yoast بر روی علامت سوالی که کنار سایت مپ XML سایت (نقشه‌های XML سایت) قرار دارد کلیک کرده و گزینه مشاهده سایت مپ XML را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با افزودن عبارت “sitemap_index.xml” به انتهای آدرس URL سایت خود آن را مشاهده کنید. نقشه سایت نقشه ای از سایت شماست که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام محتوای سایت شما را پیدا، کروال و ایندکس کنند. سایت مپ همچنین به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحه در سایت شما مهم تر هستند. همچنین ممکن است سایت شما یک سایت فروشگاهی باشد و چند صد صفحه مختلف داشته باشد.

در ادامه آموزش می‌دهیم که چگونه با استفاده از نسخه رایگان این نرم افزار، برای سایت خود یک سایت مپ بسازیم. سایت مپ XML می‌تواند کمبودهای احتمالی موجود در مورد گرفتن لینک های خارجی یا بک لینک را پوشش دهد. سایت مپ XML می‌تواند ضعف های موجود در لینک دهی داخلی سایت را پوشش دهد. هر دو گزینه های مناسبی هستند ولی توصیه ما استفاده از افزونه yoast seo هست. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد پاسخگوی سوالات شما باشد. در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید تا کارشناسان ما، پس از بررسی سوال شما در قالب یک دیدگاه یا مقاله به شما پاسخ دهند.

مزایای استفاده از نقشه سایت

قطعا داشتن یک ویدیو سایت مپ ضرری ندارد اما ارزش دردسرهای ساخت و نگهداری ویدیو سایت مپ را ندارد. توصیه می‌کنم وقتی نقشه سایت به هر روشی ساخته شد، آن را کاملا و به دقت چک کنید که لینک‌های صفحات مورد نظر شما در آن وجود داشته باشند. در صورتی که همه مراحل را به درستی انجام داده باشید در قسمت “Submitted sitemaps” مشخصات سایت مپ را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که افزونه فروشگاه ساز ووکامرس را نصب کرده باشید بخشی به نام “محصولات” به تب “انواع محتوا” اضافه شده است که می توانید بسته به نیازتان محصولات را هم از سایت مپ خارج نمائید. صفحاتی که منجر به ایجاد محتوای تکراری می شوند را خارج کنید، در وردپرس صفحات بایگانی، برچسب ها و نویسندگان گزینه مناسبی برای اینکار هستند.

مثلا، گوگل صفحات وب را تا حد زیادی از طریق لینک‌های موجود در هر صفحه پیدا می‌کند. حالا اگر سایت شما خیلی جدید باشد و فقط تعداد کمی بک‌لینک خارجی در آن داشته باشید‌، سایت‌مپ برای کمک به گوگل در یافتن صفحات مختلف در سایت شما، کمک خیلی بزرگی می‎‎کند. هر چقدر نقشه سایت شما کوچکتر باشد، ایندکس آن راحت تر و سریعتر خواهد بود؛ اما این دلیل نمی شود که محتوای سایت خود را برای کوتاه شدن نقشه سایت در آن قرار ندهید. تمامی صفحاتی که میخواهید به گوگل نشان ندهید را باید در یک فایل مشخص به گوگل اطلاع دهید. یکپارچه‌سازی Slickplan با Basecamp و داشتن افزونه وردپرس، همکاری و به اشتراک‌گذاری میان کاربران و ادیتورهای مختلف را ممکن کرده است.

در غیر اینصورت، گوگل هشدار می‌دهد که بروزرسانی تاریخ‌ها در صفحاتی که تغییر نیافته‌اند می‌تواند به عنوان یک شیوه نامطلوب به نظر برسد. می‌تواند این باشد که محتوای تکراری زیادی در آن ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته است. یا می‌تواند این باشد که تعداد صفحات موجود در سایت شما از بودجه خزش شما پیشی گرفته‌اند. با توجه به نکاتی که تا به اینجا گفته شد، نحوه ساخت نقشه سایت و بهینه‌سازی آن برای سئو در ادامه آمده است.