نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟ اهمیت نقشه سایت و نحوه ساخت نقشه گروه دیجیتال نردبان

معمولا نقشه سایت را در آدرس example.ir/sitemap.xml قرار می‌دهند. اما آدرس نقشه سایت به CMS شما و افزونه‌هایی که برای ایجاد نقشه سایت از آنها استفاده می‌کنید، بستگی دارد. مثلا نقشه سایتی که افزونه یواست می‌سازد در آدرس example.ir/sitemap_index.xml در دسترس است. می‌توانید از یک ابزار آنلاین تولیدکننده نقشه سایت مانند xml-sitemaps.com استفاده کنید. این ابزارهای رایگان برای شما یک فایل XML را که می‌توانید به عنوان نقشه سایت از آن استفاده کنید، می‌سازند.

  • در صورتی که نقشه سایت نداشته باشید باز هم امکان ایندکس صفحات وجود دارد، اما وجود نقشه سایت کار را برای اسپایدرها راحتر خواهد کرد و آنها می توانند سریعتر به صفحات مهم وب سایت تان دسترسی داشته باشند.
  • زمان و انرژی خود را در عوض بر روی اضافه کردن اسکیما مارک اپ VideoObject در صفحات دارای ویدئو صرف کنید.
  • البته بیشترین کاربرد این بخش زمانی است که شما بخواهید صفحات HTML را جدا از وردپرس به نقشه سایت خودتان اضافه کنید.
  • اگر سایت شما با تعداد بالای صفحات فاقد سایت مپ باشد، ممکن است برخی صفحات از دست خزنده‌ها در رفته و index نشوند.

در صورتی که سایت فروشگاهی داشته باشید و آن را به کمک ووکامرس ایجاد کرده باشید، نقشه ای هم محصولات فروشگاهتان ایجاد خواهد شد. گفتیم که سایت مپ فایلی با قالب xml است که صفحات شما را به موتورهای جستجویی مانند گوگل معرفی می کند. منظور از ایندکس این است که صفحه شما را شناسایی کنند و آن را در نتایج جستجوی خودشان نشان دهند. سایت مپ، همان نقشه سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات سایت شما را شناسایی کنند و آن ها را ایندکس کنند. زمانی که شما از سایت مپ در وب سایتتان استفاده میکنید این قابلیت به موتورهای جستجوی گوگل خواهد گفت که شما از چه محتوایی درو ب سایتتان استفاده کرده اید و این محتواها در چه زمینه ای میباشد.

نقشه سایت تصاویر XML

All in One SEO تنها افزونه‌ایست که به شما اجازه افزودن صفحات خارجی مانند موارد بالا را به سایت مپ سایت وردپرس می‌دهد. برای این منظور به بخش Additional Pages بروید و آن را فعال کنید. در این قسمت قادرید که هر صفحه سفارشی را در سایت مپ خود بگنجانید. سعی کنید بر مبنای اهمیت و اولویت ایندکس شدن صفحات، سلسله مراتب صفحات فعلی سایت را بسازید.

انواع فرمت های سایت مپ چیست؟

نقشه سایت در دو نوع HTML و XML است که در این قسمت می خواهیم هرکدام را معرفی کنیم. استفاده از سایت مپ سبب خواهد شد تا ایندکس شدن صفحات پویا در وب سایت شما به خوبی انجام شود. آدرس دقیقی از هر کدام از صفحات وب سایت در داخل این برچسب قرار خواهد گرفت. زمانی که قرار است نقشه سایت در وب سایتتان قرار دهید از این برچسب در اول و آخر نقشه سایت استفاده میشود. از این برچسب برای میزان اهمیت هر کدام از صفحات وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد.

حتما لیست صفحاتی که باید در گوگل ثبت شوند را در نقشه سایت خود قرار دهید. فرض کنید در وب‌سایت خود پست تایپ‌های مختلفی دارید؛ مانند نوشته‌ها، برگه‌ها، محصولات و نمونه کارها. به عنوان مثال شما می‌خواهید برگه‌ها، نوشته‌ها و محصولاتتان در گوگل نمایش داده شوند. زیرا این صفحه ارزش و محتوای چندان خوبی ندارد و این مسئله باعث می‌شود که در مجموع رتبه سایت شما کاهش پیدا کند.

وبلاگ نردبان

اگر سایت شما دارای تعداد صفحات و محصولات زیادی است توصیه ما به شما ایجاد نقشه سایت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول است. با این وجود اگر سایت شما تک صفحه‌ای یا یک سایت کوچک با تعداد صفحات کم (زیر ۵۰ صفحه) است می‌توانید از استفاده از این ابزار صرف نظر کنید. زمانیکه شما یک نقشه سایت ایجاد می‌کنید، و مثلا آن را به ابزار وبمستر گوگل ارسال می‌کنید گوگل می‌تواند نقشه سایت شما را بررسی کند.