سایت مپ چیست؟نقشه سایت sitemap xml سئو سئو سایت سئو ایران

افزونه Jetpack یکی از تحسین شده ترین و پراستفاده ترین افزونه های وردپرسی است. این افزونه در زمینه های مختلف از جمله امنیت، سرعت سایت، آمار و سئو به سایت شما کمک می‌کند. ممکن است که در آن 5000 صفحه تعداد محتوای تکراری زیادی وجود داشته باشد. درنهایت روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا سایت مپ شما ایجاد و فعال شود. گوگل و بینگ هردو فقط نقشه‌های سایتی که زیر 50 MB هستند را قبول می‌کنند.

  • اگر سایت شما دارای تعداد صفحات و محصولات زیادی است توصیه ما به شما ایجاد نقشه سایت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول است.
  • نقشه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر تولز ثبت نمایید.
  • از مزایایی این روش داینامیک بودن سایت مپ و عدم نیاز به دانلود مداوم یک نسخه جدید از نقشه سایت است.
  • چرا که کاربران به راحتی توانسته اند محتوای مورد نظر خود را بیابند.
  • نکته اصلی در استفاده از این روش و روش‌های مشابه برای ایجاد نقشه سایت این است که در صورت اضافه شدن صفحات جدید شما بایستی مجددا نقشه سایت را بسازید تا محتوای جدید نیز درون نقشه سایت نمایش داده شود.

با اینکه نقشه سایت XML تضمینی برای پایش و ایندکس صفحات به شمار نمی رود، اما ساخت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول موجب افزایش شانس انجام این کار می گردد. هدفشان اطمینان از وجود و یا عدم وجود یک صفحه یا یک دسته بندی خاص است و با عدم مشاهده آن وقت خود را صرف جستجو در منو سایت نخواهند کرد. شاید با خود بگویید این امر که کاملا مشخص و واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. ولی حقیقت این است که این اشتباه در بسیاری از سایت های شرکت های طراحی سایت نیز مشاهده میشود و این موضوع نشاندهنده آن است که بسیاری از کاربران حرفه ای سایت نیز به آن بی توجه بوده اند. از نقشه‌های سایت HTML می‌توانید به عنوان استاندارد بخشی از سایت استفاده کنید. آنها میل دارند از فوتر لینک شده و معمولا برای سهولت کاربران برای دستیابی به تمام صفحات وبسایت نوشته می‌شود.

فرمت های نقشه سایت XML

در حقیقت، وب سایت های وردپرسی که قبلاً از Yoast SEO استفاده می کردند، می توانند نقشه های سایت XML را مستقیماً در این افزونه فعال کنند. در واقع با استفاده از نقشه سایت می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که بر روی چه صفحاتی از وب سایت متمرکز شوند. همچنین این کار موجب استفاده بهینه تر از Crawl Budget می شود. همانطور که احتمالا می دانید موتورهای جستجو دارای محدودیت هایی در صرف منابع برای پایش سایت شما هستند.

نقشه سایت XML

کار سایت مپ این است که به گوگل (و البته موتورهای جستجوی دیگر) بگوید که کجا و در چه آدرسی می‌توانند مهم‌ترین صفحات آن سایت را پیدا کنند تا بتوانند این صفحات را ایندکس کنند. نکته مهمی که باید آن را رعایت کنید، این است که قبل از ثبت نقشه سایت در گوگل، باید مشکلات مربوط به سئو سایت را که به خوبی مرتفع کنید. به عنوان مثال، ممکن است که شما در صفحات خود محتوای تکراری داشته باشید. اگر بعد از بررسی های انجام شده متوجه شدید که محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد، قبل از هر چیزی باید آن را بهبود دهید. چراکه گوگل به طور کلی duplicate content را به عنوان یک فاکتور منفی می شناسد؛ حال شما با معرفی نقشه سایت به گوگل، دقیقا کاری را انجام می دهید که به ضرر شما خواهد بود. نقشه سایت HTML اجازه می‌دهد بازدیدکنندگان سایت به آسانی به یک وبسایت هدایت شوند و این سایت مپ نسخه‌ای از متن با نمای کلی site navigation می‌باشد.

سایت مپ XML پویا و داینامیک بسازید.

آدرس دهی در نقشه سایت باید متناسب با دامنه اصلی باشد و تا حد امکان از حروف فارسی استفاده نشود. علیرغم مزایای ابزار سایت مپ ساز بصری، برخی افراد همچنان ابزارهای سنتی را ترجیح می‌دهند. 5- در بخش «Add a new sitemap» آدرس سایت مپ خود را تایپ کنید و دکمه Submit را بزنید. به عنوان مثال، فرض کنید که نقشه سایت شما به 5000 صفحه لینک دارد. » را مشاهده کردید، گوگل با موفقیت نقشه سایت شما را کراول کرده است.

می توانید بر روی هر بخش کلیک کرده و جزئیات آن را در پایین صفحه مشاهده نمائید. وب سایت هایی که لینک سازی داخلی را به خوبی پیاده سازی نکرده اند. شما باید یک نقشه سایت اصلی بسازید و 12 URL را در آن تعریف کنید. در مورد سوالت، پرتال (و سیستم‌های خوب مشابه) به شما امکان اتصال به وبمستر تولز رو میدن و خودشون سایت مپ رو براتون اضافه میکنند. حالا وقتی شما از یک سیستم آماده مثل وردپرس استفاده می‌کنه، می‌تونی با ریختن افزونه‌هایی (که در واقع برنامه‌نویسی‌های آماده هستن) قابلیت‌های مختلف اضافه کنی. پس می‌تونی بررسی کنی ببینی افزونه‌ای برای اینکار وجود داره یا نه.

PowerMapper ابزاریست فوق‌العاده جهت شناسایی خطاها و سازگاری سایت مپ فعلی سایت. اگرچه به عنوان ابزار ساخت sitemap بصری معروف شده، با این حال کارکردهای دیگری نیز دارد. برای نمونه می‌توان به خروجی فایل XML و Excel CSV اشاره کرد.

مخصوصا اگر سایت شما وردپرسی باشد و از افزونه سئو مناسب نظیر یوست سئو برای ایجاد آن استفاده کنید. علیرغم اهمیت نقشه سایت در سئو بایستی به خاطر داشته باشید که نقشه سایت یک فاکتور رتبه بندی نیست و ارتباطی به رتبه سایت در گوگلا ندارد. در واقع سایت مپ تنها به بررسی سریعتر و راحت‌تر محتوای سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند. نقشه‌های سایت نمی‌توانند بیش از 50 هزار URL را در خود ثبت کنند. همچنین حجم فایل نقشه سایت نیز حداکثر می‌تواند 50 مگابایت باشد.

و این امر به محتویات سایت وابسته است و شما می توانید با Sitemap این کار را برای موتورهای جستجو و گوگل آسان کنید. همانطور که در قسمت راست تصویر قبل مشاهده می کنید، دسته بندی نقشه های سایت موجب آنالیز بهتر آنها شده و ما می توانیم به راحتی به بخش دارای مشکل پی ببریم. اما همانطور که مشاهده می کنید بخش Articles دارای عملکرد مناسبی نیست. نقشه سایت لیستی از صفحات مهم سایت شما برای پایش و ایندکس می باشد، بنابراین نیاز به درج تمام آدرس های سایت در آن نیست.