فایل robots txt چیست؟ راهنمای جامع فایل ربات سایت دگردیسی

همچنین، اگر هزاران صفحه دارید که می خواهید آنها را مسدود کنید، گاهی اوقات راحت تر می توانید کل قسمت آن سایت را با robots.txt مسدود کنید، به جای اینکه به طور جداگانه یک تگ noindex به هر صفحه اضافه کنید. این راهنمای مفید از Google اطلاعات بیشتری در مورد قوانینی که می توانید برای مسدود کردن یا اجازه ربات ها به خزیدن صفحات مختلف سایت شما استفاده کنید. در اینجا ما به ربات های گوگل می گوییم که در وب سایت ما در تمام فولدرهای مربوط به تصاویر خزش نکنند. با مسدود کردن صفحات غیر ضروری ربات های گوگل زمان لازم را برای خزش در صفحات مهم به دست می آورند و می توانند آنها را فهرست بندی کنند.

  • در گام نخست باید بررسی کنید که هیچ محتوایی در این فایل برای بررسی و خزیدن ربات‌ها مسدود نشده باشد.
  • درنتیجه اگر شما به صورت تصادفی Googlebot را از خزیدن در سایت خود منع کنید ممکن است برای سئو و رتبه بندی سایت شما خیلی خطرناک باشد.
  • اگر فایل robots.txt یک وب سایت ظاهر نشود، ممکن است خالی یا از دایرکتوری ریشه خالی باشد (که در عوض یک خطای 404 را برمی گرداند).

آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت eBgroup از دهه 90 بعنوان یکی از آژانس‌های موفق در زمینه سئو، طراحی سایت، تولید محتوا و تبلیغات کلیکی در غرب تهران مشغول به فعالیت بوده است. فایل robots.txt باید یک فایل متنی کدگذاری شده UTF-8 باشد (که شامل ASCII است). گوگل ممکن است کدهایی را که بخشی از محدوده UTF-8 نیستند نادیده بگیرد و قوانین robots.txt را نامعتبر کند. اگر گوگل عمل رباتیک را جریمه کند خیلی از افراد میتوانند بر روی سایت رقیب خود حرکات رباتیک پیاده‌سازی کنند و آنها را به زیر بکشانند!

ربات‌های گوگل

مثلا اگر شما در صفه ای از سایتتون روزانه یک سرچ هم نداشتین یک دفعه اون از رو صفر به ده یا بیست تا نرسونین. اول با روزی سه الی چهارتا سرچ شروع بکنید و بعد از دو روز بکنیدش هفت تا یا هشت تا حالا همینطور خورد خورد تعدادش رو افزایش بدین تا گوگل شک نکنه. در نهایت همینطور که سئو سایتتون رشد میکنه کلمات کلیدی بهتر و قوی تری مد نظر قرار بدین و تعداد جست و جو های روزانه رو بیشتر بکنید. یکی دیگر روش‌های ویرایش فایل robots.txt به صورت دستی می‌باشد که می‌توانید از طریق سی پنل هاست و یا FTP به هاست خود متصل شده و فایل را ویرایش و سفارشی‌سازی کنید. پس از ورود به هاست، می توانید فایل robots.txt را در پوشه اصلی وب سایت خود یا public_html پیدا کنید.

۲. جلوگیری از نمایش صفحات یا فایل‌ها در نتایج جستجوی گوگل

اگر از افزونه یوآست در سئوی وب سایت وردپرسی خود استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم به نوشته نحوه افزودن کلمه کلیدی و توضیحات متا در وردپرس نیز نگاهی بیاندازید. کلیه سایت‌ها برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجوی به فایل robots.txt نیاز دارند. اگر سایت وردپرسی شما دارای فایل robots.txt نباشد، موتورهای جستجو تمام وبسایت شما را پیمایش و فهرست می‌کنند که در این صورت نمی‌توانید به موتورهای جستجو دستور دهید که نباید کدام صفحات و فایل‌ها را پیمایش کنند. در واقع فایل Robots.txt یک قرارداد بین سایت شما و ربات‌های خزنده است که به آن‌ها اعلام می‌کند چه محتوایی قابل بررسی و چه محتوایی غیرقابل بررسی است.

ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. اگر صفحات وبسایت خود را در فایل Robots.txt نوایندکس کنید، گوگل باز هم آن را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. گوگل به کمک انکرتکست هر لینک و سایر فاکتورها رتبه‌ای به این صفحه در جستجوهای مرتبط می‌دهد. معمولاً این نوع صفحات در نتایج جستجو بدون توضیحات متا ظاهر می‌شود چون گوگل محتوای صفحه و توضیحات متا را ذخیره نکرده است.