نقشه سایت sitemap چیست اهمیت سایت مپ در سئو

اگر تعداد زیادی از آن ها داشته باشید، بهتر است که برای هر تصویر یک فایل XML جداگانه ایجاد کنید. همانطور که مشاهده کردیم، می توانید به راحتی نقشه سایت را با استفاده از ژنراتور آنلاین بسازید. سپس به سادگی باید آن را در سایت خود بارگذاری کرده و آن را در کنسول جستجوی Google اضافه کنید تا روند خزیدن سریع شود. این موضوع برای cms ها ساده تر است، چرا که برای هر کدام تیمی در گذشته ماژول مورد نیاز برای ایجاد سایت مپ را ساخته و فقط کافی است شما آنرا در سایت خود نصب نمایید. گوگل توانایی این را دارد که پسوندهای متفاوت را درSitemap شناسایی کند.

  • لذا اگر سایت شما بیش از ۵۰۰ صفحه دارد استفاده از این ابزار برای ساخت نقشه سایت کارایی ندارد.پس از پایان بررسی به منوی Sitemaps و سپس XML sitemap بروید.
  • نقشه‌های سایت مفیدند اگر شما دارای سایتی با محتوای پویا هستید، همچنین دارای سایتی جدید و اینکه زیاد به آن لینک نشده و یا حاوی مقدار زیادی محتوای آرشیو شده است که به خوبی لینک نشده است.
  • در تب های بعدی به ترتیب آخرین تاریخ به روز رسانی صفحات، اهمیت صفحات و همچنین این که صفحات هر چند وقت یک بار به روز رسانی می‌شوند را مشخص می‌کنید.
  • برای ساخت سایت مپ می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد و حتی می‌توان آن را به شکل دستی تهیه کرد.

در نتیجه بهینه سازی سایت در موتور های جستجوگر با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می پذیرد. شرکت گوگل تایید کرده است که قرار دادن نقشه ی سایت ، تاثیر مثبتی بر روی سئو دارد. همانطور که پیدا کردن یک مکان بدون استفاده از آدرس و نقشه می‌تواند دشوار باشد، گاهی برای گوگل نیز دشوار است که همه‌ی صفحات یک سایت را بدون دسترسی به نقشه‌ سایت یا سایت مپ پیدا کند.

Sitemap(html)

درج نقشه سایت تصاویر در برخی وب سایت ها چیزی جز هدر دادن Crawl Budget نیست. این فایل به موتورهای جستجوگر مانند گوگل اجازه می‌دهد که تمام پیچ و خم‌ها و URL‌هایی که باید در گوگل ثبت شوند را، شناسایی و ثبت کنند. لزومی ندارد که حتما از نقشه سایت HTML استفاده کنید؛ زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال حاضر به سایت‌مپ XML اعتماد می‌کنند.

با استفاده از XML Sitemap Generator می‌توانید به سادگی و تنها با تنظیماتی اندک، سایت مپ خود را ایجاد کنید. این افزونه همچنین از قابلیت پینگ کردن خودکار موتورهای جستجو برخوردار است و می‌تواند صفحات و پست‌هایی که آپدیت می‌کنید را به سرعت برای ایندکس شدن به موتورهای جستجو اطلاع دهد. قابلیت سفارشی‌سازی بالای این افزونه، از دیگر مزایای به شمار می‌رود. ساخت سایت مپ با Dynomapperبا استفاده از این ابزار می‌توانید سایت مپ‌های تعاملی و در اشکال مختلف (پیشفرض، دایره‌ای و درختی)‌، با رنگ‌بندی سفارشی و لوگوی خودتان را طراحی کنید. سایت مپ‌هایی که توسط این ابزار ساخته می‌شوند به جز نمایش URLهای سایت، این امکان را دارند که کاربران نیز با کامنت‌گذاری، اطلاعات آنالیتیکس، طبقه‌بندی‌ها و… در آن مشارکت داشته باشند.

آیا Sitemaps برای سئو سایت اهمیت دارند؟

اگر سایت شما کمتر از ۵۰۰ صفحه دارد و طراحی سایت شما با وردپرس انجام نشده است و در تولید نقشه سایت مشکل دارید برای تولید نقشه سایت نسخه‌ی رایگان Screaming Frog را نصب کنید. آدرس URL صفحه اصلی خود را در باکس مربوطه با برچسب Enter URL to spider وارد کنید و Start را بزنید. گوگل می تواند صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کند. اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید. در بعضی از نقشه سایت ها شما قسمتی با نام “اولویت” دارید که به موتور جستجو می گوید کدام صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته کارکرد این ویژگی همیشه یکی از موارد اختلاف نظر بین سئوکاران بوده است.

سایت مپ‌ها همچنین به موتورهای جستجو می‌گویند کدام یک از صفحات سایت شما بسیار مهم هستند. نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه سایت قرار داده شود.

این ابزار، یک فایل XML را که می‌توانید از آن به عنوان نقشه سایت خود استفاده کنید‌، در اختیار شما قرار می‎دهد. اگر سایت شما سایت مپ نداشته باشه آسیبی به سئو سایت وارد نمی شود ولی ساخت sitemap منجر به بهبود سئو سایت می شود. بله شما می تونید سایت مپ رو از طریق فایل robots.txt هم به گوگل معرفی کنید. توصیه ما این است که نقشه سایت را به صورت دستی وارد کنید تا مطمئن شوید که حتما موتورهای جستجو قادر به پیدا کردن آن هستند. HTML Sitemaps ساختار پیچیده ای ندارند و شما می توانید به راحتی آن را ایجاد کنید.

برای مثال، گوگل بیشتر صفحات وب را از طریق لینک‌ها پیدا می‌کند. و اگر سایت شما کاملا جدید است و فقط تعداد انگشت شماری بک‌لینک دارد، در اینصورت نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات شما، بسیار بزرگ است. اما وقتی به گزارش سرچ کنسول نگاه می‌کنید، سایت شما تنها ۲۰۰۰ صفحه ایندکس شده دارد. موتورهای جستجو مانند Google, Yahoo & Bing از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف سایت استفاده می‌کنند. این روش کاملا اختیاری است اما پیشنهاد می کنیم آنرا انجام دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو سریعتر به نقشه سایت دسترسی پیدا کنند. وقتی صحبت از بودجه کرول می‌باشد اگر لینک‌هایی داشته باشید که قرار نیست ایندکس شوند و دارای تگ noindex هستند هیچ نیازی ندارید که آن‌ها را در داخل نقشه سایت قرار دهید.

بعد از این مرحله سایت مپ شما به سرچ کنسول اضافه می شود و شما می توانید جزئیات را مثل تصور زیر مشاهده کنید. پس بهتر است ابتدا سایتتان را به سرچ کنسول متصل کنید و پس از فعال سازی آن، از قسمت INDEX گزینه Sitemap را انتخاب کنید (در قسمت سمت چپ صفحه می توانید این گزینه ها را پیدا کنید). البته شما برای پیکربندی هم می توانید از آدرس زیر اقدام کنید. استفاده از سایت مپ در وب سایت باعث میشود تا سرعت ایندکس وب سایت های بزرگی که از محتواهای زیادی برخوردار هستند با سرعت بالایی انجام شود. این برچسب برای این است که اطلاعات آخرین تغییرات هر صفحه از وب سایت درآن قرار میگیرد.

اختیاریتاریخ آخرین به روزرسانی صفحه مورد نظر است که به شکل YYYY-MM-DD نوشته می‌شود.اختیاریاین تگ مشخص می‌کند که هر چند وقت یکبار این صفحه تغییر می‌کند. این مقدار یکسری اطلاعات کلی را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند که ممکن است با تعداد دفعات بررسی خزنده‌های گوگل ارتباط نداشته باشد. سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند. همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر است. شما باید مهمترین صفحات سایت خود را درون نقشه سایت قرار دهید. از اضافه کردن صفحات با محتوای تکراری در نقشه سایت نظیر برچسب‌های نوشته و محصولات خودداری کنید.