راهکار بهینه‌ سازی نقشه سایت چیست؟ تاثیر آن در سئو

همه URLها از سایت شما لیست می‌شوند، و این حاوی صفحاتی است که نمی‌توانستند توسط موتور جستجو پیدا شوند. سپس عملکرد نقشه سایت را «فعال» کنید و به افزونه اجازه دهید جادوی خود را انجام دهد. سپس، تمام آن نقشه های سایت از طریق فهرست نقشه سایت قابل دسترسی خواهند بود.

  • در این صفحه ابتدا متوجه می‌شوید نقشه سایت چیست و سپس با انواع نقشه سایت آشنا می‌شوید و در نهایت با روش ساخت نقشه سایت XML و ثبت آن در سرچ کنسول آشنا می‌شوید.
  • (اشاره به آدرس یا همان url آن صفحه دارد. url چیست؟ ) برای وردپرس و cms های دیگر واقعا بهترین روش استفاده از پلاگین ها و ماژول های آماده است.
  • دقت داشته باشید که حالت استاندارد توزیع نقشه سایت فرمت XML می باشد.
  • هر آدرسی که در سایت مپ قرار می‌گیرد باید دارای دو تگ و یک تگ باشد.

Sitemap.xml/آدرس سایت، کافی است این آدرس را در سرچ کنسول معرفی کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور از این آدرس استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید با سایر بخش های سرچ کنسول و کاربرد آنها آشنا شوی، محتوا “معرفی سرچ کنسول گوگل ” را مطالعه کنید.

۲- ثبت سایت مپ در گوگل سرچ کنسول

همچنین از طریق نقشه سایت می‌توان به موتورهای جست و جو گفت که کدام یک از صفحات سایت مهم تر هستند. اگر نخواهید که تمام صفحات سایت در نقشه HYML قرار داشته باشد. می توانید ساختار درختی یک سایت مپ را در نسخه HTML بصورت گرافیکی پیاده کنید.

هرلحظه که به‌روزرسانی انجام می‌شود خزنده‌های گوگل به سایت شما می‌آیند و سایت را بررسی می‌ کنند یا به‌اصطلاح صفحات را index می‌ کنند. لیستی از صفحات Excluded یا کنار گذاشته شده نمایش داده می‌شود که بیشترشان احتمالا صفحاتی هستند که عمدا لحاظ نشده‌اند. اما با بررسی این لیست ممکن است به صفحاتی بربخورید که به صورت تصادفی در این لیست قرار گرفته‌اند. از لیستی از تمام صفحات سایت شما تشکیل شده است تا Googlebot مطمئن باشد که همه چیز را پیدا کرده و کشف می کند. نقشه سایت یا همان Sitemap می تواند پسوندهایی مانند HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتیبانی کند.

سایت مپ‌ تصویر

برای آدرس‌های متعدد در یک سایت، می توان از ابزارهایی همچون Find Broken Link و Find Broken Links, Redirects & Google Sitemap Generator Free Tool استفاده کرد. موتورهای جستجو از نقشه سایت XML (همان نوع اول) استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحاتِ سایت در سایت مپ، ایندکس شدن سایت را تضمین می‌کند. نقشه سایت بررسی و فهرست شدن صفحات سایت شما را برای گوگل تسهیل می‌کند. ساخت سایت مپ و استفاده از آن به تنهایی تضمین کننده افزایش رتبه شما نیست. نقشه سایت در واقع مشخص کننده صفحاتی است که کسب رتبه در آن صفحات برای شما اهمیت دارد.

با توجه به اینکه ساخت XML Sitemap کار سختی نیست، پیشنهاد میکنم از ابتدا یک نقشه سایت XML ایجاد نمایید. ساخت اون به مراتب ساده تر از یافتن ابزاری برای تبدیل اونها به همدیگست. این گونه می توانیم دسته ای از مطالب سایت را که دارای مشکل ایندکس است را شناسایی نماییم. همانطور که مشاهده نمودید با ایجاد نقشه های سایت اختصاصی برای هر بخش می توانید به روند عیب یابی سایت سرعت ببخشیم. در بخش Sitemap از گوگل سرچ کنسول علاوه بر مشاهده خطاها و هشدارها (مخصوصا با ظهور بخش جدید Index Coverage) می توانید آنالیزهای بیشتری نیز انجام دهید.

همانطور که از نام نقشه سایت برمی‌آید، این فایل‌ها به ربات‌هایی نظیر GoogleBot اجازه می‌دهد تا به راحتی محتوای وبسایت شما را بخوانند و یا به اصطلاح درست‌تر ایندکس کنند. درباره سوالت، با توجه به این شرایط پیشنهاد من اینه که از دوتا نقشه سایت استفاده بکنی. برای وبلاگ سایتت همون sitemap افزونه یوست سئو رو به کار ببر. با کلیک بر روی مشاهده نقشه سایت، تمامی نقشه‌های سایتتان به صورت لیست نشان داده می‌شود. همانند فرمت نقشه سایت استاندارد، فایل ایندکس نیز شامل تگ‌های الزامی و اختیاری است. در یک فایل ایندکس معتبر نیز کدهای XML با تگ آغازین استاندارد شروع می‌شود.

نکات مهم نقشه سایت

اگر CMS شما به صورت پیش‌فرض این کار را نمی‌کند، معمولا افزونه‌هایی هستند که نقشه سایتتان را برایتان ایجاد می‌کنند. اما دقت داشته باشید که قبل از اینکه شما از نقشه سایت برای بهبود روند فعالیت خود استفاده کنید، باید مرتفع کردن مشکلات سئو را در اولویت قرار دهید. به زبان ساده تر، بهتر است به جای ایجاد یک نقشه سایت، استراتژی لینک سازی داخلی خود را تغییر دهید. آیا تاکنون فکر کرده اید که چگونه گوگل وب سایت ها را پیدا می کند و تصمیم می گیرد که چگونه سایتها را رتبه بندی کند؟ کلید اصلی Googlebot است – یک برنامه “خزنده” که دو کار اساسی را بر عهده دارد. Googlebot وب را مرور می کند و از صفحه ای به صفحه ای دیگر منتقل می شود.

بروزرسانی خودکار نقشه سایت بهترین گزینه خواهد بود؛ اما برای سایت هایی با کمتر از 100 صفحه، بروزرسانی دستی نیز می تواند انجام شود. سایت مپ باعث خواهد شد تا زمان به روزرسانی داده های وب سایت به شما اطلاع داده شود . All in One SEO این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا هر پست یا صفحه‌ای را از sitemap.xml سایت خود حذف و مخفی کنند. برای این منظور گزینه Advanced Settings را در سربرگ Sitemaps‌ فعال کنید.

بخصوص اگر ساختار پیچیده ای در سایت شما وجود دارد و یا تعداد صفحاتتان بسیار زیاد است حتما یک نقشه برای سایت ایجاد کنید. این اساسا با یک سایت مپ XML تفاوتی ندارد، اما برای کاربران. یا مثلا ممکن است تعداد صفحات سایت شما از نرخ خزش سایتتان بیشتر باشد. اگر از Yoast seo استفاده نمی‌کنید، افزونه‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید برای ساخت Sitemap از آنها استفاده کنید. به گوگل در پیدا کردن تمام عکس‌هایی که داخل سایتتان هست کمک می‌کند.