نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟ اهمیت نقشه سایت و نحوه ساخت نقشه گروه دیجیتال نردبان

به فولدر root سایت‌تان در هاست یا سرور بروید و فایل نقشه سایتی را که ساخته‌اید در آن آپلود کنید. این عمل، صفحه جدیدی را به سایت اضافه می‌کند که البته هیچ ایرادی ندارد. خیلی از سایت‌ها این صفحه را دارند، کافی است در قسمت انتهایی URL مورد نظرتان عبارت /sitemap/ را تایپ کنید و اینتر بزنید.

  • بیشتر سایت‌های بزرگ بیش از آدرس URL دارند که ایندکس شدنشان در موتورهای جستجو خیلی برایشان اهیمت دارد.
  • ببینیم که نقشه سایت چیست، چه مزایایی دارد و چگونه می‌توان آن را تهیه کرد و در اختیار گوگل و دیگر موتورهای جست و جو قرار داد.
  • این سایت ها گمان می کنند که کاربران اگر بخواهند وارد این دسته بندی ها شوند، از گزینه های مربوطه در منو براحتی می توانند وارد این صفحات شوند.

در این افزونه، ابزارهای متعددی جهت بهینه کردن سئوی پست‌های وبلاگ تعبیه شده است. بسیاری از امکانات سایت مپ این افزونه در نسخه رایگان افزونه قابل دسترسی است، با این حال برای ایجاد سایت مپ مواردی چون سایت مپ اخبار ‌ و ویدئوها لازم است نسخه پولی آن را فعال کنید. پس از فعالسازی، برای اعمال تغییرات مدنظر خود به سربرگ Sitemaps (نقشه‌های سایت) بروید. ثبت نقشه سایت به بهتر دیده شدن صفحات سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند.

استفاده از پلاگین های سایت مپ ساز

آدرس‌های موجود در دایرکتوری‌های موازی، دایرکتوری‌های والد، Subdomain های مختلف یا آن‌هایی که از پروتکل متفاوت استفاده می‌کنند مرجع‌های معتبری نیستند. ذخیره کردن نقشه سایت در دایرکتوری ریشه می‌تواند از به وجود آمدن مرجع نامعتبر جلوگیری کند. موتورهای جستجوی گوگل و بینگ از فایل های Media RSS به عنوان جایگزینی برای تشخیص توضیحات متای فایل های ویدئویی استفاده می کنند. از آنجایی که بینگ نیز از این نوع فایل پشتیبانی می‌کند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهکاری هوشمندانه خواهد بود که از هدر رفتن وقت‌تان جلوگیری می‌کند. سایت مپ‌، در واقع ابزاری برای خوراک دادن و شناساندن سایت به موتورهای جستجوگر است. در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت نقشه سایت و نحوه ایجاد آن ارائه شده است.

بهترین ابزارهای ساخت sitemap

در هر صورت باید بدانید که نقشه سایت یک فایل ایستا و ثابت نیست و دائما در حال تغییر است، به همین دلیل بایستی از ابزارهایی که اینکار را به صورت خودکار انجام می دهند استفاده کنید. در این مقاله آموزشی سئو 13 راهکار برای بهینه سازی نقشه سایت آمده است. با انجام این راهکارها می توانید سئو سایت خود را بهبود دهید. اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید و یک CMS اختصاصی دارید، اصلا نگران نباشید. شما می‌توانید از یک ابزار تولیدکننده سایت مپ مثل XML-Sitemaps استفاده کنید که به سادگی این کار را برای شما انجام می‌دهند.

اگر موقع کار با محصولات سوال یا مشکلی دارید، روی پشتیبانی ما حساب کنید. در بخش جامعه می‌توانید سوالات خود را بپرسید و با سایر هم‌میهنان وردپرسی در ارتباط باشید.

کافیست که از یکی از ابزارهای آنلاین مانند xml-sitemaps.com استفاده نمایید. مشابه تصاویر، اگر ویدئوها نقش پر رنگی در وب سایت شما دارند، یک نقشه سایت ویدئویی برای آن ثبت نمایید. زمان و انرژی خود را در عوض بر روی اضافه کردن اسکیما مارک اپ VideoObject در صفحات دارای ویدئو صرف کنید. این تگ اختیاری با هدف اشاره به میزان اهمیت یو آر ال ها در مقیاس 0 تا 1 ایجاد شده است. اما هم آقای مولر و هم آقای Illyes اعلام کرده اند که موتورهای جستجو این تگ را نادیده می گیرند. استفاده از این تگ اختیاریست، اما پیشنهاد می شود که حتما آن را به کار ببرید.

برای ارسال نقشه‌های سایت خود به حساب Google Search Console خود وارد شوید. در آخر اگر می توانید با کلیک روی دایره آبی رنگ، نقشه ساخته شده را مشاهده کنید. مطابق با تصویر زیر به تب ” Features ” رفته و گزینه ” XML sitemaps ” را روی حالت ” on ” قرار دهید.

اما تهیه کردن آن به شکل دستی بسیار زمان بر است و یک آموزش طولانی دیگر را می‌طلبد، بنابراین در این جا فقط به آموزش ساخت سایت مپ با استفاده از ابزارهای مختلف می‌پردازیم. سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می‌گوید که موضوع محتوای سایت شما در مورد چیست و چه اطلاعاتی بر روی سایت شما وجود دارد. اما اگر می‌خواهید از ایندکس شدن تمامی صفحات سایت خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که زحمات شما در باب سئو نتیجه بخش بوده، می‌توانید سایت مپ بسازید. گوگل در صفحه راهنمایش برای سایت مپ، به صراحت گفته که اگر لینک دهی داخلی سایت کامل باشد، ربات های گوگل به احتمال زیاد تمامی صفحات سایت را پیدا می‌کنند و آن ها را ایندکس می‌کنند.

با این وجود، اگر با کلیت سایت مپ آشنایی بیشتری دارید و مایلید آن را شخصی‌سازی کنید، می‌توانید با اسکرول کردن، وارد بخش Sitemap settings (تنظیمات نقشه سایت)‌ شوید. غالباً برای ساخت سایت مپ در وبسایت‌های وردپرسی، به افزونه‌های مخصوص این کار نیاز داریم. مواردی که در زیر معرفی می‌شوند، بهترین افزونه‌هایی هستند که می‌توانید برای ساخت sitemap.xml حرفه‌ای سایت خود از آنها استفاده کنید.

این یو آر ال بایستی به گونه ای بوده که مطابق با پروتکل اصلی سایت (HTTP یا HTTPS) بوده و از نظر وجود یا عدم وجود www نیز صحیح باشد. • نقشه‌های سایت XML اعتبار سایت را منتقل نمی‌کنند؛ URLهای لیست شده لینک اعتبار سایت را مانند لینک HTML بر روی وبسایت شما قبول نمی‌کنند. همچنین می‌توانید نقشه سایت XML خود را در برگه «عمومی» بیابید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فقط روی دکمه XML Sitemap کلیک کنید. هنگامی که گوگل نقشه سایت شما را کرال کرد‌، بر روی آن در بخش «Submitted Sitemaps» کلیک کنید. این صفحه در نقشه سایت هست اما به دلایلی قابل ایندکس نمی باشد.