آموزش ساخت نقشه سایت با Yoast SEO در وردپرس ایران وب

اما برای سایت های دیگر باید آنها را خودتان با استفاده از کدهای موجود در اینترنت توسعه دهید. ساخت نقشه سایت وقتی شما ابزارهای مناسب این کار را داشته باشید، کاری ساده است. از جمله این ابزارها می توان به نرم افزارهایی که نقشه سایت در آن ها ساخته شده و افزونه Google XML Sitemaps در سایت وردپرسی اشاره کرد.

سایت مپ یا sitemap در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را دربردارد تا کراولر های موتورهای جستجو بتوانند به راحتی سایت را ایندکس کنند. در مقابل این نوع سایت مپ یا Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد (که با حروف کوچک نوشته می‌شود sitemap )که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران انسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند. از آنجا که نقشه‌های سایت XML آسانتر هستند و به طور معمول به درک کمتری در دنیای بازاریابی نیاز دارند ابتدا به توضیح اینها می‌پردازیم. XML مخفف Extensible Markup Language یا زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه می‌باشد.

  • فایلی ساختاریافته به صورت تصویری یا متنی است و درواقع لیستی از صفحات وب سایت شما می باشد.
  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه Yoast SEO برای خود نقشه سایت ایجاد کنید.
  • اولاً که جدا کردن صفحات مخصوص موبایل با آدرس متفاوت یا ساب دامین مثل m.example.com کار درستی نیست و معمولاً این کار نمی‌کنند.
  • ایجاد نقشه سایت یکی از ساده ترین و بهترین راهها برای انجام این کار است.
  • اما پیش از هر چیز بهتر است با مفهوم سایت مپ آشنا شویم و پس از آن در مورد چرایی و چگونگی ساخت نقشه سایت صحبت کنیم.

نکته مهمی که باید بدانید این است که لزوما برای کراول شدن صفحات سایت خود، نیازی به sitemap ندارید. راه حل چهارم یا ریسک نهایی، ما این راه را به شما پیشنهاد نمی دهیم چرا که تغییراتی که باید در این روش اعمال کنید هسته افزونه را درگیر می کند و ممکن است باعث آسیب پذیری پلاگین بشود. اما اگر اعتماد به نفس کامل برای اینکار را دارید FTP را به وب سرور متصل کنید و به فولدر wp-content بروید. وجود این تگ اجباریست و اشاره به نسخه کانونیکال یو آر ال دارد.

ایجاد سایت مپ برای وردپرس

فقط کافی است وارد سایت شوید و در کادر مشخص شده، آدرس سایت خود را وراد کنید. گوگل توصیه می‌کند که نقشه سایتِ حاویِ محتوایِ خبری را به عنوان یک فایل جداگانه در نظر بگیرید زیرا این نوع سایت مپ بیشتر از سایر فایل‌ها خزیده می‌شوند. ابزارهای زیادی برای تهیه نقشه سایت به‌صورت آنلاین وجود دارد که به‌جز تهیه نقشه سایت امکانات دیگری را نیز به کاربران خود می‌دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به سایت XML-sitemaps.com اشاره کرد که سایتی است که به‌صورت رایگان و با چند کلیک ساده ، نقشه سایت کاملی به شما ارائه می‌دهد. برخی از سرویس‌های مدیریت محتوا می‌توانند بطور نقشه سایت تولید کنند. این نقشه‌ها هرگاه که یک صفحه یا نوشته به سایتتان افزوده یا از آن حذف می‌شود، به‌روزرسانی می‌شوند.

استفاده از گزارش نقشه سایت به منظور یافتن خطاها

اما وقتی به کنسول جستجوی گوگل نگاه می‌کنید‌، می‌بینید که فقط ۲۰۰۰ صفحه ایندکس شده دارید. در هر صورت‌، هنگامی که نقشه سایت شما ایجاد شد‌، توصیه می‌کنیم حتما به آن نگاهی بیندازید و هر جا که لازم است، تغییراتی را به صورت دستی در آن اعمال کنید. مزیت اصلی استفاده از Yoast برای ایجاد نقشه XML، این است که به صورت خودکار به روز می‌شود. در واقع شما با استفاده از این پلاگین، یک سایت‌مپ داینامیک یا پویا خواهید داشت. در ادامه این مطلب، به نحوه تنظیم نقشه‌های سایت و بهینه‌سازی آن برای سئو خواهیم پرداخت. برای رفع این خطا می توانید مطلب ” خطای 404 چیست؟ ” را مطالعه کنید.

سوالات خود را می‌توانید از طریق فرم نظرات برای ما ارسال کنید. سپس مانند تصویر زیر گزینه نقشه‌های XML سایت را روی حالت روشن قرار دهید تا نقشه سایت برای شما فعال شود. همچنین برای دیدن نقشه سایت و کپی لینک آن روی مشاهده نقشه سایت کلیک کنید و در آخر روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک نمایید. به عنوان مثال، گوگل تا حد زیادی صفحات وب را از طریق پیوندها پیدا می کند. و اگر سایت شما کاملاً جدید است و فقط تعداد کمی بک لینک دارد، نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات در سایت شما بسیار موثر است. برای ساخت سایت مپ می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد و حتی می‌توان آن را به شکل دستی تهیه کرد.

حال به این می پردازیم که چگونه با بهینه سازی نقشه سایت، شاخص های سئو را ارتقا دهیم. تصاویر، امروزه نقش مهمی در سئو داشته و همراه با دیگر محتوای سایت پایش و ایندکس می گردند. مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید. اگر این مورد در مورد وب سایت شما باشد، به چندین نقشه سایت و یک فایل فهرست نقشه سایت نیاز خواهید داشت.

دقت داشته باشید که حالت استاندارد توزیع نقشه سایت فرمت XML می باشد. موتورهای جستجو از این مورد استفاده می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد صفحه سایت را به دست بیاورند؛ مثلا عنوان ها را مستقیما از فایل نقشه سایتتان کراول می کنند. نقشه سایت شامل “ابر داده(اطلاعات جامع و کامل)” – یا اطلاعات متنی در مورد هر صفحه و ساختار صفحات است. این داده ها به چگونگی ساماندهی صفحات و ارتباط آنها با یکدیگر ، آخرین بار به روزرسانی آنها و غیره می پردازد.