آموزش گام به گام ساخت sitemap نقشه سایت + معرفی نرم‌افزار و افزونه وردپرس کاپریلا

نقشه سایت (همچنین به عنوان “نقشه سایت XML” نیز خوانده می شود) پرونده ای است که هیچ یک از بازدید کنندگان انسانی شما تاکنون مشاهده نخواهند کرد. علامت گذاری شده است برای “فقط موتور جستجو” و هر صفحه در سایت شما ذکر شده است. همانطور که معلوم است ، این پرونده ساده ابزاری بسیار ارزشمند است. اگر شما صفحاتی که نمی خواهید ایندکس شوند را برای کرال به گوگل ارائه دهید فقط دارید بودجه خزش خود را از بین می برید.

  • در ادامه نحوه راه‌اندازی یک Sitemap … و بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو را توضیح خواهیم داد.
  • بله شما می تونید سایت مپ رو از طریق فایل robots.txt هم به گوگل معرفی کنید.
  • وب سایت هایی که لینک سازی داخلی را به خوبی پیاده سازی نکرده اند.
  • در صورتی که سایت فروشگاهی داشته باشید و آن را به کمک ووکامرس ایجاد کرده باشید، نقشه ای هم محصولات فروشگاهتان ایجاد خواهد شد.
  • این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند.
  • سایت مپ ها یا نقشه سایت های XML به شکلی ساخته می‌شوند که برای ربات‌ها قابل خواندن باشند.

متن پیوندی در نمای کلی به صفحه‌ای که آن رفرنس شده لینک شده است. این نقشه سایت همچنین می‌تواند به فرمت XML ایجاد شود و به موتور جستجو ارسال شود بنابراین آنها می‌تواند به طور مؤثرتر وبسایت را بررسی کنند. با استفاده از نقشه سایت از هر صفحه موجود در وبسایت آگاه شده از جمله هر گونه URLهایی که از طریق فرایند خزنده نرمال توسط موتور جستجو شناسایی نمی‌شوند. نقشه‌های سایت مفیدند اگر شما دارای سایتی با محتوای پویا هستید، همچنین دارای سایتی جدید و اینکه زیاد به آن لینک نشده و یا حاوی مقدار زیادی محتوای آرشیو شده است که به خوبی لینک نشده است. احتمالا در سئو اصطلاح نقشه سایت یا سایت مپ را شنیده باشید و از خودتان بپرسید نقشه سایت چیست؟ نقشه سایت یک فایل xml هست که به موتورهای جستجوگر معرفی می‌کنیم تا با پیچ‌ و خم‌های سایت ما آشنا شود. در این ویدیو شما را با نقشه سایت به‌طور کامل آشنا خواهیم کرد.

داشتن ویدیو سایت مپ خیلی مهم نیست!

با بررسی وضعیت نقشه سایت خود در گوگل سرچ کنسول صفحاتی از نقشه سایت که ایندکس نشده‌اند را بررسی کنید. اگر برای شما فهرست شدن آن صفحات مهم است بایستی برای رفع مشکل اقدام کنید. برای ساخت سایت مپ و کنترل بیشتر روی محتوای نقشه سایت، به افزونه‌‌هایی مانند یوست سئو و یا رنک مث نیاز دارید. بیشتر سایت های وردپرسی، نقشه سایتشان را بر /sitemap_index.xml قرار داده اند. این حالت یک URL پیش فرض برای نقشه های سایتی است که توسط افزونه سئو Yoast تولید شده اند. نقشه های سایت ارائه شده توسط Yoast SEO با هدف خاصی ارائه می شوند و هدف این است که فایل های XML تنها در صورتی می توانند بسیار بزرگ باشند که موتورهای جستجو، آن ها را کراول نکرده باشند.

انواع سایت مپ (Sitemap ) کدامند؟

گزینه Try to increase the execution time limit to نیز وجود دارد که حداکثر زمانی است که فایل نقشه سایت می تواند بارگذاری شود (این عدد به ثانیه محاسبه می شود). گزینه Try to increase the memory limit to وجود دارد که این گزینه برای مشخص کردن حجم فایل است و شما می توانید از حجم زیاد سایت مپ جلوگیری کنید. درست است که 5 قدم بالا بسیار سرراست و ساده هستند، با این حال شاید برخی علاقه‌ای به تغییر دستی کدهای سایت خود نداشته باشند. برای همین در ادامه، چند راهکار ساخت sitemap را آورده‌ایم که بی‌نیاز از کدنویسی، همه چیز را برایتان آماده می‌کنند. اما وقتی به سرچ کنسول نگاه می کنید، سایت شما فقط 2000 صفحه ایندکس شده دارد.

در این مرحله کافی است تا آدرس محل مورد نظر را به گوگل دهید. همچنین فرمت فایل حتماً باید XML باشد تا ربات های گوگل بتوانند آن را بخوانند. به این ترتیب فایل سایت مپ شما آماده می‌شود و می‌توانید آن را در دایرکتوری سایت خود آپلود کنید. در ادامه به شما می‌گویم که چگونه در گوگل کنسول به گوگل بگویید که سایت مپ شما در کجا ذخیره شده.

در چنین شرایطی خیلی سخت می‌توان اطمینان پیدا کردن که تمامی صفحات به خوبی با هم دیگر لینک شده‌اند. بنابراین ساخت سایت مپ در این حالت هم می‌تواند این اطمینان را در شما به وجود آورد که تمامی صفحات سایت شما ایندکس شده‌اند. به عنوان مثال اگر گزینه “نمایش نوشته ها در نتایج جستجو؟” را بر روی “بله” تنظیم کنید آدرس نوشته های وب سایت تان به سایت مپ اضافه می شوند.