سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ چگونه sitemap بسازیم؟

اگرچه افراد معمولا گیج می‌شوند که چه زمانی از کدام نقشه سایت بهتر است استفاده کنند، این بستگی به هدف وبسایت شما دارد. یکی از تفاوتهای اصلی بین این دو در چگونگی crawl گوگل (بررسی اطلاعات توسط رباتهای موتورهای جستجو) روی وبسایت است. همانطور که توضیح دادیم ساخت نقشه سایت و ثبت آن در گوگل امری ساده و آسان است.

  • این کار علاوه بر اینکه به ساده تر یافته شدن سایت مپ کمک می کند.
  • موتورهای جستجو از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند تا ساختار سایت ها را یاد بگیرند.
  • آدرس دقیقی از هر کدام از صفحات وب سایت در داخل این برچسب قرار خواهد گرفت.
  • شما امروزه می توانید در بخش Index Coverage صفحات ایراد دار را بررسی کنید.

برای دریافت جلسات رایگان دوره ایمیل خود را در کادر بالا وارد کنید.جلسات به ایمیل شما ارسال می شود. ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگی هستیم که طراحی دیجیتال و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را نوآورانه انجام می‌دهیم. آژانس دیجیتال مارکتینگی که فرصت‌ها را برای برندها میاورد و تجربه دیجیتال را برای مشتریان مهیا می‌کند. اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، زمان معرفی Sitemap به گوگل فرارسیدهاست. اما می‌خواهیم هرگونه صفحه محروم را بررسی کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

بقیه تگ‌ها در داخل این تگ قرار می‌گیرد.الزامیدر این تگ آدرس دقیق صفحات سایت قرار می‌گیرد. از آدرس کامل که حاوی پروتکل است استفاده کنید و این آدرس نباید از 2048 کاراکتر بیشتر باشد. هر آدرسی که در سایت مپ قرار می‌گیرد باید دارای دو تگ و یک تگ باشد. اضافه کردن نقشه سایت در وب مستر تولز این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که علاوه بر معرفی به گوگل خطاهای نقشه را به شما بازگو کند و این خطاها را رفع کنید.

چگونه یک نقشه سایت ایجاد کنیم؟

نقشه سایت HTML در درجه اول برای دسترسی کاربران به ساختار سایت شما طراحی شده است. نقشه سایت XML منحصرا تضمین می‌کند که خزنده‌های موتور جستجو URLهای لیست شده بر روی سایت را ایندکس کنند. بنابراین مهم است نقش‌های آنها را برای برنامه سئو سایت درک کنیم. نقشه سایت بسیار مهم است زیرا به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا اطلاعات دقیقی در مورد وب سایت شما به دست آورند.

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

اما نقش سایت مپ در این میان چیست؟ سایت مپ، موقعیت صفحات وبسایت را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. وقتی سایت شما، سایت مپ مناسبی نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که ربات‌های گوگل محتوای سایت شما را تکراری تشخیص دهد و به این ترتیب به سئوی سایت صدمه بزند. همچنین استفاده از sitemap باعث می‌شود که رباتها مسیر حرکت بین صفحات سایت شما را بهتر درک کرده و بدانند چه صفحاتی، در چه بخش‌هایی و با چه سلسله مراتبی در سایت شما وجود دارد. در این تب، همان گونه که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، با آپشن های مختلفی روبه‌رو می‌شوید.

در طول راه، اطلاعات مربوط به پیوندهای مختلفی را که بازدید می کند و نحوه ارتباط آنها را ثبت می کند. نقشه سایت برای خزیدن موتورها و ایندکس کردن وب سایت ضروری است تا بتوان محتوای درون آن را در نتایج جستجو قرار داد. برای کنترل صفحات قرار گرفته در نقشه سایت کافیست که به بخش ظاهر جستجو رفته و سپس به تب انواع محتوا بروید. حال می توانید با مثلا غیر فعال کردن نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو این بخش از وب سایت را از نقشه سایت حذف کنید. همانطور که در قسمت چپ تصویر بالا می بینید نام نقشه های سایت با شماره از یکدیگر تفیکیک شده اند. تنها دانستن اینکه 64% صفحات وب سایت ایندکس شده اند، خیلی چیز خوبی نیست.

هنگامی که شما نقشه سایت را با صفحات noindex و بلاک شده به گوگل ارائه می دهید، هم زمان دارید به او می گویید “این صفحه مهمه، ایندکسش کن” و “اجازه نداری این صفحه را ایندکس کنی” . وقتی شما نمی خواهید صفحه ای را ایندکس کنید معمولا از تگ متا ربات “noindex,follow” استفاده می کنید. این موضوع از ایندکس صفحه توسط گوگل جلوگیری می کند استفاده از این تگ برای صفحاتی که در سایت مهم هستند اما شما نمی خواهید گوگل آن ها را نشان دهد بسیار مفید است (ورود کاربر، ثبت نام و …).