سایت مپ Sitemap چیست؟ نحوه ساخت نقشه سایت

برای اطمینان بیشتر اگر سورس HTML صفحه را بررسی کنید متای “robots” با مقدار “noindex” را مشاهده خواهید کرد که به موتور جستجو می گوید این صفحه را ایندکس نکند. وقتی نقشه سایت را برای اولین بار ثبت می کنید در وضعیت انتظار قرار می گیرد، پس از پردازش و بررسی های گوگل که احتمالا چند روزی طول خواهد کشید به وضعیت “Success” تغییر پیدا می کند. حالا می توانید با کلیک بر روی ردیف سایت مپ جزئیات بیشتری مشاهده کنید. این یکی از مشکلات وبسایت‌های فروشگاهی بزرگ است که صدها و هزارها صفحه مختلف برای محصولات گوناگون دارند و نمی‌دانند چگونه این مشکل بزرگ را حل کنند. یکی از راه‌حل‌ها می‌تواند جداسازی قسمت‌های مختلف سایت و ایجاد نقشه سایت XML جداگانه برای هر قسمت باشد. من یک سایت فروشگاهی دارم و متاسفانه در هاستینگ مشکلاتی بوجود اومد و سایت من خوابید و بک آپ و چیزی تحوی من ندادند.

  • هرگز سعی نکنید موتورهای جستجو را با ایجاد نقشه جدید و یا مواردی از این دست گول بزنید تا صفحات شما را مجددا ایندکس کنند.
  • این گزارش به شما می‌گوید چه تعداد URL را گوگل روی سایت شما یافته است.
  • برای این منظور بایستی هر URL سایت را در قالب تگ‌های XML قرار دهید.
  • سایت مپ، همان نقشه سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات سایت شما را شناسایی کنند و آن ها را ایندکس کنند.

فایل نقشه سایت شما باید روی هاست و پوشه اصلی فایل‌ها قرار گیرد. هر فایل ایندکس میتواند تا ۵۰۰۰۰ فایل نقشه سایت را در شامل شود. نردبان قصد دارد به شکلی حرفه‌ای، جایگاه مشتری را در فضای وب دگرگون کند. می‌خواهیم با طراحی وب‌سایت‌های کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفه‌ای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم. امیدواریم این نگاه حرفه‌ای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود. شما از چه افزونه ای برای تولید نقشه سایت استفاده می‌کنید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می‌گوید که محتواهای سایت شما آخرین بار کی به روز رسانی شده‌اند. (تاریخ آخرین به روز رسانی برای گوگل و به طور کلی برای سئو اهمیت ویژه‌ای دارد). سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می‌گوید که دقیقاً چه صفحاتی و چه محتواهایی ایندکس شوند. همه این صفحات توسط گوگل ایندکس شده اند و تفاوت آنها در حضور یا عدم حضور در نقشه سایت است.

اگر از کاربران وردپرس هستید، احتمالا افزونه Yoast SEO را تاکنون در آن نصب کرده اید. این افزونه رایگان دارای قابلیت تولید نقشه سایت داینامیک است. کافیست پس از نصب آن به تنظیمات آن رفته و وارد تب ویژگی ها شوید. عدم قرار گرفتن صفحات فوق در نقشه سایت به معنای ایندکس نشدن آنها از طرف گوگل نیست. از دید سئو این کار می تواند نشانه ای برای میزان اهمیت صفحات باشد. برای تست این مورد می تواند صفحات ایندکس شده در گوگل را مشاهده کنید.

اطلاعات نقشه سایت XML چه چیزهایی است؟

زمان ویرایش مطلب در وب سایت هایی که تولید محتوای زیادی می کنند می تواند به گوگل کمک کند تا درک بهتری از فعالیت آنها داشته باشد. در واقع این تگ، ابزاری برای اطلاع دادن به گوگل مبنی بر ایجاد تغییرات در صفحه است. منتها بایستی دقت داشته باشید که تنها در صورت ایجاد تغییر، دست به بروزرسانی مقدار این تگ کنید. با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوا سایت خود میتوانید پلاگین های رایگان و غیر رایگان بسیاری بیابید که بسادگی یک نقشه سایت ایجاد می کنند. تعداد این پلاگین ها بقدری است که نامبردن آنها خود چندین و چند صفحه خواهد شد. از مزایایی این روش داینامیک بودن سایت مپ و عدم نیاز به دانلود مداوم یک نسخه جدید از نقشه سایت است.

برای پیدا کردن مشکلات ایندکس سایت‌تان از سایت‌مپ استفاده کنید

البته توجه کنید که استفاده از این تگ فقط برای صفحاتی که نمی خواهید کرال شوند، پیشنهاد می شود پس هنگام استفاده از robot.txt دقت داشته باشید تا به اشتباه یکی از صفحات مهم خود را noindex نکنید. البته این موصوع با آپدیت گوگل سرچ کنسول در سال 2018 رفع شد. شما امروزه می توانید در بخش Index Coverage صفحات ایراد دار را بررسی کنید.

مطابق تصویر زیر مطئمن شوید گزینه “نقشه های XML سایت” در وضعیت روشن باشد، پس از ذخیره تغییرات سایت مپ وب سایت تان ایجاد و آماده استفاده است. افزونه یوست سئو شامل ویژگی های متنوعی از جمله ایجاد و مدیریت نقشه سایت است. پس از نصب و فعال سازی این افزونه از منوی “سئو” گزینه “عمومی” را انتخاب کنید، در صفحه ای که باز می شود وارد تب “امکانات” شوید. آدرس صفحات و نوشته هایی که محتوای با کیفیتی دارند و احتمالا ترافیک طبیعی بیشتری به وب سایت تان جذب می کنند را در سایت مپ قرار دهید. روش های مختلفی برای ایجاد نقشه سایت وجود دارد، برخی پلتفرم ها اینکار را به صورت خودکار انجام می دهند، در برخی دیگر باید پلاگین مربوطه را نصب کنید.

فکر میکنم 50 هزارتا URL مختلف، مشکلی در ثبت سایت مپ ایجاد نمیکنه تا جایی که خاطر دارم امکان ثبت بیش از 50 هزار آدرس تو سایت مپ هم وجود نداره. سایت هایی که معمولا تعداد صفحات زیادی دارند (برای مثال 100 هزار صفحه به بالا) برای خودشون چندتا سایت مپ ایجاد میکنند و در نهایت هم توی تمام این سایت مپ ها رو داخل یک سایت مپ مادر تعریف میکنند. خب مقاله سایت مپ هم به پایان رسید و یاد گرفتیم که نقشه سایت را ایجاد و در گوگل ثبت کنیم. در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان نوین، به شما پاسخ دهند.

برای مثال سرعت سایت نیز یکی از مواردی است که در سئو تکینکال اهمیت دارد؛ یعنی هر اندازه که سرعت سایت شما بیشتر باشد، همان اندازه هم سئو سایت شما بهتر خواهد بود. یکی از روش هایی که شما می توانید سرعت سایت خودتان را افزایش دهید، استفاده از سرور مجازی یا سرور اختصاصی است که بسته به نیاز خودتان و ورودی و ترافیک سایتتان می توانید یکی را انتخاب کنید. برای تهیه VPS و سرور اختصاصی می توانید به صفحه خرید سرور مجازی و خرید سرور اختصاصی در سایتمان سر بزنید. پس از این شما قادر خواهید بود که فرکانس و اولویت مطلب نقشه سایت خودتان را تنظیم کنید. در صورتی که این مقادیر را تغییر دهید، موتورهای جستجو آن را به عنوان نکته ای در نظر می گیرند که بر اساس معیارهایشان می توانند آن ها را دنبال کنند و یا نادیده بگیرند. در قسمت بعدی، شما می توانید تیک گزینه Add sitemap URL to the virtual robots.txt file را فعال کنید تا آدرس سایت مپ که به وسیله خود وردپرس ساخته شده است را در فایل rebots.txt قرار دهید.