فایل robots txt چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ 2022

نقشه سایت یک فایل XML است که شامل لیستی از تمام صفحات وب سایت شما و همچنین متادیتاها می باشد (متادیتا شامل اطلاعاتی است که به هر URL منسوب می شود). فایل txt کار می کند، نقشه سایت به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا در فهرستی از تمام صفحات وب سایت شما در یک مکان بخزند. مدیریت منابع مصرفی سرور توسط ربات‌ها امری مهم است زیرا به جز ربات‌های موتورهای جستجو، ربات‌های بد دیگری وجود دارند که به دستورات موجود در فایل robots.txt توجه نمی‌کنند. استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN یک راه مقابله با ربات‌های بد و مدیریت مصرف منابع سرور است.

بنابراین برای حصول اطمینان تاکید می کنیم که آن را در مسیر روت وب سایت قرار دهید. فایل robots.txt برای یافته شدن توسط پایشگرها بایست در مسیر ریشه سایت قرار داشته باشد. من تا الان برای هیچ کدوم از سایت هام فایل ربات و اچ تی اکسس نساختم ولی همشون به صورت پیش فرض داشتند. یک نمونه فایل صحیح ربات robots.txt که شاید بیشتر کاربران به دنبال آن هستند، میتوانید آن را در زیر مشاهده کنید.

فایل robots.txt یکی از بخش‌های مهم هر سایت برای عملکرد صحیح در مواجهه با ربات‌های اینترنتی است. برای مشاهده‌ی اطلاعات تکمیلی در مورد دستورالعمل‌های قابل درج در این فایل، اینجا کلیک کنید. بنابراین، در هنگام ایجاد این فایل می‌بایست دقت کافی به کار گرفته شود تا موتورهای جستجو بتوانند به تمامی فایل‌های لازم برای نمایش کامل صفحات سایت دسترسی داشته باشند. این ربات‌ها صفحات وب را می‌خزند و محتوا را فهرست‌بندی می‌کنند تا بتواند در نتایج موتورهای جستجو نشان داده شود. هر شخص یا برنامه ای که در اینترنت فعال است یک “عامل کاربر” یا یک نام اختصاص یافته خواهد داشت.

همین زمان طولانی، روی رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو، تاثیر منفی خواهد گذاشت. در فایل ربات تی ایکس تی به کمک دستورهایی مشخص می توان تعیین کرد که ربات های گوگل کدام یک از صفحات سایت را نباید بررسی کنند، موضوعی که در سئو سایت، به خصوص سئو سایت فروشگاهی اهمیت بسیار بالایی دارد. از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و سئو از ربات ها استفاده می کنند، بنابراین می توان گفت که ربات ها در سئو نقش دارند.

آشنا کرده و اهمیت بسیار زیاد آن‌ها برای کسب موفقیت بهتر در فرآیندهای سئو به شما بازگو کنیم. در نهایت بعد از انجام تغییرات خود می‌توانید بر روی گزینه ذخیره تغییرات در robots.txt کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شوند. مطمعنا در خصوص اضافه کردن لینک نوفالو در وردپرس شنیده اید اما با عملکرد آن… در هر دامنه و زیر دامنه باید یک فایل txt جداگانه قرار بگیرد. برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.

  • شما با اضافه کردن کلمه robots.txt به انتهای ادرس سایت خود می‌توانید فایل robots.txt کنونی را ملاحظه بفرمایید.
  • این دستورات به پایشگر Googlebot (ربات پایشگر گوگل) اعلام می کند که یو آر ال های شامل /example-subfolder/ پایش نکند.
  • همانطور که می‌دانیم ربات خزنده و ایندکس کنندۀ گوگل، Googlebot نام دارد.
  • همونطور که در ابتدای صفحه گفتیمنرم افزار ما با استفاده از ماوس و کیبورد واقعی بجای استفاده از دستورات برنامه نویسی جست وجو و کلیک روی سایت شمارو توی گوگل انجام میدهد.
  • قبل از اینکه ربات‌های موتورهای جستجو نظیر گوگل صفحات وب را کراول کنند ابتدا فایل Robots.txt را بررسی می‌کنند و اگر این فایل موجود باشد مطابق با اطلاعات مندرج در آن اقدام به ایندکس کردن صفحات می‌کنند.
  • Robots.txt تنها برای خزیدن بهتر ربات‌های گوگل و دریافت نتایج بهینه‌تر استفاده شده و تأثیر آن در بهبود سئوی سایت است.

بنابراین این ربات در بالا رفتن سئو سایت اهمیت فراوانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در نظر داشته باشید که عدم نصب این فایل به معنی جستجو نشدن سایت شما نیست اما نصب آن به‌شدت به مدیران سایت توصیه می‌شود و تقریباً تمام مدیران سایت‌ها به خاطر اهمیت آن حتماً آن را نصب می‌کنند. شما توسط این فایل به‌عنوان یک وب‌مستر حرفه‌ای عمل کرده؛ اهمیت فایل تاحدی است که حتی خود گوگل هم دارای این فایل است! اگر مایلید که بعضی از صفحات سایت شما در موتورهای جستجو ایندکس نشوند، پیشنهاد می‌کنیم از متاتگ‌های هدر هر صفحه استفاده کنید.

گوگل این فرمان را نمی‌شناسد، اگرچه موتورهای جستجوی دیگر آن را تشخیص می‌دهند. برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند. User-agent در اینجا به معنی دسترسی کامل به خزنده ها می باشد. در ادامه disallow به معنای این است که مسیر ذکر شده را دنبال نکند و اجازه ای برای خزیدن نداشته باشد. در نهایت قسمت allow هم قسمتی است که اجازه می دهد خزنده ها آن ها را دنبال کنند.

دلایل استفاده از Robots.txt

فایل‌های Robots.txt دسترسی خزنده به ناحیه های خاصی از سایت شما را کنترل می‌کنند. درحالی‌که اگر شما به طور تصادفی Googlebot را از خزیدن در کل سایت خود منع کنید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، برخی موقعیت ها وجود دارد که در آن فایل robots.txt می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر یک عامل کاربر از /robots.txt بازدید کند و فایل رباتی را در آنجا پیدا نکند، فرض می‌کند که سایت فایلی ندارد و به خزیدن همه چیز در صفحه (و شاید حتی در کل سایت) ادامه می‌دهد.

نکته مهم و ضروری سئو برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو

وقتی فایل ربات شما خالی از دستورات باشد، ربات ها هر گونه که بخواهند با سایت شما رفتار می کنند. این افزونه به طور خودکار یک فایل می سازد، دسترسی های آن را بررسی کرده و آن را به گوگل و بینگ نشان می دهد. پیشنهاد ما همیشه اینست که اول کل دستورات را مرور کنید، چند مثالی از آنها را ببینید و سپس تصمیم بگیرید کدام بخش از سایت را از ایندکس خارج کرده و کدام را در ایندکس وارد کنید. یک متخصص سئو میتواند از فایل ربات robots.txt برای استراتژی سئو استفاده کند.

بهترین راه ارائه نقشه سایت به گوگل استفاده از ابزار سرچ کنسول است. Robot.txt یک فایل متنی است که برای سئو استفاده می‌شود و حاوی دستوراتی برای روبات‌های فهرست‌کننده موتورهای جستجو است که صفحاتی را مشخص می‌کند که می‌توانند یا نمی‌توانند ایندکس شوند. Robot.txt یک فایل متنی است که برای بهبود سئو سایت از طریق مدیریت ایندکس گوگل، مورد استفاده قرار می گیرد. با لیست کردن برخی صفحات خاص و استفاده از Disallow‌ در حقیقت شما به ربات‌های مخرب و هکرها می‌گویید که این صفحات سایت مهم هستند و نباید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها به راحتی این صفحات را پیدا می‌کنند. اما اگر مسیرها و دایرکتوری‌ها را دیس‌آلو کنید این ربات‌ها صرفا می‌توانند صفحه‌ی دایرکتوری را ببینند و امکان دیدن سایر صفحات و وب‌پیج‌ها وجود ندارد.