فایل robots txt چیست؟ بهینه سازی فایل ربات در وردپرس

اغلب user agent ها از یک موتور جستجو، از همان دستورالعمل کلی برای یکی از user agent ها استفاده کرده و نیازی به تعریف دستورات متنوع برای هر یک نیست. اما در صورتی که نیاز به تعاریف دستورات متفاوت برای user agent های مختلف دارید، میتوانید با فراغ بال آنها را در فایل robots.txt تعریف کنید. پس از فعال سازی، افزونه وردپرس نام برده سایت را بررسی کرده و خودکار مواردی که لازم است از دسترس موتورهای جستجو خارج شوند را Disallow می کند. همچنین اگر نقشه سایت خود را ساخته باشید، خودکار در فایل ربات سایت اضافه می شود. یکی از استانداردهای گوگل که در راهنمای موتور جستجوی این شرکت در یک فایل PDF در اختیار کاربران به صورت عمومی قرار گرفته، داشتن فایل ربات در سایت است. در واقع گوگل یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت را داشتن فایل ربات قلمداد می کند.

البته باید این را در نظر داشت که برخی از قالب ها با تکتولوژی های مختلفی محتوا را نشان می دهند که اگر این ها مسدود شوند، روبات های گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری نمی تواند آن را کرال کند. فایل Robots.txt فایلی برای گزارش ساختار صفحات وب به ربات‌های کراولر است تا بدانند کدام صفحات باید در موتورهای جستجو نمایش داده شوند و کدام صفحات نمایش داده نشوند. این فایل کاملا قایل دسترسی است و می‌توانید اطلاعات داخل آن را بخوانید و یا ویرایش کنید و افراد مختلف نیز صرفا با اضافه کردن این پسوند به لینک وبسایت شما می‌توانند آن را ببینند. نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. دستور sitemap که در ادامه این دستور آدرس نقشه سایت می‌آید یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود.

  • علاوه بر این یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو بیان می کند که نقشه سایت XML در کجا واقع شده است.
  • فایل robots.txt مجموعه ای از دستورالعمل ها برای ربات ها است.
  • این ربات‌ها هر روز چندین بار صفحه‌های سایت شما را بررسی می‌کنند.
  • البته ربات‌های دیگری متعلق به سرویس ‌دهنده‌های مختلف اینترنتی هستند.

می‌خواهیم با طراحی وب‌سایت‌های کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفه‌ای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم. امیدواریم این نگاه حرفه‌ای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود. راحت‌ترین راه حذف کردن صفحه‌ای از نتایج جستجو استفاده از دستورهای به اصطلاح متا تگ در قسمت هد صفحه است.

پرسش‌های متداول درباره فایل Robots.txt

بعد توی این فایل باید کد خاصی بنویسیم آقای حسینی؟ چون نمی دونم باید چی باشه تو این فایل. تمامی حقوق مادی و معنوی ویدئوهای آموزشی و محصولات متعلق به مدیر وب می باشد ، جهت حمایت از صاحب اثر هزینه ی محصولات را پرداخت نمایید … اگر در خصوص این دوره نیاز به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر دارید، این فرم را تکمیل نمایید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم. فقط اینکه سرچ کنسول تغییر کرده و دیگه چنین مسیری برای دسترسی به تستر ربوت وجود نداره. اگر هنوز هم این قابلیت در سرچ کنسول هست لطفا مسیر جدید رو معرفی کنید.

آخرین نظرات

این فایل ها جزئی از سئو فنی محسوب می شوند که در نتیجه باعث رضایت بازدیدکنندگان شما می شود. ما همچنین از robots.txt برای جلوگیری از خزیدن صفحات برچسب ایجاد شده توسط وردپرس (برای محدود کردن محتوای تکراری) استفاده می کنیم. از نظر فنی می توانید فایل robots.txt را در هر فهرست اصلی سایت خود قرار دهید. اینجا جایی است که شما با استفاده از فایل Robots.txt از خزیدن ربات های موتور های جستجو در این صفحات جلوگیری می کنید. با توجه به اینکه ضمانتی برای عملکرد صحیح این فایل در مواجهه با ربات‌های مختلف وجود ندارد، روش‌های زیر می‌توانند به عنوان راه حل جایگزین در مسدود کردن دسترسی ربات‌ها به سیستم مورد استفاده قرار گیرد.

Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وب‌سایت برای آموزش به ربات‌های وب (معمولاً روبات‌های موتورهای جستجو) ایجاد می‌کنند که چگونه صفحات را در وب‌سایت خود بخزند. “/” در اینجا نشان دهنده “ریشه” در سلسله مراتب یک وب سایت یا صفحه‌ای است که همه صفحات دیگر از آن منشعب می‌شوند، بنابراین شامل صفحه اصلی و تمام صفحات لینک شده از آن می‌شود. با این دستور، ربات های موتورهای جستجو به هیچ وجه نمی‌توانند وب سایت را بخزند. فایل robots.txt دستورالعمل هایی را برای ربات ها مشخص می‌کند.

تصویر زیر فایل robots.txt سایت یوتیوب به عنوان نمونه نمایش داده شده‌است. معمولا موتورهای جستجو محتویات فایل robotx.txt را ذخیره می‌کنند تا به دانلود مجدد آن نیاز نداشته باشند، با این حال روزانه چندبار نسخه جدید فایل را بارگذاری می‌کنند. پس انعکاس تغییرات اعمال شده در فایل Robots.txt زمان زیادی نخواهد برد و سریعا اعمال می‌شود. فایل robots سایت، یک فایل متنی بسیار ساده با فرمت txt است که شما میتوانید نمونه آن را همین حالا روی صفحه رایانه خودتان بسازید. پیشنهاد اونا استفاده از افزونه ریدایرکت بود و حالا اینکه اینا درست میگن یا نه تا حد زیادی به نظر خودم درسته . اما دستور htaccess که شما می فرمائید رو بنده نمیدونم به چه شیوه ای عمل میکنه اگه شما میتونید تو این زمینه فیلم یا آموزشی ارائه بدبد که تست کنم ممنون میشم .