فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل روبوت سایت آکادمی فرین

ارزش لینک سازی شما زیاد است و زمانی که از robots.txt به درستی استفاده می کنید، ارزش پیوند به صفحاتی که واقعاً می خواهید ارتقا دهید منتقل می شود. فقط از فایل‌های robots.txt برای صفحاتی استفاده کنید که نیازی ندارید در آن صفحه لینک سازی به دیگر صفحات داشته باشید. Robots.txt یک گزینه برای به حداقل رساندن محتوای تکراری موجود برای خزیدن است. روش‌های دیگری برای اطلاع‌رسانی به Google در مورد محتوای تکراری است اما می‌توانید با استفاده از فایل‌های robots.txt محتوای تکراری را حذف کنید تا بودجه خزیدن خود را نیز حفظ کنید. درست است که فایل robots.txt رتبه برتر را تضمین نمی کندف اما برای بهبود سئو مهم است.

  • خوب است بدانید که بصورت پیش فرض این فایل وجود ندارد و برای ویرایش محتوای آن باید یک فایل متنی بصورت robots.txt ایجاد کنید و دستورات لازم را در آن قرار دهید.
  • در حال حاضر بهترین راه برای حذف صفحه‌ای از نتایج جستجو، اضافه کردن دستور noindex در قسمت head صفحه‌ها است.
  • من یک وبسایت با ورد پرس ساختم و بعد از قرار دادن تعدادی مطلب تیک اجازه بررسی محتوا توسط موتور های جستجو را برداشتم.
  • همانطور که می بینید، ما عنکبوت ها را از خزیدن صفحه مدیریت WP منع می کنیم.

وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند. در این فایل با چند دستور ساده مشخص می‌کنیم که ربات اجازه بررسی کدام صفحه‌ها را دارد و کدام صفحه‌ها را نباید بررسی کند. از صفر تا صد CLS و تاثیر آن بر سئو سایت آیا می‌دانید cls چیست و چگونه بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟ امروزه ربات‌های گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها از معیارهای مختلفی استفاده… در همین ابتدا باید گفت که پاسخ منفی است، همه سایت ها به فایل ربات تی ایکس تی نیاز ندارند. برای مثال اگر سایت ها دارای تعداد صفحات کمی است، برای مثال کمتر از 100 صفحه، دیگر نیازی به استفاده از فایل Robots.txt نداریم. فایل Robots.txt یک فایل متنی است که به نوعی مجوز دسترسی ربات های گوگل به صفحات مختلف سایت است.

6- با بازخوانی صفحه در مرورگر خود برای به‌روزرسانی ویرایشگر ابزار و مشاهده آنلاین کد فایل robots.txt، بررسی کنید که آخرین نسخه شما با موفقیت خزیده شده است. استفاده از این نحو در فایل robots.txt به همه خزنده‌های وب می‌گوید که هیچ صفحه‌ای را در از جمله صفحه اصلی، نخزند. پروتکل حذف ربات که بیشتر با نام robots.txt شناخته می‌شود، درواقع قراردادی برای جلوگیری از دسترسی خزنده‌های وب به تمام یا بخشی از یک وب‌سایت است. پس از آپلود فایل robots.txt در ریشه سرور، بررسی کنید که آیا برای عموم قابل دسترسی است یا خیر و آیا گوگل می‌تواند آن را بررسی کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که همه زیر دامنه ها به فایل robots.txt خود نیاز دارند. به عنوان مثال، دامنه فایل مخصوص به خود را دارد، همه زیر دامنه های Cloudflare (blog.cloudflare.com، community.cloudflare.com و غیره) نیز به فایل خود نیاز دارند.

آخرین نظرات

چند ترفند که کمک می کنند فایل ربات سایت کیفیت بالایی داشته باشد و برای سئوی سایت مفید واقع شود. صندلی خودتان را سفت بچسبید که میخواهیم با روش های هیجان انگیزی آشنایتان کنیم. همانطور که گفتیم ربات موتورهای جستجو زیاد هستند، پس باید برای آنها مشخص کنید کدام یک حق دارند به سایت شما سر بزنند و کدام یک حقی برای دیدن سایت ندارند. برای مثال اگر نمی‌خواهید موتورهای جستجو، تصاویر وب‌سایت‌تان را ایندکس کنند، می‌توانید تمام تصاویر سایت را درون یک پوشه در هاستینگ خود قرار دهید و از دسترس موتورهای جستجو خارج سازید. دستور Disallow برای ایندکس نکردن کاربرد دارد؛ با این دستور شما به ربات های موتور جستجو می گویید که نمی خواهید صفحه یا بخش مورد نظر در سایتتان، ایندکس شود.

تست فایل Robots با ابزار گوگل

فایل Robots.txt یک فایل متنیست که وبمسترها با ایجاد آن می توانند ربات های موتورهای جستجو را در هنگام پایش وب سایت راهنمایی کنند. فایل robots.txt جزیی از پروتکلی با نام REP است که به استانداردسازی نحوه پایش وب توسط رباتها و چگونگی دسترسی و ایندکس محتوا و ارائه آن به کاربران می پردازد. پروتکل REP همچنین شامل نحوه برخورد با متا تگ Robots و دستوراتی دیگری مانند فالو کردن لینک ها نیز است. نحوه ایجاد فایل ‏Robots.txt داشتن فایل Robots.txt برای هر سایت لازم است. زمانی که یک موتور جستجو سایتی را بررسی می کند، اول فایل robots.txt را در سطح ریشه پیدا کرده و بعد از شناسایی آن، خزنده، فایل را خوانده و در آخر فایل ها و دایرکتوری هایی را که ممکن است مسدود شده باشند، پیدا می کند.

یک نمونه فایل ربات جالب

اما نباید فراموش کنید که اگرچه می‌توان سایت مپ در داخل فایل ربات سایت به ربات‌های موتور جستجو گوگل معرفی کرد اما این روش بهترین روش معرفی سایت مپ به ربات‌های گوگل نیست. موتورهای جستجو مثل گوگل هر کدام ربات های مخصوص به خود دارند مثل Googlebot که معروفترین ربات گوگل می باشد که وظیفه ی بازرسی، بارگذاری و ایندکس صفحات وب را بر عهده دارد. این ربات نسبت به دیگر ربات ها دستورات بیشتر و پیچیده تری متوجه می شود. Googlebot علاوه بر درک دستور user-agent و disallow دستور allow را متوجه می شود.