فایل robots txt چیست؟ بهینه سازی فایل ربات در وردپرس

برای اجازه دادن به خزش توسط ربات مورد نظر از دستور Allow و برای جلوگیری از خزش از دستور Disallow استفاده می شود. شما می‌توانید با استفاده از چندین دستورالعمل به URLهای خاصی اجازه فعالیت دهید یا آن‌ها را ممنوع و مسدود کنید، همچنین امکان افزودن چند نقشه به سایت را برای شما فراهم می‌کند. بهتر است دقیق تر با دستورات آشنا شوید و همیشه نظر یک متخصص را بپرسید تا بتوانید یک نقشه سایت درست حسابی برای خود بسازید.

  • اما ربات موتور جستجو با مشاهده یک صفحه جدید در یک سایت یا یک سایت کاملا جدید که پیش از این مشاهده نکرده است، فایل Robots.txt را بررسی می‌کند تا از وضعیت مجوز برای بررسی و فهرست کردن صفحه یا سایت جدید را اطلاع یابد.
  • وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند.
  • چرا که اگر به طور همزمان استفاده شود گوگل در نتایج جستجو چنین پیغامی را نمایش می‌دهد که «توضیحی برای این صفحه در دسترس نیست» و در کارکرد کلی سایت شما تاثیر می‌گذارد.
  • در این قسمت قوانین پیش‌فرض که توسط وردپرس اضافه شده است را نشان می‌دهد.
  • در این مقاله قصد داریم درباره طراحی سایت آموزشی بیشتر صحبت کنیم.

مثلا اگر شما در صفه ای از سایتتون روزانه یک سرچ هم نداشتین یک دفعه اون از رو صفر به ده یا بیست تا نرسونین. اول با روزی سه الی چهارتا سرچ شروع بکنید و بعد از دو روز بکنیدش هفت تا یا هشت تا حالا همینطور خورد خورد تعدادش رو افزایش بدین تا گوگل شک نکنه. در نهایت همینطور که سئو سایتتون رشد میکنه کلمات کلیدی بهتر و قوی تری مد نظر قرار بدین و تعداد جست و جو های روزانه رو بیشتر بکنید. یکی دیگر روش‌های ویرایش فایل robots.txt به صورت دستی می‌باشد که می‌توانید از طریق سی پنل هاست و یا FTP به هاست خود متصل شده و فایل را ویرایش و سفارشی‌سازی کنید. پس از ورود به هاست، می توانید فایل robots.txt را در پوشه اصلی وب سایت خود یا public_html پیدا کنید.

سئو اینستاگرام چیست؟ + 9 تکنیک کاربردی در سئو اینستاگرام

بعد از خواندن این مقاله می‌توانید هر نوع رباتی را فقط با دانستن نامش محدود و کنترل کنید. خوشبختانه دسترسی ربات‌ها به صفحه‌ها یا فایل‌ها را می‌توانیم کنترل کنیم. آشنایی کامل با کپچا و کاربردهای آن کپچا چیست و چه کاربردی دارد؟ کپچا به زبان ساده یک ابزار آزمایشگر است که با کمک آن می‌توان ربات‌ها را از انسان‌ها تشخیص داد. آموزش گام به گام ساخت ایمیل در گوشی یا کامپیوتر برای ثبت نام در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های معتبر و انجام بسیاری از کارهای الکترونیکی از شما یک پست الکترونیک یا همان ایمیل درخواست… مهم‌ترین و اثرگذارترین روش‌های تبلیغات اینترنتی برای کسب‌وکارها دنیای امروز به دنیای تکنولوژی معروف است؛ جهانی که سرعت در آن حرف اول را می‌زند و فناوری روزبه‌روز پیشرفت‌های بی‌شماری می‌کند.

همانطور که میدانید در یک سایت صفحات بی شماری وجود دارد که لزوما همه این صفحات برای ما ارزشمند نیستند. ربات های گوگل نیز بطور پیشرفض وظیفه دارند تمامی صفحات سایت را بررسی کنند. زمانی که محدودیتی برای خزش و کراول صفحات توسط ربات های گوگل تعریف نکنیم، قطعا در ایندکس سایت و بررسی صفحات مهم سایت توسط ربات های گوگل با مشکل مواجه می شویم. به همین دلیل مدیریت بودجه کراول و خزش صفحات موضوع بسیار مهمی است و به کمک فایل ربات تی ایکس تی امکان برنامه ریزی آن برای ما فراهم می شود.

برخی از موتورهای جستجو، از دستورات فایل robots.txt پیروی نمی‌کنند

بنابراین برای تهیه یک فایل robots.txt مناسب و عالی ما نیز باید با این دستورات و نحوه تفسیر آن‌ها توسط ربات‌ها آشنا باشیم. مهم‌تر از همه اینکه ربات‌های گوگل به خوبی با این استاندارد آشنا هستند و از دستورات آن هم پیروی می‌کنند. گوگل که به خوبی از این موضوع آگاه است، برای اینکه به تجربه کاربری سایت‌ها کمترین لطمه را وارد کند برای هر سایت یک بودجه خزش مشخص در نظر می‌گیرد و با توجه به فاکتورهای مختلفی این بودجه را کم یا زیاد می‌کند. فایل Robots.txt دسترسی خزنده‌ها به بخش‌های مختلف سایت شما را کنترل می‌کنند. درنتیجه اگر شما به صورت تصادفی Googlebot را از خزیدن در سایت خود منع کنید ممکن است برای سئو و رتبه بندی سایت شما خیلی خطرناک باشد. از آنجایی که منبع محدودی از خزیدن دارید، می‌توانید robots.txt را نصب کنید تا از صفحات اضافی از طریق Googlebot جلوگیری کرده و آنها را به موارد مهم معرفی کنید.

ربات استخراج ایمیل و موبایل کاربران

Sitemap یا نقشه سایت یک فایل عمدتا XML است، وظیفه راهنمایی و هدایت ربات‌های موتورهای جستجو برای خزش بهتر محتوای سایت‌ها را بر عهده دارد. می‌توانیم به کمک فایل robots.txt مشخص کنیم که آدرس این فایل دقیقا کجاست و موتورهای جستجو از کجا باید آدرس نقشه سایت ما را پیدا کنند. فایل Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وب‌سایت‌ها برای آموزش به ربات‌های موتورهای جستجو ایجاد می‌کنند.

در اوایل مقاله با انواع ربات‌ها و خزنده‌های سطح وب آشنا شدیم، حتی به صورت دقیق‌تر اسامی و وظیفه مهم‌ترین ربات‌های گوگل را هم بررسی کردیم. حالا به کمک دستور User-agent می‌توانیم مشخص کنیم که دستورات ما دقیقا توسط چه رباتی باید اجرا شوند. همانطور که گفتیم فایل ربات سایت یک استاندارد همگانی برای مشخص کردن محدودیت‌های خزیدن ربات‌های مختلف در سطح وب است، بنابراین انتظار می‌رود که از دستورات استاندارد و همگانی هم برای این فایل استفاده کنیم. شرکت‌های مختلف با اهداف متفاوتی اقدام به ساخت و استفاده از این ربات‌ها می‌کنند.

در ادامه مقاله با ساخت فایل robots.txt بیشتر آشنا خواهید شد. امروزه با رشد روز افزون کسب و کارهای اینترنتی رقابت سختی میان وبسایت‌ها درگرفته است و مدیران سایت‌ها همواره در تلاشند تا سایت خود را جزو نتایج اولیه در گوگل نمایش دهند. متدها و راهکارهای بسیاری در این زمینه وجود دارند که یکی از این موارد با کمک بهینه سازی فایل Robot.txt انجام می‌شود. امیدواریم مطالعه این مقاله گامی مثبت در راستای بهینه‌سازی سایت شما باشد. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را از بخش دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید؛ همچنین اگر محتوای امروز همیار وردپرس برایتان مفید بود، خوشحال می‌شویم آن را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.