چطور فایل Robots txt وردپرس را برای سئو بهینه کنیم؟ راست چین-لیلی ری | سئو

اغلب user agent ها از یک موتور جستجو، از همان دستورالعمل کلی برای یکی از user agent ها استفاده کرده و نیازی به تعریف دستورات متنوع برای هر یک نیست. اما در صورتی که نیاز به تعاریف دستورات متفاوت برای user agent های مختلف دارید، میتوانید با فراغ بال آنها را در فایل robots.txt تعریف کنید. نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. دستور sitemap که در ادامه این دستور آدرس نقشه سایت می‌آید یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود. با این وجود وجود نقشه سایت تاثیری در اولویت‌بندی خزش صفحات توسط ربات ندارد.

گوگل برای وبمسترها و صاحبان وبسایت‌ها چند راه برای دسترسی به نقشه سایت گذاشته است. هیچ الزامی وجود ندارد که آدرس نقشه سایت را از این راه به ربات‌های گوگل نمایش دهید. بهترین راه ارائه نقشه سایت به گوگل استفاده از ابزار سرچ کنسول است. یک Robots.txt درواقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی فضای سایت شما یا روت دایرکتوری قرار می‌گیرد.

  • برای مثال اگر نمی‌خواهید موتورهای جستجو، تصاویر وب‌سایت‌تان را ایندکس کنند، می‌توانید تمام تصاویر سایت را درون یک پوشه در هاستینگ خود قرار دهید و از دسترس موتورهای جستجو خارج سازید.
  • برای مشاهده و ویرایش فایل ربات در وردپرس یا هر سایت دیگری به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید.
  • از بارزترین مثال‌ها در این زمینه، سایت‌های اشتراک فایل غیرقانونی از جمله سایت‌های تورنت هستند.
  • فایل robots.txt برای یافته شدن توسط پایشگرها بایست در مسیر ریشه سایت قرار داشته باشد.

این فایل به عنکبوت های خزنده گوگل و موتورهای جستجو می گوید که چه صفحاتی را خزش و فهرست بندی نکنند. دستورات فایل ربات شما از ایندکس جلوگیری نمی کند و می بایست مابقی تنظیمات وردپرس را برای این مورد بررسی نمایید. گوگل بعد از این که گفت استفاده از دستورات noindex و disallow کمکی به خارج کردن صفحات از نتایج جستجو نمی‌کند، راهکارهای دیگری برای این کار معرفی کرد. این ابزار نمی‌تواند به صورت مستقیم فایل robots.txt را ویرایش کند. بعد از زدن دکمه submit پنجره‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد فایل جدید ویرایش شده را دانلود کرده و به جای فایل قبلی در سرور میزبان وبسایت جایگزین کنید.

ساخت فایل ربات

یک دلیل خوب دیگر برای استفاده از فایل robots.txt برای وردپرس این است که فایل ها و فولدرهایی که دوست ندارید، ایندکس نشوند و در نتایج جستجو گوگل نمایش داده نشوند. کافی است ربات های خزنده، صفحات غیرضروری مثل ادمین وردپرس، فایل افزونه ها، فولدر تم را ایندکس نکنند. با این کار، موتورهای جستجو وقت بیشتری برای ایندکس صفحات مفید و ضروری شما دارند. بنابراین، در هنگام ایجاد این فایل می‌بایست دقت کافی به کار گرفته شود تا موتورهای جستجو بتوانند به تمامی فایل‌های لازم برای نمایش کامل صفحات سایت دسترسی داشته باشند. ضمانتی برای خوانده شدن و عمل کردن به دستورالعمل‌های این فایل وجود ندارد.

برای حذف کامل صفحات از نتایج گوگل به جای فایل robots.txt از تگ noindex استفاده کنید

همانطور که گفته شد با استفاده از این فایل و دو دستور بالا، می توانید به ربات های گوگل بگویید که صفحه مورد نظر شما را ایندکس کنند و یا ایندکس نکنند. مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام فایل‌های پی دی اف و اکسل منع شده‌اند. مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام آدرس‌هایی که به autos. برای صدور دسترسی کامل به کل سایت برای ربات‌های خزنده دستور Disallow به شکل زیر خواهد بود. تغییرات اعمال شده توسط شما در فایل Robots.txt امکان آسیب جدی به سئو سایت شما دارد.

در صورتی که سایت شما دارای ساب دامین است لازم است هریک از این ساب دامین‌ها دارای فایل robots.txt مختص خود باشند. بعنوان مثال nardebangroup.com فایل خودش را دارد و my.nardebangroup.com هم فایل robots.txt مجله خبری سئو جدا دارد. مثلا زمانی که قصد داریم برای یک صفحه از مقالات سایتمان، یک صفحه pdf و یک صفحه قابل پرینت هم ایجاد کنیم، باید صفحه اصلی را نگه داشته و مابقی را به کمک robots.txt پنهان کنیم.

جلوگیری از ایندکس برچسب ها و تگ هایی که محتوای تکراری یا اضافی در سایت ایجاد می کنند. به طور کلی فایل هایی که در دستور disallow قرار داده می شوند توسط ربات های گوگل خزیده نمی شوند. برای اینکه فایل robots.txt بر اساس سئو پیکربندی شود باید چند نکته را مورد توجه قرار داد.