فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت eBgroup از دهه 90 بعنوان یکی از آژانس‌های موفق در زمینه سئو، طراحی سایت، تولید محتوا و تبلیغات کلیکی در غرب تهران مشغول به فعالیت بوده است. فایل robots.txt باید یک فایل متنی کدگذاری شده UTF-8 باشد (که شامل ASCII است). گوگل ممکن است کدهایی را که بخشی از محدوده UTF-8 نیستند نادیده بگیرد و قوانین robots.txt را نامعتبر کند. اگر گوگل عمل رباتیک را جریمه کند خیلی از افراد میتوانند بر روی سایت رقیب خود حرکات رباتیک پیاده‌سازی کنند و آنها را به زیر بکشانند!

  • این تنها یکی از چندین روش های مورد استفاده از فایل robots.txt است.
  • همچنین ما همیشه ربات‌های داخل پکیج را نیز مطابق آخرین الگوریتم‌ها بطور مستمر به روز رسانی می‌کنیم تا عملکرد موّفق محصولاتمان را تضمین کنیم.
  • گوگل به عنوان بزرگترین مرجع و گسترده‌ترین شبکه در این زمینه، ربات‌های اختصاصی و عمومی زیادی گسترش داده است.
  • بنابراین در حال حاضر بدون نیاز به مورد خاصی، صفحه مدیریتی پنل سایت شما به صورت خودکار از لیست ایندکس‌های موتورهای جستجو حذف می‌شود.
  • عامل کاربر به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند محتوایی را نشان دهند که با سیستم کاربر سازگار است.

ظاهرا تنظیمات رنک مث درست انجام نشده آموزشش رو تو سایت ببینید. همانطور که پیداست، باید مثل نمونه بالا، آدرس دقیق نقشه سایت خود را به صورت صحیح در این لاین وارد کنید. در ادامه نحوه بروزرسانی و انجام تغییرات در داخل فایل robots.txt را در دو پلاگین یواست و رنک مت ، بررسی خواهیم کرد.

اگر از افزونه یوآست در سئوی وب سایت وردپرسی خود استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم به نوشته نحوه افزودن کلمه کلیدی و توضیحات متا در وردپرس نیز نگاهی بیاندازید. کلیه سایت‌ها برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجوی به فایل robots.txt نیاز دارند. اگر سایت وردپرسی شما دارای فایل robots.txt نباشد، موتورهای جستجو تمام وبسایت شما را پیمایش و فهرست می‌کنند که در این صورت نمی‌توانید به موتورهای جستجو دستور دهید که نباید کدام صفحات و فایل‌ها را پیمایش کنند. در واقع فایل Robots.txt یک قرارداد بین سایت شما و ربات‌های خزنده است که به آن‌ها اعلام می‌کند چه محتوایی قابل بررسی و چه محتوایی غیرقابل بررسی است.

اگر می‌خواهید یک فایل خاص را محدود کنید پسوند آن را فراموش نکنید

ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. اگر صفحات وبسایت خود را در فایل Robots.txt نوایندکس کنید، گوگل باز هم آن را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. گوگل به کمک انکرتکست هر لینک و سایر فاکتورها رتبه‌ای به این صفحه در جستجوهای مرتبط می‌دهد. معمولاً این نوع صفحات در نتایج جستجو بدون توضیحات متا ظاهر می‌شود چون گوگل محتوای صفحه و توضیحات متا را ذخیره نکرده است.

خدمات و دسترسی ها

سرور آسیا چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟13 آذر 1401سرور آسیا برای بسیاری از کاربران ایرانی محبوبیت بالایی دارد، چرا که از سرعت، امنیت و پایداری بالایی برخوردار است، برای آشنایی با این سرویس با ما همراه باشید. موارد خاصی نیز وجود دارد که نمی‌خواهید هیچ بودجه خزشی را برای بازدید گوگل در صفحاتی با تگ noindex هدر دهید. هنگامی که فایل robots.txt خود را دارید، وقت آن است که آن را زنده کنید. در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت robots.txt و نحوه ایجاد آن ارائه شده است. اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید. همواره از عدم وجود خطا در فایل robots.txt خود اطمینان حاصل کنید.

درصورتی که شما اقدام به ایجاد یک فایل حقیقی به نام robots.txt در ریشه هاست سایت خودتان کنید، فایل ربات مجازی به صورت خودکار از کار می‌افتد و فایل حقیقی آپلود شده توسط شما جایگزین آن خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از تگ noindex در هدر همان صفحاتی که علاقه‌ای به حضور آن‌ها در نتایج گوگل ندارید استفاده کنید و یا با گذاشتن رمز و یا سایر روش‌های بلاک کردن، از ایندکس شدن این URLها جلوگیری کنید. اما سایر ربات‌ها وقتی به این دستور می‌رسند هیچ توجهی به آن نمی‌کنند و بدون محدودیت محتوای فولدر mypic سایت شما را هم بررسی می‌کنند چرا که محدودیت شما تنها مربوط به ربات Googlebot-Image می‌شود و نه تمام ربات‌ها. ربات AdsBot-Google گوگل با دیدن این دستور متوجه می‌شود که باید از قواعد خاصی پیروی کند و دستورات نوشته شده در فایل ربات مخصوص او هستند.

همچنین، اگر هزاران صفحه دارید که می خواهید آنها را مسدود کنید، گاهی اوقات راحت تر می توانید کل قسمت آن سایت را با robots.txt مسدود کنید، به جای اینکه به طور جداگانه یک تگ noindex به هر صفحه اضافه کنید. این راهنمای مفید از Google اطلاعات بیشتری در مورد قوانینی که می توانید برای مسدود کردن یا اجازه ربات ها به خزیدن صفحات مختلف سایت شما استفاده کنید. در اینجا ما به ربات های گوگل می گوییم که در وب سایت ما در تمام فولدرهای مربوط به تصاویر خزش نکنند. با مسدود کردن صفحات غیر ضروری ربات های گوگل زمان لازم را برای خزش در صفحات مهم به دست می آورند و می توانند آنها را فهرست بندی کنند.

گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که برخی از دستورات قرار داده شده در Robots.txt از تاریخ 1 سپتامبر 2019 به بعد کارایی ندارند و باید از دستورات جایگزین برای آن‌ها استفاده کرد. گوگل به صورت رسمی همچنان فایل Robots.txt مورد پشتیبانی قرار می‌دهد، اما برخی از دستورات این فایل را دیگر پشتیبانی نکرده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد. فایل txt برای مخفی کردن اطلاعات خصوصی مناسب نیست و فقط باید دستورالعمل‌های ربات‌ها را در آن قرار داد. ایندکس کردن محتوای سایت‌ها به طوری که بتوان آن‌ها را دسته بندی کرده و در نتایج جست‌وجوها نشان داد.

حتی اگر صفحه robots.txt مثلاً در webjavan.com/index/robots.txt یا /homepage/robots.txt وجود داشته باشد، توسط عوامل کاربر کشف نمی‌شود و در نتیجه سایت تحت درمان قرار می‌گیرد. هنگامی که صفحه به‌روزرسانی شد، می‌توانید روی منوی کشویی بالای ویرایشگر متن نیز کلیک کنید تا مُهر زمانی نمایش داده شود که نشان‌دهنده زمانی است که گوگل برای اولین‌بار آخرین نسخه فایل robots.txt شما را دیده است. این یک لیست قابل خواندن ماشینی از تمام صفحات یک وب‌سایت است. از طریق پروتکل Sitemaps، پیوندهای این نقشه‌های سایت را می‌توان در فایل robots.txt قرار داد.