فایل robots txt و کاربردهای آن در سئو روکا

یک فایل robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی برای ربات‌ها است که به آنها می‌گوید به کدام صفحات وب می‌توانند دسترسی داشته باشند و به کدام صفحات نباید بروند. فایل‌های robots.txt برای خزنده‌های وب موتورهای جستجو مانند Google مرتبط هستند. فایل Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وبسایت از آن برای هدایت ربات‌های موتور جستجو استفاده می‌کنند و با کمک آن می‌توان نحوه خزیدن و ایندکس صفحات وبسایت را فهرست کرد. لینک های حاضر در صفحات بلاک شده توسط فایل robots.txt دنبال نخواهند شد. این مسئله بدین معناست که در صورت عدم وجود آن لینک در هیچ کجای وی یا یک صفحه بلاک نشده دیگر از وب سایت شما، توسط موتورهای جستجو دیده نشده و در نتیجه ایندکس نخواهد شد. ثانیا اعتباری از صفحه بلاک شده به لینک های آن منتقل نمی گردد.

  • نادرست تنظیم شده باشد، می تواند باعث اشتباه در ایندکس شدن صفحات سایت شود.
  • البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.
  • معمولاً این نوع صفحات در نتایج جستجو بدون توضیحات متا ظاهر می‌شود چون گوگل محتوای صفحه و توضیحات متا را ذخیره نکرده است.
  • اما در برخی سایت‌های کوچک با تعداد صفحه‌های محدود، می‌توان در مواردی حتی قید این فایل را هم زد و به موتورهای جستجو اجازه داد تا تمام صفحات را بررسی کنند.

اگر واقعا مصمم هستید سایت خود را با افزونه Yoast SEO بهینه سازی کنید. پیشنهاد میکنیم از نسخه تجاری و حرفه ای آن استفاده کنید، و البته اگر آن را از مانگو تهیه کنید، هم پشتیبانی دریافت میکنید هم بروز رسانی های آن را به طور اورجینال دریافت می کنید. دایرکت ادمین را باز کرده و روی مدیریت فایل File Manager کلیک کنید. پس از اینکه مسیر مورد نظر برای شما باز شد باید وارد پوشه Public_html شوید. وارد این مسیر شدید، روی گزینه Upload to this Directory کلیک کرده و فایل خود را برای آپلود انتخاب کنید. دستور” / ” بعداز Disallow به ربات گوگل می‌گوید باید وارد پوشه‌ای در ریشه فایل شوید.

هنوز که هنوز است خیلی‌ها از عملکرد دقیق فایل‌های ربات اطلاعی ندارند. استانداردهای خاصی برای آن وجود ندارد و نمی‌توان با قطعیت گفت کدام المان‌ها و به چه شکل در فایل‌های Robots.txt می‌توانند سرنوشت ساز باشند. در این مقاله به طریقه و روش استفاده‌ی صحیح از این فایل‌ها پرداخته‌ایم تا بدون هر گونه ریسک و تاثیرگذاری منفی در سئو از آن‌ها استفاده کنید.

در این قسمت قوانین پیش‌فرض که توسط وردپرس اضافه شده است را نشان می‌دهد. برای پاسخ به این سوال باید ابتدا مقایسه ی قیمت داشته باشیم بین روش های مختلف ارتقاء سئو؛ یعنیخرید ریپورتاژ،خرید بک لینک،تولید محتوا،مشورت با مشاورین سئو، استفادهاز ربات سئو. ما مطمئنیمربات ارتقاء سئوما از نظر قیمتی کاملا رقابتیه و از خیلی روش های دیگه ارزون تره. در تصویر بالا گوگل اعلام می کند که چنین صفحه ای وجود دارد، اما اطلاعات آن از دید گوگل قابل مشاهده نیست، چرا که جلوی دسترسی به آن گرفته شده است.

ربات استخراج ایمیل و موبایل کاربران

هر حالت دیگری که فایل ربات در ریشه سایت نباشد آن را از دسترس ربات‌های گوگل خارج می‌کند. Robots.txt نحوه خزیدن در صفحات مختلف وب‌سایت را به ربات‌ها اعلام می‌کند در حالی که متا ربات و ربات X رفتارهای یک صفحه یا محتویات یک صفحه را به ربات‌های خزنده اعلام می‌کنند. این کد به ربات اجازه می دهد در فایل photos فقط عکس backlink.jpg را نمایش داده و ایندکس نماید، واجازه دسترسی به دیگر عکس های داخل فولدررا ندارد. شما با ترکیب این ۲ دستور user-agent و disallow می توانید قوانین مختلفی برای دسترسی به عکس، متن و …قسمت های مختلف سایتتان ایجاد کنید. هم چنین می توانید نام هر ربات خزنده را در user-agent مشخص کنید و به آن دستور خاصی دهید.

مراقب فایل robots.txt سایت‌تان باشید

در این حالت، برای جلوگیری از نمایش صفحاتی که علاقه‌ای به نمایش آن‌ها در نتایج گوگل نداریم از فایل robots.txt کمک می‌گیریم و آدرس این گونه صفحات را از دسترس خزنده‌های گوگل خارج می‌کنیم. به طور خلاصه، فرض کنید که یک قطعه از محتوا را با استفاده از iframe جاسازی کرده ایم. آن قطعه از محتوا اغلب، اگر مربوط به رسانه ای باشد، دستورالعملی برای عدم فهرست بندی خواهد داشت. اما وقتی کدهای مربوطه را در صفحات خود جاسازی می کنید، ممکن است گوگل پیشنهاد دهد که به دلیل اینکه محتوای جایگذاری شده بدون فهرست است، این کار را انجام ندهید. صفحه ای را که ما به عنوان مثال در آن کدهای مربوطه را جایگذاری می کنیم به طور حتم ایندکس خواهند شد.

در زمینه کلمات کلیدی حتما این نکته رو هم در نظر داشته باشین که هیچ وقت نمیشه تو کلمات کلیدی که رقابت شدیدی توشون وجود داره به سادگی اومد توی صفحات اولیه گوگل. باید با استفاده از کلمات کلیدی جانبی که رقابت توشون کمتره صفحات سایت رو اول بالا بکشید. اما قطعا هیچ وقت بیشتر از یکی دو روز نمیکشه که از جست و جوی خودتون به نتیجه دل خواه میرسید. و تاثیر مثبت بر روی الگوریتم Rank Brian گوگل داشته باشند (که خود نشانه پاس کردن استانداردهای امنیت در ربات افزایش ورودی گوگل است).

فایل روبوتکست، یک فایل و یک پل ارتباطی بین ربات‌های گوگل و وب سایت ما است، با استفاده از دستورالعمل هایی که در فایل ربات می‌نویسیم به ربات‌های گوگل می‌فهمانیم که به کدام قسمت سایت ما بخزند و کدام مناطق ممنوعه است. درکل robots.txt به شما این امکان را می‌دهد که دسترسی ربات‌ها به بخش‌هایی از وب‌سایت خود را ممنوع کنید، به‌خصوص اگر قسمتی از صفحه شما خصوصی باشد یا اگر محتوا برای موتورهای جستجو ضروری نباشد. مثال‌های ذکر شده با هم به‌عنوان یک فایل robots.txt کامل در نظر گرفته می‌شوند؛ اگرچه یک فایل ربات می‌تواند حاوی چندین خط از عوامل و دستورالعمل‌های کاربر باشد (به‌عنوان‌مثال، غیرمجاز، اجازه، تأخیر خزیدن و غیره).