نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ و معرفی به گوگل دی ام روم-لیلی ری | سئو

نقشه سایت به شما می­ کند که خزنده ­های گوگل به طور بهینه و در سریع ترین زمان وب‌سایت شما را کرال کنند. از ابزارها و وب سایت های تولید نقشه­ های سایت داینامیک استفاده کنید. از برنامه نویس وب‌سایت خودتون بخواهید یک اسکریپت سفارشی را بنویسید که نقشه سایت به صورت خودکار بروز شود. مگر اینکه URL منحصر به فردی داشته باشید که به طور خاص فقط برای تلفن­ های همراه طراحی شده ­اند، وگرنه نقشه سایت موبایل هیچ مزیتی بر سایر نقشه های سایت ندارد. اگر دوست دارید مقالات وب سایت شما تا سقف 1000 آدرس در روز در گوگل ایندکس شود از این قابلیت استفاده کنید.

  • از این طریق ربات های گوگل و دیگر موتورهای جست و جو به راحتی به آن دسترسی خواهند داشت.
  • اگه سایت مپ شما بر اساس کد های HTML است گزینه Creat html sitemap رو انتخاب کنین.
  • حال که درباره sitemap به صورت کلی مطالبی را یاد گرفته‌اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور مفصل این موضوع را تحلیل و بررسی کنیم.
  • البته گوگل اعلام کرده که عملا تگ را نادیده می‌گیرد، زیرا معمولا وبمسترها آن را به درستی آپدیت نمی‌کنند.
  • حتی میتوان با استفاده از JSON-LD و اسکیما مارک آپ ImageObject اطلاعات بیشتری از تصاویر را نسبت به نقشه سایت در اختیار موتورهای جستجو قرار داد.
  • بر خلاف فایل robots.txt، موتورهای جستجو نمی‌توانند به صورت خودکار به دنبال نقشه سایت بگردند و آن را بخوانند.

در این فایل تمام صفحات و محتوای مهم موجود در وب سایت به طور کامل ذکر شدند و خزندگان گوگل از این طریق می‌توانند تشخیص دهند که اولویت‌های شما چیست بر اساس آن صفحات مختلف سایت را ایندکس می‌کنند. همچنین در شرایطی که صفحاتی از وب سایت خود را آپدیت می‌کنید باید آن‌ها را در سایت مپ قرار دهید تا گوگل متوجه شود که تغییراتی بر روی آن‌ها اعمال شده و به همین واسطه دوباره صفحات را آنالیز کند. یکی از بهترین افزونه های ساخت نقشه سایت یا sitemap در وردپرس افزونه Yoast SEO می‌باشد. همینطور در ادامه و در مقاله آموزش ساخت سایت مپ، با ساخت دستی نقشه سایت، ساخت اتوماتیک آن (در وردپرس و جوملا و دیگر csm ها) و ابزار های لازم آشنا میشوید. علاوه بر آن میتوانید با ابزار های معرفی شده در مقاله مذکور، از معتبر بودن سایت مپِ وب سایت خود اطمینان حاصل کنید.

اما با بررسی این لیست ممکن است به صفحاتی بربخورید که به صورت تصادفی در این لیست قرار گرفته‌اند. اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی. اگر سایت شما بیش از صفحه دارد بهتر است نقشه‌های چندگانه ایجاد کنید. هر جا که نیاز باشد از متاتگ ربات در Robot.txt استفاده کنید.

بهترین راه پیش بینی آینده ، ساختن آینده است …

اسم نقشه سایت اهمیتی ندارد؛ اما باید حتما از پسوند XML استفاده شود. آدرس دهی در نقشه سایت باید متناسب با دامنه اصلی باشد و تا حد امکان از حروف فارسی استفاده نشود. نام، ایمیل و وب سایت من را برای ارسال نظر در آینده در این مرورگر ذخیره کن. برای سایت هایی که با زبان php یا asp.net نوشته شده اند، نیاز به برنامه نویسی است؛ اما برای سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس استفاده می کنند، نیاز به برنامه نویسی نیست. البته بهتر است بعد از ساخت، فایل ایجاد شده را بررسی کنید تا از صحت کارکرد آن اطمینان داشته باشید. برخی از متخصصان سئو عقیده دارند که استفاده از نقشه سایت تنها برای سایت های بزرگ ضروری است.

این تگ اختیاریه و میزان اولویت و اهمیت یه صفحه رو در نقشه سایت مشخص میکنه. معمولا روی پیش فرض نیم قرار داره ولی مقداری که میتونه بگیره بین 0 تا مجله خبری سئو 1 ست. مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید.

شروع ماجراجویی در وب

ساخت نقشه سایت تنها یکی از نکات مهم در سئو سایت وردپرسی است که با کمک افزونه yoast seo می توان آن را ساخت. یک خوبی بزرگی که استفاده از Yoast برای ساخت سایت مپ دارد این است که این نقشه داینامیک است، یعنی نقشه سایت شما به طور اتوماتیک با اضافه شدن صفحات جدید آپدیت می‌شود. اگر از یوست استفاده نمی‌کنید، افزونه‌های دیگری هم مثل Google XML Sitemaps که برای ایجاد سایت مپ به شما کمک می‌کند. RSS/Atom Feeds به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که وبسایت شما آپدیت شده است یا محتوایی تازه روی آن قرار گرفته است. گوگل پیشنهاد می‌کند که از سایت مپ در کنار این ابزار استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات را شناسایی کنند. در ساده ترین تعریف نقشه سایت(Sitemap / سایت مپ) یک فایل متنی ساده یا XML است که در روت وب سایت تان قرار می گیرد، این فایل حاوی آدرس صفحاتی است که توسط اسپایدر موتور جستجو کرال و ایندکس می شود.

همانطور که می‌بینید، فایل سایت مپ XML باید در دایرکتوری سایت آپلود شده باشد تا گوگل بتواند از طریق دامنه سایت به آن دسترسی داشته باشید. در این مرحله کافی است تا آدرس محل مورد نظر را به گوگل دهید. همچنین فرمت فایل حتماً باید XML باشد تا ربات های گوگل بتوانند آن را بخوانند. در مرحله بعدی باید مشخص کنید که چه صفحاتی از سایتتان را می‌خواهید در سایت مپ قرار دهید. این نرم افزار فقط مختص به تهیه سایت مپ نیست و به صورت کلی یه نرم افزار برای بهبود سئوی سایت است. اگر این نرم افزار را ندارید، می‌توانید از اینجا آن را برای سیستم عامل مورد نظر خود دانلود و نصب کنید.

این افزونه رایگان دارای قابلیت تولید نقشه سایت داینامیک است. کافیست پس از نصب آن به تنظیمات آن رفته و وارد تب ویژگی ها شوید. همانطور که در قسمت چپ تصویر بالا می بینید نام نقشه های سایت با شماره از یکدیگر تفیکیک شده اند. تنها دانستن اینکه 64% صفحات وب سایت ایندکس شده اند، خیلی چیز خوبی نیست. نیاز است که ما بدانیم کدام بخش از سایت تحت تاثیر قرار گرفته و ایندکس نشده اند. مشابه تصاویر، اگر ویدئوها نقش پر رنگی در وب سایت شما دارند، یک نقشه سایت ویدئویی برای آن ثبت نمایید.

اگر سایت شما بزرگ بوده و شامل صفحات زیادی باشد، به احتمال زیاد خزنده‌های گوگل ممکن است خزیدن برخی از صفحات جدید یا اخیراً به روز شده شما را نادیده بگیرند. در یک طبقه‌بندی کلی می‌توان نقشه‌ سایت را به 5 دسته تقسیم‌بندی کرد. ما در زیر، این دسته‌بندی را بیان کرده‌ایم و سپس به بررسی 2 مورد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقشه‌ های سایت می‌پردازیم. نزدیک به 2 سال هست که در زمینه سئو به صورت تخصصی فعالیت میکنم و به سئوی کلاه خاکستری علاقه فراوانی دارم.

در حالی که تنها برای رسیدن به صفحه شماره 9، بایستی پنج لینک داخلی دنبال گردد. تاریخ آخرین تغییرات در سایت و فاصله زمانی آن‌ها توسط موتورهای جستجوی گوگل بررسی و ثبت می‌شوند. من هم موافقم که تنها از افزونه yoast استفاده کنید برای سایت مپ.