نقشه سایت چیست و باید شامل چه چیزهایی باشد-لیلی ری | سئو

وب سایت هایی که لینک سازی داخلی را به خوبی پیاده سازی نکرده اند. از این فایل یک بک اپ بگیرید و آن را در سیستم خود دانلود و سیو کنید. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تغییراتی که می خواهیم اعمال کنیم ممکن است باعث کراش سایت شود. همانطور که در قسمت راست تصویر قبل مشاهده می کنید، دسته بندی نقشه های سایت موجب آنالیز بهتر آنها شده و ما می توانیم به راحتی به بخش دارای مشکل پی ببریم.

  • نقشه سایت، هویت سایت شماست و باید بدانید چگونه آن را ایجاد کنید و ارتقا دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.
  • در بخش Sitemap از گوگل سرچ کنسول علاوه بر مشاهده خطاها و هشدارها (مخصوصا با ظهور بخش جدید Index Coverage) می توانید آنالیزهای بیشتری نیز انجام دهید.
  • اگر نخواهید که تمام صفحات سایت در نقشه HYML قرار داشته باشد.
  • قسمت بعدی که برایتان باز می شود، شما را قادر می سازد تا محتوا را از نقشه سایت خودتان حذف کنید.
  • موتور جستجوی بینگ از فرمت‌هایی که توسط گوگل پشتیبانی می شود حمایت نمی‌کند، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده است هر چیزی که پشتیبانی نشود، نادیده گرفته خواهد شد.

در این صورت شما به فایل ایندکس سایت مپ خودتان نیاز خواهید داشت. به صورت خلاصه تر یعنی فایل مرتبط به هر سایت مپ، باید در فایل ایندکس لیست شود و پس از آن مورد استفاده قرار گیرد. مزیتی که افزونه yoast دارد، این است که به صورت پیش فرض نقشه های مختلفی را برای انواع محتواها ایجاد می کند. برای مثال بلاگ ها، صفحات نویسنده ها و دسته ها جزو مواردی هستند که یوست در زمان ایجاد نقشه سایت، آن ها را ایجاد می کند. در صورتی که سایت فروشگاهی داشته باشید و آن را به کمک ووکامرس ایجاد کرده باشید، نقشه ای هم محصولات فروشگاهتان ایجاد خواهد شد. در این مقاله نقشه سایت و اهمیت آن و همچنین شیوه ساخت سایت مپ در سایت های وردپرسی و غیر وردپرسی را توضیح دادیم.

با استفاده از این تگ ها می‌تواند انواع مختلف لینک و صفحات را برای ربات ها تعریف کرد. ربات های موتور جستجو برای اینکه بتوانند قسمت های مختلف سایت شما را بهتر شناسایی کنند، به این فایل رجوع میکنند. سایت مپ خبر نوعی دیگر از نقشه سایت است که اغلب توسط سایت های مجله خبری سئو خبری استفاده میگیرد. این سایت ها با استفاده از این نوع نقشه، سرعت ایندکس سایت خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش میدهند. گوگل توصیه کرده که سایت ها برای محتوای خبری خود سایت مپ جداگانه ای را به ثبت رسانده تا سرعت ایندکس این بخش از سایت خود را افزایش دهند.

صفحات noindex را در نقشه سایت خود اضافه نکنید.

در چنین شرایطی یک نقشه سایت می‌تواند به صورت مناسب تمام لینک‌ها را در اختیار ربات خزنده بگذارد تا بتواند به لینک‌های داده شده دسترسی پیدا کند و آن‌ها را با لیست یافته‌های خود همگام کند. آیا موتور‌های جست‌و‌جو بدون sitemap نمی‌توانند ساختار وب سایت‌ها را درک کنند؟ نه اینطور نیست! در نهایت در وب سایتتان می ­توانید چندین فایل نقشه سایت را در یک فایل نقشه سایت قرار هید که اغلب نام نقشه فایل اصلی sitemap-index.xml قرار داده می شود. نقشه سایت XML که مخفف Extensible Markup Language است، برای نشان دادن محتویات و صفحات سایت به خزندگان موتورهای جستجو به‌کار می‌رود؛ پس در نتیجه کاربران این فایل را نمی‌بینند. یکی از ویژگی های مهم این افزونه، امکان تهیه سایت مپ XML است. با استفاده از این افزونه شما می‌توانید به صورت خودکار سایت مپ بسازید و آن ها را در اختیار موتورهای جست و جوی مختلف مثل گوگل، بینگ و یاهو قرار دهید.

فرمت های نقشه سایت XML

هرکدام از روش‌هایی را که پیش‌تر برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید، صفحاتی که برچسب noindex یا canonical (صفحاتی که ارجاعشان به صفحه‌ی دیگری است) دارند، در نقشه سایت گنجانده نمی‌شوند. در مجموع باید گفت که بهترین کار این است که تمام صفحاتی که محتوای بی‌کیفیت یا بی‌ارزش دارند را باید از سایت و نقشه سایت حذف کرد. البته باید دقت کرد که پس از انجام این کار، باید تمام لینک‌های داخلی منتهی به این صفحات را نیز حذف کرد. گوگل سرچ کنسول بیشتر مشکلات مربوط به نقشه سایت را به شما اعلام می‌کند. بعنوان مثال برای سایت زیر در نقشه سایت محصولات یک سایت فروشگاهی سه عدد از محصولات Exclude شده اند و توسط گوگل فهرست نشده‌اند. با بررسی ادرس صفحات مشخص شد که این صفحات در بین محصولاتی هستند که تولیدشان متوقف شده است و برای ما دیگر اهمیتی ندارد که توسط گوگل فهرست شوند.

در صورتی که نقشه سایتتان از یکی از این دو مورد بزرگتر شود، باید با دسته بندی مطالب در نقشه‌های مختلف سایت هریک را بصورت جدا در موتورهای جستجو ثبت کنید. سایت شما می‌تواند یک نقشه سایت برای صفحات، یک نقشه برای تصاویر و یک نقشه برای ویدیوها داشته باشد. نحوه ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول را در ادامه توضیح خواهیم داد. نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه سایت قرار داده شود. به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند.

نقشه سایت چیست ؟ تاثیر نقشه سایت در سئو

گوگل و دیگر موتورهای جست و جو از روش های مختلفی برای پیدا کردن صفحات مختلف سایت های ما استفاده می‌کنند. اما در عین حال خودمان هم می‌توانیم به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو در این زمینه کمک کنیم تا اطمینان حاصل شود که صفحات مهم سایت ما ایندکس شده‌اند. تهیه نقشه سایت و ثبت آن در گوگل یکی از راه هایی است که می‌توان از طریق آن اطمینان حاصل کرد که گوگل تمامی صفحات مهم سایت ما را ایندکس کرده است. اگه سایت شما یه سایت کوچکه و بیشتر محتوای اون به صورت متن است، میتونین از کدهای HTML برای ایجاد نقشه سایتتون استفاده کنین. این راه برای تهیه سایت مپ بسیار ساده و مورد پسند کاربران است.

جان مولر ادعا کرده که گوگل زمانی از این تگ استفاده می کند که بفهمد فایل نقشه سایت و همچنین محتوای صفحات چه زمانی تغییر کرده است و چه زمانی گوگل باید نقشه سایت را مجدد توسط خزنده هاش کرال کند. این در حالی است حتی اگر در وب سایت نقشه سایت داشته باشید مجدد هیچ ضمانتی نیست که گوگل فایل نقشه سایت شما را کرال کند چه برسد به این که بخواهد صفحات شما را ایندکس کند یا به آن رتبه ­ای بدهد. به زبان ساده نقشه سایت XML فهرستی از URLهای وب‌سایت شما می باشد و به عنوان نقشه راه عمل می ­کند تا به موتورهای جستجو بگوید که چه محتوایی در دسترس است و چگونه به آن محتوا دسترسی داشته باشد. سایت شما دارای محتوای رسانه‌ای غنی از قبیل ویدیو و تصاویر بوده و یا در Google News نشان داده شده است.

اما توجه داشته باشید نباید فایل­ های نقشه سایت را تودرتو تهیه کنید. نقشه سایت گوگل نیوز خود را با مقالات جدید به روز‌رسانی کنید. اول معنی گوگل نیوز را چک کنیم که دقیقا چیست؟ این بخش در سپتامبر 2002 و به دلیل حادثه ۱۱ سپتامبر 2001 ایجاد شد. این سرویس برای گوگل و نمایش دهنده تازه ترین و داغ ترین اخبار دنیا است (مثل روزنامه ها). پس این بخش با هدف دسترسی سریع کاربران به اخبار فوری درست شد. برای نقشه‌های سایت با کمتر از 100 URL، می‌توانید به صورت دستی یک نقشه ایجاد کنید.

به عنوان مثال اگر گزینه “نمایش نوشته ها در نتایج جستجو؟” را بر روی “بله” تنظیم کنید آدرس نوشته های وب سایت تان به سایت مپ اضافه می شوند. برای پویا کردن نقشه سایت استفاده از ابزار های ساخت نقشه داینامیک بهترین انتخاب شماست. ساخت نقشه سایت وقتی شما ابزارهای مناسب این کار را داشته باشید، کاری ساده است. از جمله این ابزارها می توان به نرم افزارهایی که نقشه سایت در آن ها ساخته شده و افزونه Google XML Sitemaps در سایت وردپرسی اشاره کرد. در حقیقت، وب سایت های وردپرسی که قبلاً از Yoast SEO استفاده می کردند، می توانند نقشه های سایت XML را مستقیماً در این افزونه فعال کنند.