فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت

اگرچه گوگل صفحاتی که در فایل Robots.txt محدود شده‌اند را خزش و ایندکس نمی‌کند، اما ممکن است از سایر صفحات، لینک‌هایی به این صفحات محدود شده وجود داشته باشند که موجب ایندکس شدن این صفحات شوند. گاهی اوقات با بزرگ شدن فایل ربات لازم می‌شود که یادداشت‌هایی برای خودمان بگذاریم تا بعدا خیلی سریع‌تر متوجه کارهایی که قبلا انجام داده‌ایم شویم و ضریب خطا هم کاهش پیدا کند. ربات Googlebot-Image وقتی به این دستور می‌رسد متوجه می‌شود که علارقم اینکه نباید محتوای فولدر mypic را بررسی کند اما استثنا یک فولدر به نام logo.png در آن وجود دارد که باید آن را بررسی کند. همچنین اگر کنجکاو شدید که از اسامی معروف‌ترین خزنده‌ها و ربات‌های دنیای اینترنت باخبر شوید، می‌توانید دیتابیس اسامی ربات‌ها را مشاهده کنید.

  • تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پونه مدیا می باشد.
  • برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند.
  • پس فایل ربات صرفا برای جلوگیری از کراول نیست و موتورهای جستجو در هر صورت صفحات شما را ایندکس و کراول می‌کنند اما با فایل ربات به آن‌ها اطلاع می‌دهید که این صفحات را در نتایج جستجو نمایش ندهد.
  • به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فایل‌ها را از نمایش در جستجوهای Google Images مسدود کنید، می‌توانید دستورالعمل‌های غیر مجاز را روی فایل‌های تصویری خود قرار دهید.
  • بدین ترتیب کمک می کنیم تا برای رتبه گرفتن در نتایج، صفحات اصلی ما بیشتر و بهتر دیده شوند.

این ربات با کلیک بر روی لینک شما در جاهایی که بک لینک گرفته اید باعث میشود بک لینک شما سریع تر توسط گوگل ایندکس شود. حالا خودتون با توجه به مزایایی که بهتون شرح دادم، کافیه یه دو دو تا چهارتا بکنید تا ببینید که استفاده از کدوم روش ها به نفع شما هست. استفاده از کلیک و بازدید از داده ها برای رتبه بندی نتایج کاری کاملاً عقلانی و منطقی است و اگر داده ها نادیده گرفته می شدند واقعا کار مسخره ای میشد. این موارد رو وقتی می شه پیدا کرد که توی سرچ کنسول خودشون رو نشون بدن. پس اول باید سایت ایندکس بشه بعد شما این پارامترها رو پیدا کنید و disallow کنید. به سایت خود برگردید و تمام این بهینه سازی ها را روی سایت خود انجام دهید.

دلایل استفاده از Robots.txt

همچنین در قسمت Errors و Warnings هم خطاها و هشدارها لازم به شما داده خواهد شد که باید به آن‌ها دقت کنید. در پنجره جدید باز شده، از منو کناری بر روی گزینه ویرایش robots.txt کلیک کنید. خارج از این سه مورد حاشیه ای، توصیه می کنم از دستورالعمل های متا به جای robots.txt استفاده کنید.

مستندات گوگل درباره ارتقاء رتبه سایت از طریق سرچ و کلیک

با این فایل شما می‌توانید محتواهایی که نمی‌خواهید توسط موتورهای جستجو بررسی و در نتایج جستجوها نشان داده نشود را مشخص کنید. پروتکل نقشه سایت کمک می‌کند تا مطمئن شوید که ربات های عنکبوتی وب در هنگام خزیدن یک وب سایت چیزی را از دست نمی‌دهند، اما ربات‌ها همچنان روند خزیدن معمول خود را دنبال می‌کنند. نقشه‌های سایت، ربات‌های خزنده را مجبور نمی‌کنند تا صفحات وب را به‌طور متفاوتی اولویت‌بندی کنند.

مواردی نیز وجود دارد که در آن شما نمی خواهید هیچ گونه بودجه ای را برای ورود به صفحه Google با برچسب noindex هدر دهید. خوشبختانه، نیازی نیست امیدوار باشید که کد شما به درستی تنظیم شده باشد. در قسمت بالا منظور از User-agent نوع رباتی است که شما آن را فرا می خوانید. برای ایجاد یک فایل TXT می توانید از ویرایشگر notepad ویندوز خود استفاده کنید.