چگونه یک نقشه سایت بهینه شده برای سئو بسازیم؟

آدرس‌های موجود در دایرکتوری‌های موازی، دایرکتوری‌های والد، Subdomain های مختلف یا آن‌هایی که از پروتکل متفاوت استفاده می‌کنند مرجع‌های معتبری نیستند. ذخیره کردن نقشه سایت در دایرکتوری ریشه می‌تواند از به وجود آمدن مرجع نامعتبر جلوگیری کند. موتورهای جستجوی گوگل و بینگ از فایل های Media RSS به عنوان جایگزینی برای تشخیص توضیحات متای فایل های ویدئویی استفاده می کنند. از آنجایی که بینگ نیز از این نوع فایل پشتیبانی می‌کند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهکاری هوشمندانه خواهد بود که از هدر رفتن وقت‌تان جلوگیری می‌کند. سایت مپ‌، در واقع ابزاری برای خوراک دادن و شناساندن سایت به موتورهای جستجوگر است. در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت نقشه سایت و نحوه ایجاد آن ارائه شده است.

  • درج نقشه سایت تصاویر در برخی وب سایت ها چیزی جز هدر دادن Crawl Budget نیست.
  • حالا دیگر سایت مپ وبسایت شما توسط این افزونه به صورت خودکار تهیه می‌شود.
  • محتوای آرشیو شدۀ سایتتان به خوبی به صفحات فعال، لینک نشده‌اند.

به فولدر root سایت‌تان در هاست یا سرور بروید و فایل نقشه سایتی را که ساخته‌اید در آن آپلود کنید. این عمل، صفحه جدیدی را به سایت اضافه می‌کند که البته هیچ ایرادی ندارد. خیلی از سایت‌ها این صفحه را دارند، کافی است در قسمت انتهایی URL مورد نظرتان عبارت /sitemap/ را تایپ کنید و اینتر بزنید.

نقشه سایت XML

این ابزار نیز همانند 2 ابزار بالا، رابط کاربری ساده‌ای داشته و امکان سفارشی‌سازی با رنگ‌بندی‌های مختلف و گردآوری محتواهای صفحات را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین به کمک Writemaps می‌توانید سایت مپ‌های قدیمی سایت خود را آرشیو کنید. در همین صفحه می‌توانید سایت مپ‌های قدیمی خود که بر روی کنسول گوگل ثبت شده‌اند را ملاحظه کنید. همچنین آخرین تاریخی که توسط بات‌های گوگل خوانده شده و آمار URLهایی که در سایت شما پیدا شده‌اند.

برنامه نویسی برای ایجاد سایت مپ

کافیست که از یکی از ابزارهای آنلاین مانند xml-sitemaps.com استفاده نمایید. مشابه تصاویر، اگر ویدئوها نقش پر رنگی در وب سایت شما دارند، یک نقشه سایت ویدئویی برای آن ثبت نمایید. زمان و انرژی خود را در عوض بر روی اضافه کردن اسکیما مارک اپ VideoObject در صفحات دارای ویدئو صرف کنید. این تگ اختیاری با هدف اشاره به میزان اهمیت یو آر ال ها در مقیاس 0 تا 1 ایجاد شده است. اما هم آقای مولر و هم آقای Illyes اعلام کرده اند که موتورهای جستجو این تگ را نادیده می گیرند. استفاده از این تگ اختیاریست، اما پیشنهاد می شود که حتما آن را به کار ببرید.

فرمت فایل نقشه سایت و انواع آن

برای ارسال نقشه‌های سایت خود به حساب Google Search Console خود وارد شوید. در آخر اگر می توانید با کلیک روی دایره آبی رنگ، نقشه ساخته شده را مشاهده کنید. مطابق با تصویر زیر به تب ” Features ” رفته و گزینه ” XML sitemaps ” را روی حالت ” on ” قرار دهید.

البته اصلاح این سایت مپ (افزودن یا حذف موارد مختلف از آن) کار چندان ساده‌ای نیست. خوشبختانه در اکثر افزونه‌های سئوی وردپرس، قابلیت اصلاح سایت مپ وجود دارد. به کمک این افزونه‌‌ها می‌توان موارد نامطلوب را حذف یا exclude کرد. اگر از آن دسته افرادی باشید که با تصاویر راحت‌تر از کلمات هستند، طبیعتاً ابزارهای ایجاد سایت مپ بصری بیشتر برایتان سودمند هستند؛ چون می‌توانید دید روشنی به سلسله مراتب صفحات سایت خود داشته باشید. از دیگر مزایای این ابزارهای ساخت سایت مپ بصری، راحتی کار با آنهاست، کافی است صفحات را در قالب برنامه drag and drop کنید و بعد شاهد ساخت سایت مپ وبسایت‌تان باشید. پس از اضافه کردن سایت مپ به فولدر root سایت خود، آن را به فایل robots.txt نیز اضافه کنید.