نقشه سایت چیست و باید شامل چه چیزهایی باشد

ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا سایت شما به صورت کامل crawl شود. هر چه حجم سایت و تعداد صفحات سایت شما بیشتر باشد، این زمان بیشتر خواهد بود. بسیار مهم است که سایت مپ شما و فایل Robots.txt هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

  • وقتی نقشه سایت را برای اولین بار ثبت می کنید در وضعیت انتظار قرار می گیرد، پس از پردازش و بررسی های گوگل که احتمالا چند روزی طول خواهد کشید به وضعیت “Success” تغییر پیدا می کند.
  • از آنجایی که بینگ نیز از این نوع فایل پشتیبانی می‌کند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهکاری هوشمندانه خواهد بود که از هدر رفتن وقت‌تان جلوگیری می‌کند.
  • فواید داشتن نقشه سایت را می توان کمک به خزنده های موتور جستجو برای درک بهتر صفحات یک سایت و در نهایت بهبود سئو سایت دانست.
  • در این فایل ها یک فهرست کامل از URL های سایت قرار گرفته است.

با این وجود، اگر با کلیت سایت مپ آشنایی بیشتری دارید و مایلید آن را شخصی‌سازی کنید، می‌توانید با اسکرول کردن، وارد بخش Sitemap settings (تنظیمات نقشه سایت)‌ شوید. غالباً برای ساخت سایت مپ در وبسایت‌های وردپرسی، به افزونه‌های مخصوص این کار نیاز داریم. مواردی که در زیر معرفی می‌شوند، بهترین افزونه‌هایی هستند که می‌توانید برای ساخت sitemap.xml حرفه‌ای سایت خود از آنها استفاده کنید.

فایل ایندکس نقشه سایت (Sitemap index file) چیست؟

نقشه‌های سایت همچنین به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام صفحات در سایت شما مهم هستند. موتور جستجو گوگل برای یافتن صفحات سایت شما از سایت مپ استفاده می کند. ممکن است بگویید اگر صفحات سایت به درستی لینک داده شوند دیگر نیازی به sitemap نیست.

جمع بندی

ویدئوها نیز درست مشابه به تصاویر، در رابطه با URL یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرند. هر فایل XML تا 50 مگابایت و URL محدودیت دارد اما گوگل این محدوده با به 10 مگابایت کاهش داده تا اطمینان حاصل کند که فایل مورد نظر شما بیشتر از 50 هزار URL و 10 مگابایت حجم نداشته باشد. اگر سایت حجیمی دارید، بهتر است که نقشه سایت خود را به دسته های کوچکتر تقسیم کرده و از یک فایل ایندکس sitemap برای مدیریت آن ها استفاده کنید. اگر یک فرمت صحیح برای فایل ایندکس خود ایجاد کنید، موتورهای جستجو متوجه می شوند که چگونه باید سایت را کراول کنند. (اشاره به آدرس یا همان url آن صفحه دارد. url چیست؟ ) برای وردپرس و cms های دیگر واقعا بهترین روش استفاده از پلاگین ها و ماژول های آماده است.

شروع ماجراجویی در وب

قسمت بعدی که برایتان باز می شود، شما را قادر می سازد تا محتوا را از نقشه سایت خودتان حذف کنید. شما می توانید گزینه include categories را فعال کنید و دسته بندی محصولات را هم به نقشه سایتتان اضافه کنید. البته Excluded items نیز وجود دارد که شما را قادر می سازد تا دسته بندی را از نقشه حذف کنید. در کل این کار می تواند در سئو سایت فروشگاهی شما تاثیر زیادی داشته باشد. مزیتی که افزونه yoast دارد، این است که به صورت پیش فرض نقشه های مختلفی را برای انواع محتواها ایجاد می کند. برای مثال بلاگ ها، صفحات نویسنده ها و دسته ها جزو مواردی هستند که یوست در زمان ایجاد نقشه سایت، آن ها را ایجاد می کند.

برای وبسایت‌های با تعداد صفحات کم به علت آسانی بهتر است از HTML sitemap استفاده شود. اگر تنها در جایی یک موتور جستجو با یک URL دارای نقشه سایت XML رو به رو شود بسیار بعید است که URL رتبه بگیرد. آن صفحه ممکن است ایندکس شود اما اعتبار سایتی را ندارد که لینک‌های HTML به صفحه منتقل می‌کنند.