نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟ چگونه sitemap بسازیم؟ نوین

مشکل در فهم نقشه سایت از آنجا شروع می شود که تقریبا هر کسی در حوزه وب، نظرات ضد و نقیضی را در این مورد در وبلاگ خود یا فروم ها مطرح کرده است. از این رو به دست آوردن اطلاعات صحیح در این مورد به کار سختی بدل گشته است. وب برتر، آژانس دیجیتال مارکتینگ در تهران، ارائه خدمات طراحی سایت، سئو، پشتیبانی و ادمین سایت. هنگامی که افزونه Yoast SEO را نصب کردید، آن را در نوار کناری سمت چپ جستجو کنید و روی نقشه سایت XML کلیک کنید. نقشه سایت برای وب سایت شما عالی است، اما بدون محدودیت نیست. به زبان ساده، نقشه سایت دقیقاً همان … نقشه وب سایت شما است.

این افزونه از محصولات رسمی شرکت گوگل نیست، ولی با این حال یکی از پرکاربردترین افزونه‌های وردپرس در این زمینه به حساب می‌آید. به کمک این ابزار می‌توانید برای انواع صفحات سایت خود، سایت مپ‌های پویا بسازید. All in One SEO شما را قادر می‌سازد تا سایت مپ‌های دیگری به جز سایت مپ اصلی خودتان بسازید.

  • آموزش‌های حرفه‌ای ما شامل دوره‌های آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم‌، همایش و کارگاه) است.
  • با وارد کردن آدرس URL سایت در این قسمت ، به‌راحتی نقشه سایتتان را وارد webmaster tools کرده‌اید.
  • این عمل، صفحه جدیدی را به سایت اضافه می‌کند که البته هیچ ایرادی ندارد.
  • مثلا اگر شما 2000 تا صفحه داشتید و فقط 1500 تا از آن ها ایندکس شده بودند در هیچ قسمت از وبمستر شما آیتمی با عنوان “صفحات ایراد دار” نمی دیدید.
  • خزنده ها سایت شما را با استفاده از کلیک بر لینک هایی که به صفحات دیگر لینک داده شده اند، کشف می کنند.
  • سایت مپ‌، در واقع ابزاری برای خوراک دادن و شناساندن سایت به موتورهای جستجوگر است.

در غیر این صورت، از سوی گوگل به‌روزرسانی صفحاتی که محتوای آن‌ها تغییری نکرده است می‌تواند به‌عنوان یک تکنیک اسپم شناخته شود. اگر شما یک صفحه را در فایل Robots.txt یا از تگ “noindex” در یک صفحه استفاده کرده ایدو شما نمی‌خواهید آن صفحه را در نقشه سایت خود ظاهر شود. هدر دادن منابع سرور برای این صفحات، باعث از بین رفتن Crawl Budget شما می‌شود.

نقشه سایت XML چیست؟

بعنوان مثال نحوه قرار گرفتن نقشه سایت در فایل robots.txt سایت نردبان به شکل زیر است. کافیست ادرس نقشه سایت خود را مشابه زیر در فایل robots.txt سایت خود قرار دهید. برای مشاهده و ویرایش فایل ربات به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید. خوب است بدانید که بصورت پیش فرض این فایل وجود ندارد و برای ویرایش محتوای آن باید یک فایل متنی بصورت robots.txt ایجاد کنید و دستورات لازم را در آن قرار دهید. دستور sitemap در فایل robots.txt یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود.

سایت‌های فروشگاهی بزرگ معمولا به چنین چیزی نیاز دارند تا بتوانند تمامی صفحات خود را در نقشه سایت بگنجانند. در این مقاله 13 راهکار برای ساختن و بهینه‌سازی نقشه سایت برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد. اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، خیلی راحت می‌توانید با افزونه Yoast SEO و با زدن یک دکمه برای سایت خود سایت مپ بسازید! فقط کافی است به قسمت سئو داشبورد سایتتان بروید، ار منوی بالا گزینه قابلیت‌ها را انتخاب کنید؛ بعد گزینه نقشه‌های xml سایت را در حالت فعال قرار دهید.

علاوه بر این، دسترسی را نیز افزایش می دهد – زیرا به موتورهای جستجو اجازه می دهد به تمام صفحات وب سایت شما دسترسی داشته باشند. در نهایت، این قابلیت دسترسی به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا به سرعت تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و آنها را در موتورهای جستجو رتبه بندی کنند. این افزونه امکان تهیه و ساخت سایت مپ برای سایت شما را دارد. اما امکانات آن به نسبت افزونه های دیگری که تا اینجا معرفی کردیم، کمی کمتر است. به طور مثال شما خودتان باید به صورت دستی، نقشه سایت را در موتورهای جست و جو ثبت کنید و این افزونه، این کار را به صورت خودکار انجام نمی‌دهد.

نقشه سایت چندگانه و فهرست نقشه سایت

بطور مثال مقاله آموزش فیزیک را به خاطره آشپزی در بخش بلاگ سایت مرتبط می کنند. موتورهای جستجو و کاربران باید بتوانند ارتباط بین صفحات را بیابند، با پیچیدگی بیهوده ارتباط بین صفحات، امکان یافتن ارتباطات برای کاربران و موتورهای جستجو سخت خواهد شد. این شامل اطلاعات حیاتی در مورد وب سایت شما است و وظیفه اصلی آن اطلاع رسانی به موتورهای جستجو مانند Google از تمام صفحات مختلف وب سایت شما است.

همان طور که احتمالا حدس زده‌اید، یکی از ویژگی های مهم این افزونه، امکان تهیه نقشه سایت یا سایت مپ است. شما می‌توانید افزونه را به گونه‌ای تنظیم کنید که نقشه سایت را به صورت مرتب به روز رسانی نماید. در مرحله بعدی باید مشخص کنید که چه صفحاتی از سایتتان را می‌خواهید در سایت مپ قرار دهید.

نقشه سایت یا Sitemap، طرحی از وب‌سایت شماست که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تمام محتوای وب‌سایت شما را پیدا‌ کرده و آن را کرال و ایندکس کنند. همچنین به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام صفحه در سایت شما از بقیه صفحه‌ها مهم‌تر است. اگر بخواهیم نقطه مقابل HTML Sitemaps را معرفی کنیم، باید به XML sitemaps اشاره کنیم. مزیتی که این نوع سایت مپ دارد، این است که بیشتر موتورهای جستجو از آن برای پردازش کردن موتورهای جستجو استفاده می کنند. اگر بخواهید که نقشه سایتتان را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید، بهتر است که از قالب XML استفاده کنید، چرا که بیشتر موتورهای جستجو برای خواندن نقشه سایتتان، قادر به درک این زبان هستند. زمانی که شما از سایت مپ در وب سایتتان استفاده میکنید این پیغام را به موتورهای جستجو میدهید که موتورهای جستجو وارد سایت شما شوند و به خوبی تمامی محتوایی که در وب سایت شما قرار دارد را ایندکس کنند.