نقشه سایت چیست؟ تاثیر XML Sitemap در سئو چگونه است؟ رادزاد

طبق گفته های خودتون، اگه روی sitemap جدید ریدایرکت میشه مشکلی پیش نمیاد. اما باز یکبار صفحه گوگل وبمستر خودتون رو بررسی بکنید، مطئمن شید نقشه سایت جدید ایندکس و نقشه قدیمی حذف شده. شما می‌توانید بر روی دکمه SEE INDEX COVERAGE که در بالا سمت راست قرار گرفته کلیک کنید تا گزارشات گوگل از سایت مپ خود را ببینید. این گزارش به شما نشان می‌دهد که گوگل چند صفحه از صفحات سایت شما را پیدا کرده است و چند تا از این‌ها مورد تایید گوگل قرار گرفته است. اگر بیشتر از 5000 آدرس داشتید، از فایل ایندکس نقشه سایت استفاده کنید که در بخش بعد توضیح داده می‌شود. موتور جستجوی بینگ از فرمت‌هایی که توسط گوگل پشتیبانی می شود حمایت نمی‌کند، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده است هر چیزی که پشتیبانی نشود، نادیده گرفته خواهد شد.

  • نقشه های سایت ارائه شده توسط Yoast SEO با هدف خاصی ارائه می شوند و هدف این است که فایل های XML تنها در صورتی می توانند بسیار بزرگ باشند که موتورهای جستجو، آن ها را کراول نکرده باشند.
  • ممکن است محتوای تکراری زیادی در آن ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته باشد.
  • سایت شما واقعاً بزرگ بوده و ممکن است خزنده‌های Google از خزیدن در برخی از صفحات بروز شده شما غافل شوند.
  • همانطور که در قسمت راست تصویر قبل مشاهده می کنید، دسته بندی نقشه های سایت موجب آنالیز بهتر آنها شده و ما می توانیم به راحتی به بخش دارای مشکل پی ببریم.
  • حتی اگر تجربه زیادی در زمینه توسعه وب ندارید، احتمالا از بهینه سازی موتور های جستجو شنیده اید.

فایل robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی برای موتورهای جستجو است که برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند اجازه دسترسی به کدام بخش‌های وبسایت را دارند و دسترسی به کدام بخش‌ها برای آن‌ها مجاز نیست. اغلب موتورهای جستجو شناخته‌شده نظیر گوگل، بینگ و یاهو از این فایل پشتیبانی می‌کنند و محتویات موجود در آن را بررسی می‌کنند. نسخه رایگان screamingfrog تنها قادر به بررسی ۵۰۰ صفحه از سایت شما هست. لذا اگر سایت شما بیش از ۵۰۰ صفحه دارد استفاده از این ابزار برای ساخت نقشه سایت کارایی ندارد.پس از پایان بررسی به منوی Sitemaps و سپس XML sitemap بروید. از آنجا که گوگل توجه چندانی به برچسب‌های ، و ندارد، توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در نقشه سایت خود قرار ندهید. همچنین بهتر است با رفتن به سربرگ Images تصاویر را در نقشه سایت خود قرار دهید.

معرفی نقشه سایت به سرچ کنسول گوگل

در غیر اینصورت، گوگل هشدار می‌دهد که بروزرسانی تاریخ‌ها در صفحاتی که تغییر نیافته‌اند می‌تواند به عنوان یک شیوه نامطلوب به نظر برسد. می‌تواند این باشد که محتوای تکراری زیادی در آن ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته است. یا می‌تواند این باشد که تعداد صفحات موجود در سایت شما از بودجه خزش شما پیشی گرفته‌اند. با توجه به نکاتی که تا به اینجا گفته شد، نحوه ساخت نقشه سایت و بهینه‌سازی آن برای سئو در ادامه آمده است.

قطعا داشتن یک ویدیو سایت مپ ضرری ندارد اما ارزش دردسرهای ساخت و نگهداری ویدیو سایت مپ را ندارد. توصیه می‌کنم وقتی نقشه سایت به هر روشی ساخته شد، آن را کاملا و به دقت چک کنید که لینک‌های صفحات مورد نظر شما در آن وجود داشته باشند. در صورتی که همه مراحل را به درستی انجام داده باشید در قسمت “Submitted sitemaps” مشخصات سایت مپ را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که افزونه فروشگاه ساز ووکامرس را نصب کرده باشید بخشی به نام “محصولات” به تب “انواع محتوا” اضافه شده است که می توانید بسته به نیازتان محصولات را هم از سایت مپ خارج نمائید. صفحاتی که منجر به ایجاد محتوای تکراری می شوند را خارج کنید، در وردپرس صفحات بایگانی، برچسب ها و نویسندگان گزینه مناسبی برای اینکار هستند.

در صورتی که نقشه سایتتان از یکی از این دو مورد بزرگتر شود، باید با دسته بندی مطالب در نقشه‌های مختلف سایت هریک را بصورت جدا در موتورهای جستجو ثبت کنید. سایت شما می‌تواند یک نقشه سایت برای صفحات، یک نقشه برای تصاویر و یک نقشه برای ویدیوها داشته باشد. نحوه ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول را در ادامه توضیح خواهیم داد. نقشه سایت درواقع یک فایل متنی است که دربرگیرنده تمام نشانی‌های موجود در سایت شما است. بعلاوه نقشه سایت می‌تواند اطلاعات متا هر URL از سایت مانند آخرین بروز رسانی، میزان ارزش و نحوه ارتباط آن با دیگر صفحات را نیز شامل شود. وجود نقشه سایت (سایت مپ) به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شمارا پیدا کند، تا کراولر ها بتوانند به‌راحتی سایت را ایندکس کنند.

در سال 2017 گری ایلیس از گوگل توئیت کرد که ربات های گوگل به قسمت اولویت توجهی نمی کنند. اما چرا؟ جان مولر تایید کرده که نقشه سایت موبایل تنها بایستی برای وب سایت های دارای نسخه موبایل ایجاد شود و برای وب سایت های واکنشگرا نیازی به آن نیست. به عبارتی اگر وب سایت شما دارای نسخه موبایلی به شکل m.example.com است، ساخت نقشه سایت موبایل خالی از لطف نخواهد بود. موتورهای جستجو و خزنده‌های دیگری هستند که تنها از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند. برای سئو، یک نقشه سایت XML یک احضاری برای خزنده URLهای لیست شده است. این یک راه درخواست موتورهای جستجو برای بررسی سایت و ایندکس صفحات لیست شده می‌باشد.

در ابزار سرچ کنسول ، در منوی Crawl ، در بخش sitrmaps می توانید آدرس نقشه ی سایت خود را وارد کرده و به گوگل معرفی کنید. با درنظر داشتن اینها، اکنون می‌خواهیم چگونگی ساخت نقشه سایت و بهینه‌کردن آن برای سئو را به شما آموزش دهیم. توصیه می‌کنم فقط زمانی این تاریخ‌ها را تغییر دهید که تغییرات چشمگیری در سایت خود ایجاد کرده‌اید (یا محتوای جدیدی را به صفحه افزوده‌اید).

وبلاگ

مثلا، گوگل صفحات وب را تا حد زیادی از طریق لینک‌های موجود در هر صفحه پیدا می‌کند. حالا اگر سایت شما خیلی جدید باشد و فقط تعداد کمی بک‌لینک خارجی در آن داشته باشید‌، سایت‌مپ برای کمک به گوگل در یافتن صفحات مختلف در سایت شما، کمک خیلی بزرگی می‎‎کند. هر چقدر نقشه سایت شما کوچکتر باشد، ایندکس آن راحت تر و سریعتر خواهد بود؛ اما این دلیل نمی شود که محتوای سایت خود را برای کوتاه شدن نقشه سایت در آن قرار ندهید. تمامی صفحاتی که میخواهید به گوگل نشان ندهید را باید در یک فایل مشخص به گوگل اطلاع دهید. یکپارچه‌سازی Slickplan با Basecamp و داشتن افزونه وردپرس، همکاری و به اشتراک‌گذاری میان کاربران و ادیتورهای مختلف را ممکن کرده است.

به‌این‌ترتیب صفحات ارزشمند و مهمی که واقعاً نیاز به ایندکس شدن دارند خیلی دیرتر به نتایج جستجو راه پیدا می‌کنند. برای طراحی سایت همراه با نقشه سایت اتوماتیک همین حالا اقدام کنید … URLهای داخل نقشه سایت شما یک تاریخ آخرین تغییرات یا “Last Modified” مربوط به خود دارند.

هر جا که نیاز باشد از متاتگ ربات در Robot.txt استفاده کنید. استاندارد جهانی URL از حروف Unicode مثل فارسی پشتیبانی نمی کند (مانند آدرس اول) به همین دلیل آدرس هایی که حروف Unicode دارند باید Encode شوند که حالت دوم است که در کامنت تون ثبت کردید. برخی کرالرها یا مرورگرها ممکنه از شکل unicode هم پشتیبانی کنند اما بهتره که تمام URL ها به صورت encode باشند. هر دوی Yoast SEO و Google XML Sitemaps می توانند نقشۀ سایت XML بسازند. داشتن دوتا نقشۀ سایت چندان مفید نیست و حتی می‌تواند سرعت سایت شما را پایین بیاورند.