سایت مپ Sitemap چیست؟ نحوه ساخت نقشه سایت

تلاش برای فریب گوگل در زمان بروزرسانی وب سایت تاثیر مثبتی نداشته و حتی ممکن است که منجر به پنالتی گوگل شود. آقای جان مولر در توییتر خود اعلام نموده که گوگل از از تگ lastmod در فهم زمان تغییر محتوا استفاده می کند و از این طریق پایش صفحات را اولویت بندی می کند. البته این بیانیه در تضاد با گفته آقای Illyes در سال 2015 است. سایت moz بخش های مختلفی دارد که هر بخش خدمات کاربردی به شما ارائه می دهد.

اما اگر فکر می کنید اینها برای بازدیدکنندگان انسان مفید هستند، یک نقشه سایت HTML احتمالاً صدمه ای به سئو سایت شما نمی زند. همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، با استفاده از افزونه یوست سئو می‌توانید برای سایت خود سایت مپ بسازید. اما افزونه یوست سئو تنها افزونه‌ای نیست که این کار را برای سایت شما انجام می‌دهد. در این قسمت می‌خواهیم به معرفی دیگر افزونه هایی بپردازیم که با کمک آن ها می‌توانید برای سایت خود یک نقشه سایت XML درست کنید. سپس گزینه Add a new sitemap را انتخاب کنید تا بتوانید یک آدرس جدید برای نقشه سایت خود به گوگل معرفی کنید.

ببینیم که نقشه سایت چیست، چه مزایایی دارد و چگونه می‌توان آن را تهیه کرد و در اختیار گوگل و دیگر موتورهای جست و جو قرار داد. برخی نقشه‌های سایت دارای اولویت‌بندی یا همان Priority‌ هم هستند که تعیین می‌کند کدام صفحات مهم‌تر هستند. به طور مثال صفحه‌ی اصلی سایت می‌تواند اولویت بالاتری نسبت به صفحه لاگین یا ورود به سایت داشته باشد. قبل از ثبت نقشه سایت بهتر است آن را تست کنید و با کلیک بر روی Test‌ می‌توانید ارورهایی که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در ایندکس صفحات می‌شوند را پیدا و برطرف کنید.

اولاً که جدا کردن صفحات مخصوص موبایل با آدرس متفاوت یا ساب دامین مثل m.example.com کار درستی نیست و معمولاً این کار نمی‌کنند. به جای این روش میشه از صفحات ریسپانسیو یا طراحی داینامیک استفاده کرد. با فرض این که دلیل بهتری برای استفاده نکردن از این روش‌ها داشتی در ادامه توضیح می‌دم که چه نکاتی رو باید رعایت کنید و نقشه سایت باید چطور باشه. فایل نقشه سایتی که در دایرکتوری ذخیره شده است، تنها می‌تواند آدرس‌هایی را نشان دهد که در آن دایرکتوری یا زیر دایرکتوری‌های آن ذخیره شده‌اند.

  • همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر است.
  • بر خلاف فایل robots.txt، موتورهای جستجو نمی‌توانند به صورت خودکار به دنبال نقشه سایت بگردند و آن را بخوانند.
  • بعد از دانلود و نصب برنامه، کافی است نرم افزار را باز کنید و آدرس سایت خود را در نوار بالایی برنامه وارد نمایید و سپس بر روی دکمه Start کلیک کنید.
  • منتها بایستی دقت داشته باشید که تنها در صورت ایجاد تغییر، دست به بروزرسانی مقدار این تگ کنید.

این تگ با تگ “” دنبال خواهد شد که حاوی صفت “xmlns” است که طرح کلی XML فایل ایندکس را تعریف می‌کند. درصورتی‌ که قصد دارید برای سایت وردپرسی خود سایت مپ تهیه کنید می توانید از افزونه Google XML Sitemaps برای ساخت یک نقشه سایت حرفه ای بر روی سیستم وردپرس استفاده کنید. در مجموع باید گفت که بهترین کار این است که تمام صفحاتی که محتوای بی‌کیفیت یا بی‌ارزش دارند را باید از سایت و نقشه سایت حذف کرد. البته باید دقت کرد که پس از انجام این کار، باید تمام لینک‌های داخلی منتهی به این صفحات را نیز حذف کرد.

گزارشات گوگل سرچ کنسول را در بخش Sitemap آنالیز کنید

“اگر صفحات سایت شما به درستی لینک داده شود، خزنده های وب (کراولر) ما می توانند بیشتر سایت شما را کشف کنند.” افزونه All in One SEO یکی از بهترین افزونه های سئو در وردپرس است. بیش از ۲ میلیون سایت مختلف در دنیا از این افزونه بهره می‌برند. در اینجا ما می‌خواهیم سایت مپ XML بسازیم بنابراین گزینه Create XML Sitemap را انتخاب می‌کنیم.

به طورکلی نقشه سایت یا Sitemap یک نسخه نشانه‌گذاری شده از سایت شماست. سایت مپ یک فایل .xml است که شامل آدرس تمامی صفحات، میزان با اهمیت بودن آن‌ها، لینک‌های سایت و آخرین زمان بروزرسانی سایت است که برای معرفی سایت به موتورهای جستجو استفاده می‌شود. موتورهای جستجو از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند تا ساختار سایت ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحات سایت در سایت مپ، حضور سایت در ایندکس های جستجو را تضمین می‌کند. برخی سایت ها به شما امکان میدهند که برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کنیم. شما میتوانید به این سایت ها رفته و با ورود آدرس سایت و سایر مشخصات خواسته شده برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کرده و آنرا دانلود و در آخر هم در سرور خود بار گذاری کنید.

سایت مپ یا نقشه سایت چیست

سایت مپ XML به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو می‌گوید که محتواهای سایت شما هر چند وقت یکبار به روز رسانی می‌شوند و اهمیت هر کدام چقدر است. سایت مپ های XML بیشتر شبیه یک فایل متنی هستند که لینک های مختلف سایت در آن ها قرار گرفته. با استفاده از این تگ ها می‌تواند انواع مختلف لینک و صفحات را برای ربات ها تعریف کرد. سایت مپ ها یا نقشه سایت های XML به شکلی ساخته می‌شوند که برای ربات‌ها قابل خواندن باشند. در این فایل ها یک فهرست کامل از URL های سایت قرار گرفته است. و هنگامی‌که URL ها را موردبررسی قرار می‌دهیم، مشاهده می‌کنیم که صفحاتی هستند که از ابتدا نیازی به ایندکس‌ها وجود نداشت.

قیمت طراحی سایت با وردپرس

به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند. اما گاهی برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این مساله منجر به دشوار شدن پیدا کردن صفحات برای ربات خزنده گوگل می‌شود. نقشه سایت به پیدا کردن صفحات مختلف سایت شما توسط ربات گوگل کمک می‌کند. زمانی که سایت یا فروشگاه اینترنتی شما راه اندازی شد باید نقشه آن را در سرچ کنسول ثبت کنید، تا گوگل صفحات شما را شناسایی کند و بعد از هربار بروز رسانی نیز آنها را مورد بررسی قرار دهد. اما چگونه نقشه سایت بسازیم؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که سایت مپ چیست و در ادامه نحوه ثبت سایت مپ گوگل را بیان کرده ایم. این مورد هم یکی دیگر از افزونه مطرح وردپرس برای ساخت سایت مپ است که قابلیت تولید خروجی‌های XML، HTML، و RSS را دارد.