راهکار بهینه‌ سازی نقشه سایت چیست؟ تاثیر آن در سئو

بیشتر نقشه‌های سایت استاندارد 0.9 را به کار می‌گیرند که مورد قبول گوگل، یاهو و مایکروسافت است. این خط از کد به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که با یک فایل XML سر و کار دارند. این ها رایج ترین مواردی هستند که در طراحی نقشه سایت به کار برده می شوند.

  • مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید.
  • اگر یک فایل xml دارید که احتمال دارد بیش از ۵۰ مگابایت شود؛ آن را به چند فایل کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • در مرحله بعدی، توضیحات بیشتری به شما نشان داده می شود که از طریق این قسمت می توانید صفحات را به صورت دستی هم به نقشه سایت خودتان اضافه کنید.
  • برای مثال، گوگل بیشتر صفحات وب را از طریق لینک‌ها پیدا می‌کند.
  • در بخش Sitemap از گوگل سرچ کنسول علاوه بر مشاهده خطاها و هشدارها (مخصوصا با ظهور بخش جدید Index Coverage) می توانید آنالیزهای بیشتری نیز انجام دهید.
  • زمانی که شما از سایت مپ در وب سایتتان استفاده میکنید این قابلیت به موتورهای جستجوی گوگل خواهد گفت که شما از چه محتوایی درو ب سایتتان استفاده کرده اید و این محتواها در چه زمینه ای میباشد.

فقط کافی است وارد سایت شوید و در کادر مشخص شده، آدرس سایت خود را وراد کنید. گوگل توصیه می‌کند که نقشه سایتِ حاویِ محتوایِ خبری را به عنوان یک فایل جداگانه در نظر بگیرید زیرا این نوع سایت مپ بیشتر از سایر فایل‌ها خزیده می‌شوند. ابزارهای زیادی برای تهیه نقشه سایت به‌صورت آنلاین وجود دارد که به‌جز تهیه نقشه سایت امکانات دیگری را نیز به کاربران خود می‌دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به سایت XML-sitemaps.com اشاره کرد که سایتی است که به‌صورت رایگان و با چند کلیک ساده ، نقشه سایت کاملی به شما ارائه می‌دهد. برخی از سرویس‌های مدیریت محتوا می‌توانند بطور نقشه سایت تولید کنند. این نقشه‌ها هرگاه که یک صفحه یا نوشته به سایتتان افزوده یا از آن حذف می‌شود، به‌روزرسانی می‌شوند.

استفاده از پلاگین های سایت مپ ساز

حال کار تمام است و گوگل از آدرس نقشه سایت شما آگاه شده است. برای اطلاع از دیگر ویژگی های این ابزار راهنمای گوگل سرچ کنسول را مطالعه کنید. ربات های موتورهای جستجو وقتی به سایت شما می رسند، با انبوهی از صفحات مواجه می گردند. یک نقشه سایت می تواند آنها را به گونه ای راهنمایی کند تا متوجه اهمیت بیشتر صفحات درج شده در نقشه های سایت نسبت به آنهایی که بلاک نشده، اما در نقشه سایت نیز قرار ندارند شود. دقت داشته باشید که قرار داشتن فایل تصاویر در همان دامین وب سایت امری ضروری نیست.

URL‌ های noindex را داخل نقشه سایت قرار ندهید.

اگر در پست‌های وبلاگ سایت‌تان بطور مستمر ویدئو آپلود می‌کنید، بهتر است سایت مپ مخصوص ویدئو ایجاد کنید. این سایت مپ به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا پست‌های شما را همراه با کاور ویدئو در نتایج جستجوی ویدئویی خود نمایش دهد. لزوماً به این موارد نیازی ندارید زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو به نقشه سایت XML شما نگاه می کنند.

حال به این می پردازیم که چگونه با بهینه سازی نقشه سایت، شاخص های سئو را ارتقا دهیم. تصاویر، امروزه نقش مهمی در سئو داشته و همراه با دیگر محتوای سایت پایش و ایندکس می گردند. مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید. اگر این مورد در مورد وب سایت شما باشد، به چندین نقشه سایت و یک فایل فهرست نقشه سایت نیاز خواهید داشت.