چگونه یک نقشه سایت بهینه شده برای سئو بسازیم؟

اما سوال اینجاست که در کنار تجربه کاربری خوب وب سایت و لینک های داخلی بهینه، آیا باز هم نیازی به نقشه سایت HTML خواهد بود؟ تعداد بازدید های نقشه سایت HTML را چک نمایید. اگر خوش شانس باشید، تعداد بازدید از آن بسیار پایین خواهد بود. در غیر این صورت بدین معنا خواهد بود که نیاز به ارتقا تجربه کاربری وب سایت داریم.

اگر این امکان را ندارید بهتر است از فایل robots.txt سایتتان استفاده کنید. هر زمانی که محتوای جدیدی در سایت منتشر کنید، پینگ به موتورهای جستجو ارسال می شود تا موتورهای جستجو از تغییرات در نقشه سایت مطلع شوند. یکی از ساده ترین راه هایی که برای ایجاد سایت مپ وجود دارد، استفاده از افزونه سایت مپ است. از این نوع سایت مپ برای نشان دادن ساختار یک وب سایت به کاربران استفاده میشود و به معنی زبان نشانه گذاری ابر متنی است که بر گرفته از واژ Hyper text Markup Language میباشد.

افزونه Yoast SEO متناسب با محتواهای متعدد سایت امکان ایجاد سایت مپ‌های مختلف را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما در حالت پیشفرض، سایت مپ‌های پست‌ها، صفحات، نویسنده و دسته‌بندی‌ها را ایجاد می‌کند. پس از ثبت سایت مپ خود دیگر نیاز به تکرار آن نیست، مگر آنکه آدرس سایت مپ شما عوض شده باشد. برای اطلاع از وضعیت ایندکس شدن صفحات سایت مپ خود می‌توانید به بخش Coverage کنسول گوگل بروید. شما یک سایت خیلی بزرگ دارید؟ برای ایجاد سایت مپ این سایت باید سایت مپ های کوچک کوچک ایجاد شود. بنابراین اگر سایتی با تعداد زیادی صفحه دارید، گوگل توصیه می کند نقشه سایت خود را به چندین نقشه سایت کوچکتر تقسیم کنید.

  • این افزونه همچنین از قابلیت پینگ کردن خودکار موتورهای جستجو برخوردار است و می‌تواند صفحات و پست‌هایی که آپدیت می‌کنید را به سرعت برای ایندکس شدن به موتورهای جستجو اطلاع دهد.
  • اگر از افزونه yoast استفاده نمی کنید، این روش برایتان مناسب تر است.
  • برای رفع این خطا می توانید مطلب ” خطای 404 چیست؟ ” را مطالعه کنید.
  • اگر شما صفحاتی که نمی خواهید ایندکس شوند را برای کرال به گوگل ارائه دهید فقط دارید بودجه خزش خود را از بین می برید.
  • از آنجایی که در نقشه سایت تنها اجازه ورود آدرس وجود دارد، وبمسترها می‌توانند یک فایل ایندکس نقشه سایت برای خود ایجاد کنند.

چنانچه سایت شما صفحات بیشتری دارد، لازم است این نرم‌افزار را به نسخه پولی ارتقا دهید. به عبارتی می‌توان گفت که Screaming Frog کلیه مراحل بالا را بدون آنکه شما را درگیر کدنویسی کند انجام می‌دهد. کافی است به تب‌های مختلف نرم‌افزار رفته و تغییرات مد نظر خود را انجام دهید، آنگاه تمامی کدهای فایل سایت مپ شما به طور خودکار تغییر می‌کنند. خبر خوش اینکه در نسخه 5/5 وردپرس می‌توانید به سادگی بدون نیاز به هیچ افزونه‌ای فایل XML سایت مپ بسازید. برای شروع کافی است به انتهای آدرس URL سایت، عبارت “wp-sitemap.xml” را اضافه کنید. این قابلیت جدید وردپرس برای آن است که کلیه سایت‌های وردپرسی حتماً از مزایای سایت مپ‌های XML برخوردار شوند.

نقشه سایت تصویری:

از آنجا که صفحه درباره ما یکی از مهم‌ترین صفحات هر سایتی است، بنابراین در بالاترین ردیف نمودار قرار دارد. دقت کنید که مثلاً صفحه تیم مدیریت به اندازه صفحه محصولات یا قیمت‌گذاری و وبلاگ اهمیت ندارد و لذا در سطح سوم نمودار سلسله مراتب قرار می‌گیرد. طبعاً ربات های گوگل باید بدانند که سایت مپ شما در کجا ذخیره شده تا بتوانند آن را بخوانند. این کار را می‌توانید از طریق پیشخوان خود در گوگل کنسول انجام دهید. بر خلاف XML، سایت مپ های HTML سایت مپ هایی هستند که معمولاً در خود سایت (پایین صفحه یا کنار صفحه) قرار می‌گیرند و هدف از آن ها این است که بازدیدکنندگان سایت بتوانند صفحات مختلف را به راحتی پیدا کنند. این سایت مپ ها از لحاظ سئو، ارزش چندانی ندارند، ولی با این حال می‌توانند کمی به ایندکس شدن بهتر صفحات کمک کنند.

برای تشخیص خطاها از گزارش نقشه سایت استفاده کنید

این مساله به این شکل که شما توضیح دادید عجیب هست و نیاز به بررسی بیشتر داره. اگر روی علامت سوال گزینه نقشه سایت کلیک کنید قادر خواهید بود، سایت مپ یا سایت‌ مپ‌های خود را ببینید و از صحت آن مطمئن شوید. فایل نقشه سایت باید به صورت UTF-8 باشد و از کاراکترهای entity-escaped در URL استفاده شود (به عنوان مثال جایگزین کردن کاراکتر “&” با کاراکتر “&” در آدرس‌های داینامیک).

امکان drag and drop، گزینه‌های خزنده پیشرفته و یکپارچه‌سازی با گوگل آنالیتیکس این ابزار را به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای ساخت sitemap تبدیل کرده است. فایلی ساختاریافته به صورت تصویری یا متنی است و درواقع لیستی از صفحات وب سایت شما می باشد. نقشه ی سایت عاملی موثر در زمینه ی سئو است و اطلاعات دقیقی از محتوا و صفحات سایت در اختیار موتور های جستجوگر می گذارد.

به زبان ساده، نقشه سایت XML لیستی از یو آر ال های وب سایت شماست. در واقع نقشه سایت مانند نقشه راه موتورهای جستجوست تا به محتوای سایت و نحوه دسترسی به آن پی ببرند. موتورهای جستجو صفحات را در الویت قرار می‌دهند در نتیجه زودتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید یک تگ را برر روی نقشه سایت XML صفحاتی که مهممترند اضافه کنید تا موتورهای جستجو ابتدا تمرکز بیشتری بر روی صفحاتی دارای الویت انجام دهند. در آخرین مرحله از آموزش ساخت سایت مپ، URL مربوط به سایت مپ خود را در جای مشخص شده وارد کنید و Submit را کلیک کنید. در دومین مرحله از آموزش ساخت سایت مپ باید از طریق سرچ کنسول آن را ثبت کنید.

از این فایل یک بک اپ بگیرید و آن را در سیستم خود دانلود و سیو کنید. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تغییراتی که می خواهیم اعمال کنیم ممکن است باعث کراش سایت شود. برای رفع ارور 404 در سایت های وردپرس، همیشه آسان ترین راه را اول انتخاب کنید. برای شروع به تنظیمات پلاگین یواست بروید و نقشه سایت را غیر فعال کنید. این روش در بیشتر موارد مشکل ارور 404 نقشه سایت را رفع می کند. هرچند اگر شما به طور مداوم محتوا سایت خود را بروز رسانی می کنید و می خواهید این تغییرات در اسرع وقت ایندکس شوند، استفاده از سایت مپ بهترین انتخاب برایتان است.

اما برخی صفحات به مرور زمان و به خصوص اگر مطالب زیادی در سایت باشد وارد نقشه سایت می‌شوند که لزوما از کیفیت و ارزش زیادی برخوردار نیستند. فایل XML اطلاعات را به نحوی نمایش می‌دهد که برای موتورهای جستجو ساده‌تر باشد. در ادامه جزییات این فایل ایکس ام ال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.