نقشه سایت یا سایت مپ چیست نحوه ساخت sitemap استک لرن-لیلی ری | سئو

برای فعالسازی این افزونه سئو می توانید از قسمت مخزن وردپرس، yoast را جستجو کرده و آن را نصب کنید. زمانی که تعداد صفحات یک سایت زیاد و موضوعات زیادی را مجله خبری سئو در بر می گیرد، فایل ایندکس نقشه کاربرد زیادی دارد. زمانی که از صفحات زیاد صحبت می کنیم، منظورمان سایتی با 5000 صفحه و با سایز نقشه بالای 100 مپ است.

  • نقشه سایت XML رایج‌ترین نقشه سایت است و در فایل robots.txt قرار می‌گیرد تا خزنده‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو به آن دسترسی داشته باشند.
  • نسخه رایگان screamingfrog تنها قادر به بررسی ۵۰۰ صفحه از سایت شما هست.
  • حتی اگر لینک سازی داخلی خوبی نیز انجام نشده باشد، موتورهای جستجو با استفاده از Sitemap می توانند صفحات سایت را پیدا کنند.
  • ممکن است این لینک‌ها را همان موقع به صورت کامل بررسی و ایندکس کند و یا اینکه این کار را برای یک زمانبندی دیگری موکول کند.

برای مشاهده و ویرایش فایل ربات به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید. خوب است بدانید که بصورت پیش فرض این فایل وجود ندارد و برای ویرایش محتوای آن باید یک فایل متنی بصورت robots.txt ایجاد کنید و دستورات لازم را در آن قرار دهید. دستور sitemap در فایل robots.txt یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود. با این وجود وجود نقشه سایت تاثیری در اولویت‌بندی خزش صفحات توسط ربات ندارد.

هرچند اگر بخواهید صفت hreflang را پیاده سازی کنید ، باید یک نقشه سایت XML کامل ایجاد کنید، بنابراین استفاده از یک ابزار کار شما را بسیار راحت خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تنظیم دستی نقشه سایت ، به صفحات رسمی Google و Bing مراجعه کنید. البته شما می توانید با دنبال کردن ساختار کد، نقشه سایت XML را به صورت دستی نیز نقشه سایت ایجاد کنید. از نظر فنی، نقشه سایت شما نیازی ندارد که حتما در قالب XML باشد – یک فایل متنی با یک خط جدید که هر URL را جدا می کند نیز به عنوان نقشه سایت کافی است.

در این مقاله آموزشی سئو می خواهیم که بتدا بدانیم نقشه سایت چیست و چه اقداماتی انجام دهیم که با بهینه‌سازی فایل نقشه سایت XML و بررسی تمامی جوانب آن به جهت بهترین عملکرد نقشه سایت (سایت مپ) برسیم. لزومی ندارد که حتما از نقشه سایت HTML استفاده کنید؛ زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال حاضر به سایت‌مپ XML اعتماد می‌کنند. افزونه Sitemap by BestWebSoft یکی دیگر از افزونه های قوی برای تهیه سایت مپ است. با استفاده از این افزونه می‌توانید به شکلی سریع و بهینه، سایت مپ تهیه کنید و این افزونه نیز نقشه سایت را به صورت خودکار در موتورهای جست و جو ثبت می‌کند. بعد از این که استخراج لینک های سایت به صورت ۱۰۰ درصدی کامل شد، کافی است از منوی بالای صفحه، گزینه Sitemaps را انتخاب کنید.

در چنین شرایطی بهتر است که از افزونه‌هایی مانند Yaost SEO برایسایت مپ وردپرس استفاده کنیم. با اینکه google XML Sitemap امکانات و آپشن های بیشتری میده و کامل تر و تخصصی تر هست ولی منم مثل دوستمون آقا مهران معتقدم بهتره از یک افزونه استفاده کنید . Yoast افزونه معتبری هست و میشه به نقشه سایتش هم مثل سایر بخش هاش اعتماد کرد. شما فقط به این دلیل که شما در وب‌سایتتان نقشه سایت ندارید، به این معنی نیست که Google صفحات شما را ایندکس نمی­ کند.

فقط در صورت نیاز نقشه سایت بسازید.

بنابراین باید خودتان به صورت دستی این قایل را در اختیار گوگل قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت تان نباید بیش از 1% خطای لینک داشته باشد. خطای لینک، هر نوع کد پاسخ HTTP است که شامل تغییر مسیر 404 برای لینک های شکسته و ریدایرکت 301 و 302 برای لینک‌های تغییر مسیر یافته است. استفاده از لینک‌های صحیح در قوانین سئو برای تمامی موتورهای جستجو الزامی است. شما می‌توانید کد پاسخ HTTP برای هر URL را با استفاده از ابزار Header Checker بررسی کنید.

معرفی تگ‌ها

اگر سایت شما سایت مپ نداشته باشه آسیبی به سئو سایت وارد نمی شود ولی ساخت sitemap منجر به بهبود سئو سایت می شود. بعد از این مرحله سایت مپ شما به سرچ کنسول اضافه می شود و شما می توانید جزئیات را مثل تصور زیر مشاهده کنید. پس از آن شما باید آدرس سایت مپ خودتان را در کادری که مشخص کرده ایم، وارد کنید و گزینه SUBMIT را انتخاب کنید. البته شما برای پیکربندی هم می توانید از آدرس زیر اقدام کنید. برای ساختن سایت مپ روش های مختلفی وجود دارد که در این جا به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اما خبر خوب این است که شما در وردپرس با استفاده از افزونه‌ها می‌توانید نقشه سایت ایجاد کنید. افزونه‌های Yoast Seo و Rank Math این کار را برای شما انجام می‌دهند. احتمالا در سئو اصطلاح نقشه سایت یا سایت مپ را شنیده باشید و از خودتان بپرسید نقشه سایت چیست؟ نقشه سایت یک فایل xml هست که به موتورهای جستجوگر معرفی می‌کنیم تا با پیچ‌ و خم‌های سایت ما آشنا شود. در این ویدیو شما را با نقشه سایت به‌طور کامل آشنا خواهیم کرد. هدف از ایجاد نقشه سایت XML برای صحفات HTML ، دسترسی موتورهای جستجو و ربات های گوگل را به صفحات وب سایت آسان تر می ­کند.

نقشه ی سایت عاملی موثر در زمینه ی سئو است و اطلاعات دقیقی از محتوا و صفحات سایت در اختیار موتور های جستجوگر می گذارد. در نتیجه بهینه سازی سایت در موتور های جستجوگر با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می پذیرد. شرکت گوگل تایید کرده است که قرار دادن نقشه ی سایت ، تاثیر مثبتی بر روی سئو دارد. همانطور که گفته شد سایت مپ می‌تواند سرعت ایندکس گذاری صفحات سایت را بالا ببرد. همچنین موجب بهبود سئوی سایت می‌شود، خصوصا در سایت‌های بزرگ و با تعداد صفحات زیاد، نیازمند یک سایت مپ هستید. با استفاده از افزونه یوست سئو می‌توانید نقشه سایت را ایجاد کرده و صفحات سایت را مدیریت کنید.

به همین دلیل ساخت نقشه سایت تصاویر برای بسیاری از وب سایت ها ضروری نیست. درج نقشه سایت تصاویر در برخی وب سایت ها چیزی جز هدر دادن Crawl Budget نیست. با اینکه احتمالا اغلب شما اطلاعات کلی در مورد اهمیت ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول دارید، اما شاید با پیچیدگی های نحوه ساخت نقشه سایتی که در راستای ارتقا شاخص های سئو باشد بی خبر باشید. هر مکانی آدرس مخصوص خود را دارد، صفحات سایت شما هم همینطور هستند. نقشه سایت در حقیقت گوگل را در پیدا کردن صفحات سایت راهنمایی می‌کند.