فایل Robots txt چیست و چطور یک فایل Robots عالی بسازیم؟ نوین-لیلی ری | سئو

این فایل درست مثل هر فایل متنی معمولی است و شما می‌توانید آن را با یک ویرایشگر متن ساده مانند Notepad باز کنید. تولید و بازاریابی محتوا مجله خبری سئو برای سایت به منظور افزایش ترافیک و فروش سایت بسیار مهم است. آموزش تولید و سئو محتوا برای کسب رتبه در گوگل برای سایت شما نقش کلیدی دارد.

  • همونطور که در ابتدای صفحه گفتیمنرم افزار ما با استفاده از ماوس و کیبورد واقعی بجای استفاده از دستورات برنامه نویسی جست وجو و کلیک روی سایت شمارو توی گوگل انجام میدهد.
  • دقت داشته باشید که لایسنس برنامه بعد از فعالسازی، قابلیت باطل کردن و انتقال به کامپیوتر دیگر را نـدارد.
  • با استفاده از گوگل وبمستر یا همان کنسول جستجوی گوگل شما می توانید بررسی کنید که چه تعداد و چه صفحاتی از سایتتان فهرست بندی شده اند.

اگرچه برخی از ربات‌ها به دستورات موجود در این فایل توجهی نمی‌کنند. اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند. علاوه بر این‌ها، گوگل ربات‌های مختلف دیگری را هم دارد که لیست کامل نام و وظیفه آن‌ها را می‌توانید در مقاله “مرور خزنده‌های موتور جستجو گوگل” که توسط خود گوگل منتشر شده است ببینید. در دنیای اینترنت، بیش از هزاران نرم افزار برنامه نویسی شده برای خزیدن داخل وب وجود دارند که به آن‌ها ربات‌های خزنده یا crawler گفته می‌شود. به عنوان مثال در بسیاری از سایت‌ها بخشی تحت عنوان پروفایل کاربران وجود دارد که نمایش این پروفایل‌های کاربری در نتایج گوگل هیچ ترافیکی برای سایت مورد نظر ایجاد نمی‌کنند.

چطور یک فایل robots.txt بسازیم؟

برای مشاهده عملکرد ربات ارتقاء سئو، نسخه آزمایشی را تست کنید. همانطور که مشاهده نمودید، این مقادیر، جلوی دسترسی به سایت را برای موتورهای جستجو میگیرد. بهتر است که یک مجموعه دستور مشترک برای تمام user agent ها داشته باشید تا در هنگام بروزرسانی فایل robots.txt دچار سردرگمی نشوید. در این صفحه می‌توانید با انتخاب دکمه Add Ruleقوانین سفارشی خود را برای بهبود سایت به فایل robots.txt اضافه کنید.

به عنوان مثال، Notepad، TextEdit، vi و emacs می توانند فایل های robots.txt معتبر ایجاد کنند. واژه‌پردازها اغلب فایل‌ها را در قالبی اختصاصی ذخیره می‌کنند و می‌توانند کاراکترهای غیرمنتظره‌ای مانند نقل قول‌ها به آن اضافه کنند که می‌تواند برای خزنده‌ها مشکل ایجاد کند. گاهی اوقات به جای فهرست کردن همه فایل‌ها به صورت جداگانه، مسدود کردن چندین صفحه به طور همزمان کارآمدتر است.

دستور Disallow

اگر شما اعتقاد دارید در بودجه خزش سایت شما اشکالاتی وجود دارد پس بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی قسمت‌های کم اهمیت سایت، از هدر رفت بودجه خزش جلوگیری می‌کند. با بهینه سازی فایل ربات موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌توانند از بررسی صفحات کم اهمیت صرف نظر کرده و به بررسی صفحات مهمتر سایت بپردازند. دسترسی ربات‌های موتورهای جستجو را به بخش‌های مختلف و مشخص شده‌ای که اهمیت چندانی برای سئو و کسب رتبه در موتورهای جستجو ندارند را محدود می‌کنند. در این حالت نه تنها سرور سایت با ترافیک سبک‌تری فعالیت خواهد کرد، بلکه مراحل بررسی و جمع‌آوری اطلاعات و سپس ایندکس کردن آن‌ها توسط ربات‌ها نیز به مقدار بسیار زیادی سریع‌تر خواهد شد. علاوه بر این یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو بیان می کند که نقشه سایت XML در کجا واقع شده است.

۱. مدیریت ترافیک ربات‌ها به وبسایت

در سال های گذشته برای مسدود سازی دسترسی ربات ها به پنل مدیریت سایت وردپرس، باید از طریق پنل مدیریتی وردپرس، اقدام می کردیم. اما در سال 2012 با بروزرسانی وردپرس، دیگر این کار ضرورتی نداشت؛ چرا که وردپرس به صورت پیشفرض قابلیتی را به تگ هدر فایل اضافه کرده که تگ noindex و مسدود سازی یا disallow در آن گنجانده شده است. در نتیجه صفحه پنل مدیریت سایت وردپرس بدون هیچ اقدام خاصی از لیست ایندکس موتورهای جستجو خارج شده است.

خوب است بدانید که بصورت پیش فرض این فایل وجود ندارد و برای ویرایش محتوای آن باید یک فایل متنی بصورت robots.txt ایجاد کنید و دستورات لازم را در آن قرار دهید. اصولا زمانی که وب سایت خودمان را طراحی کرده باشیم، به کمک فایل robots کل وب سایت را از دید موتور جستجو پنهان میکنیم. دلیل این موضوع چیست؟ دلیل این است که در ابتدای ساخت سایت، قالب های وردپرسی اغلب یک سری صفحات آماده را روی وب سایتمان بارگذاری میکنند. مثلا قالب flatsome وردپرس که یک قالب معروف است، در زمان طراحی در حدود 30 محصول، 30 برگه و چند مقاله غیر مرتبط و به زبان انگلیسی را به سایت شما اضافه میکند.