فایل robots txt چیست؟ نحوه تنظیم اصولی آن بر اساس سئو سئو استاد-لیلی ری | سئو

اگر هم می‌خواهید صفحه‌های مشخصی را تست کنید،‌ کافی است آدرس آن را در نوار پایینی وارد کنید و بعد ربات گوگلی که مد نظرتان است را انتخاب کنید. هر بار که دکمه test را بزنید در همان لحظه به شما نشان می‌دهد اجازه دسترسی ربات‌ها به صفحه را داده‌اید یا نه. بعد از انتخاب وبسایت به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که آخرین محتوای فایل Robots.txt که گوگل دریافت و بررسی کرده را نمایش می‌دهد. می‌توانید فایل را در همین صفحه ویرایش کنید و بعد با زدن دکمه submit صفحه‌ای باز می‌شود. همانطور که می‌دانیم ربات خزنده و ایندکس کنندۀ گوگل، Googlebot نام دارد. این ربات نسبت به سایر ربات‌های جستجوگر، دستورات بیشتری را متوجه می‌شود.

  • اگر یک سئو کار حرفه ای نیستید، به هیچ عنوان سمت استفاده از این روش نروید؛ این تکنیک یکی از تکنیک های سئوی کلاه سیاه به حساب می آید و حتما باید توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام شود.
  • یکی از ساده ترین فایل هایی که در سایت ها قرار داده می شود فایل Robots.txt است که اهمیت ویژه ای برای سئو سایت دارد.
  • (۱) تو فایل robot.txt آدرس های فارسی رو چجوری disallow کنیم چون من هرجوری مینویسم و از وبمستر تست میگیرم Allow هست.

نحوه ایجاد فایل ‏Robots.txt داشتن فایل Robots.txt برای هر سایت لازم است. زمانی که یک موتور جستجو سایتی را بررسی می کند، اول فایل robots.txt را در سطح ریشه پیدا کرده و بعد از شناسایی آن، خزنده، فایل را خوانده و در آخر فایل ها و دایرکتوری هایی را که ممکن است مسدود شده باشند، پیدا می کند. به بیانی ساده فایل robots.txt اجازه بررسی سایت و صفحات را به ربات های موتورهای جستجو می دهد. با تایپ دستوراتی در این فایل متنی از دسترسی همه یا تعدادی از ربات های موتورهای جستجو برای بازدید و ایندکس سایت جلوگیری می گردد و یا با مشخص نمودن بخش های غیرضروری سایت، از لیست ایندکس توسط ربات ها خارج می شوند. نمودار های زیر روند رشد رتبه کلمات کلیدی یا صفحات سایت را در زمان استفاده از ربات افزایش ورودی گوگل نشان میدهند.

سوال تکراری: آیا باید به سایت مپ در فایل ربات لینک دهیم؟

سلام برنامه بسیار کاربردی هست و من ازش برای اطلاع رسانی محصولات جدیدم به مشتری هام استفاده میکنم به امید موفقیت های بیشتر.. راستی رباتتون عالیه ممنونم این موضوع که 3ربات دریک vpsمیشه همزمان کارکردباعث میشه که من دو ربات دیگم خریداری کنم. این دوره از نمایشگاه که 24مین دوره این رویداد بود با حضور 480 استارتاپ که در بخش الکام استارز حضور داشتند برگزار و استارتاپ‌ها به معرفی خدمات و تکنولوژی خود برای بازدیدکنندگان پرداختند. در این میان رویداد ویژه الکام پیچ برگزار شد که استارتاپ‌ها با حضور بر روی استیج خدمات و تکنولوژی‌های استارتاپ خود را در معرض داوری قرار می‌دادند.

دستور های موجود در فایل Robot.txt

ولی احتمالا نمی‌دانید واقعا چه قدرتی در این فایل به ظاهر ساده نهفته است. معرفی 6 روش فروش محصول در اینترنت+مزایا و معایب تا همین چند سال پیش فروش محصول در جایی غیر از یک مغازه یا مکان فیزیکی خنده‌دار به نظر می‌رسید؛ اما حالا به لطف اینترنت رویای فروش نامحدود… هر آن چه باید در مورد مالیات کارتخوان مجله خبری سئو های سیار و ثابت بدانید آیا شما هم در کسب و کارتان از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنید؟ آیا می‌دانید که باید برای این دستگاه مالیاتی پرداخت کنید؟ در واقع،… اگر در خصوص این دوره نیاز به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر دارید، این فرم را تکمیل نمایید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم.

ربات‌های مختلف، دستورات را به روش‌های متفاوتی تفسیر می‌کنند

گوگل فقط به دستور شما صفحاتی مشخص را مورد دسترسی قرار می دهد. اگر به آن بگویید صفحاتی مثل بک اند وب سایتتان را ایندکس نکند، او به شما احترام می گذارد و این کار را انجام نمی دهد. این قضیه از الگوریتم پاندای گوگل شروع شد و به راحتی می توان به آن اشاره کرد که هرگز فایل های سی اس اس یا جاوا اسکریپت شما را مورد بررسی قرار ندهد. اگر از افزونه یوآست در سئوی وب سایت وردپرسی خود استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم به نوشته نحوه افزودن کلمه کلیدی و توضیحات متا در وردپرس نیز نگاهی بیاندازید. کلیه سایت‌ها برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجوی به فایل robots.txt نیاز دارند. اگر سایت وردپرسی شما دارای فایل robots.txt نباشد، موتورهای جستجو تمام وبسایت شما را پیمایش و فهرست می‌کنند که در این صورت نمی‌توانید به موتورهای جستجو دستور دهید که نباید کدام صفحات و فایل‌ها را پیمایش کنند.

در این شرایط است که برای بهینه سازی عملکرد سایت، باید ربات های موتور جستجوی گوگل را محدود کرد؛ برای انجام این کار هم باید از فایل Robots.txt استفاده کرد. من پیشنهاد میکنم اگر نیاز به نوایندکس کردن و حذف صفحه ای از دید ربات های موتور جستجو را دارید، با توجه به سخت بودن کار با robot به سراغ روش های دیگر بروید. در مقاله نوایندکس حدود 7 روش از این راهکارها را توضیح دادم که میتوانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر دستورات فایل robots.txt که در سطح سرور انجام می شوند، دستوراتی وجود دارند که در سطح صفحات وب سایت انجام می شوند.

فایل robots.txt فایلی جهت مشخص کردن دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت است. 5 تاکتیک سئو برای کاهش ریسک این فایل در این مقاله اموزشی سئو آمده است. Txt بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد احتمالاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند.

پروتکل دیگری که برای فایل‌های robots.txt استفاده می‌شود، پروتکل Sitemaps است. نقشه‌های سایت به خزنده وب نشان می‌دهند که در کدام صفحات می‌توانند بخزند. این کار کمک می کند تا مطمئن شوید که یک ربات خزنده هیچ صفحه مهمی را از دست نخواهد داد. […] کاملاً واضح است که هر موتور جستجوی معقول و منطقی از داده های کلیک بر روی نتایج خود بهره می جوید تا از بازخورد آن برای بهبود رتبه بندی و کیفیت نتایج جستجو استفاده کند. نتایج کم کلیک باید در نتایج پایین تر قرار بگیرند زیرا کمتر با عبارات جستجو شده ارتباط دارند، و بدیهی است که نتایجی که مرتباً کلیک می شوند به سمت نتایج بالا صفحه می روند. اگر با پروکسی های مختلف (به کمک ربات ارتقاء سئو ) بر روی ریپوتاژ ها و بک لینک های خودتان در سایت های مقصد کلیک کنید، گوگل خیلی سریعتر توجه اش به این ریپوتاژ ها جلب شده و بک لینک های تان را ایندکس خواهد کرد.