فایل robots txt چیست؟ نحوه تنظیم اصولی آن بر اساس سئو سئو استاد-لیلی ری | سئو

در صورتی که با داشتن یک فایل ربات سالم و خوب و قرار دادن آن در سایت می‌توانید به بهبود رتبه سایت خود بسیار کمک کنید. پروتکل ممانعت از ربات‌ها یک استاندارد وب است که چگونگی خزیدن ربات‌های موتورهای جست‌وجو، دسترسی و ایندکس محتوا و در اختیار گذاشتن محتوا به کاربران را تعیین می‌کند. این پروتکل همچنین شامل راهنمایی‌هایی مانند متا ربات‌ها و همچنین دستورالعمل‌های صفحه‌های اصلی و فرعی وب برای این‌که موتورهای جست‌وجو چگونه با لینک‌ها (مانند لینک‌های فالو یا نوفالو) برخورد کنند، نیز است. در عمل، فایل Robots.txt مشخص می‌کند برخی ربات‌های موتور جست‌وجو می‌توانند یا نمی‌توانند به بخش‌هایی از سایت دسترسی پیدا کنند.

  • در مجموع شاید شما کارهای مختلفی برای ارتقاء سئو سایتتون و بالا اومدن سایتتون تو صفحه نتایج گوگل انجام بدین.
  • این واقعاً مهم است که فایل robots.txt شما به درستی تنظیم شود.
  • اول تشکر کنم بابت سایت که همجوره جامعه وردپرس ایرانی داره ارتقا میده من از اولین روز یادگیری وردپرس همیشه تو این سایت مشکلات حل کردم.
  • یکی از تکنیک هایی که در سئو مورد استفاده قرار می گیرد، URL Cloacking نام دارد که برای پنهان کردن آدرس صفحات از دید موتور های جستجو و کاربران کاربرد دارد.
  • اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید.

اگر ترغیب شدید که نگاهی به فایل robots.txt سایت خودتان یا هر سایتی بیاندازید، پیدا کردنش سخت نیست. کد بالا به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است. مطمئناً شما هم می‌خواهید ربات گوگل Crawl Budget سایت‌تان را به بهترین شکل ممکن مصرف کند. به عبارت دیگر، ربات گوگل باید ارزشمندترین و مهم‌ترین صفحات شما را بهتر و بیشتر بررسی کند. Crawl Stats وجود دارد که دفعات بررسی صفحه‌های سایت به صورت روزانه را نمایش می‌دهد. در همین صفحه، حجم دانلود شده توسط ربات‌ها و همینطور زمان بارگذاری صفحه‌ها را می‌توانید ببینید.

روش 2. ویرایش فایل Robots.txt وردپرس دستی با استفاده از FTP

اما آنها تنها در یک مسیر مشخص (مسیر ریشه وب سایت) به دنبال این فایل هستند. اگر یک پایشگر در مسیر /robots.txt هیچ فایلی را مشاهده نکند، فرض را بر این قرار می دهند که هیچ فایل robots.txt در این وب سایت وجود ندارد. با لیست کردن برخی صفحات خاص و استفاده از Disallow‌ در حقیقت شما به ربات‌های مخرب و هکرها می‌گویید که این صفحات سایت مهم هستند و نباید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها به راحتی این صفحات را پیدا می‌کنند. اما اگر مسیرها و دایرکتوری‌ها را دیس‌آلو کنید این ربات‌ها صرفا می‌توانند صفحه‌ی دایرکتوری را ببینند و امکان دیدن سایر صفحات و وب‌پیج‌ها وجود ندارد.

فایل Robots.txt‌ یک ابزار بسیار بحرانی برای سئو می‌باشد و اگر نتوانید به درستی آن را هندل کنید ممکن است در امنیت سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. اما اگر اصول و قواعد و تکنیک‌های آن را یاد بگیرید می‌توانید به راحتی از آن برای بهبود کارایی وبسایت خود استفاده کنید. مسئله شما ارتباطی به فایل robots نداره و باید اگر از وردپرس استفاده می کنید در تنظیمات افزونه Yoast جلوی ایندکس شدن این صفحات رو بگیرید. اگر برای ایندکس کردن تمام صفحات خود با مشکل مواجه هستید، ممکن است با مشکل بودجه crawl مواجه شوید. با مسدود کردن صفحات بی‌اهمیت با robots.txt، گوگل بات می‌تواند بیشتر بودجه خزشِ شما را صرف صفحاتی کند که واقعاً مهم هستند.

از کاربردهای این دستور زمانی است که شما بخش بزرگی از سایت را بلاک کرده‌اید و قصد دارید اجازه دسترسی به یک یا چند صفحه از همان بخش به ربات‌های خزنده بدهید. اینها صفحاتی هستند که الزاما باید در وب سایت ما وجود داشته باشند اما به هیچ عنوان نیاز نداریم در نتایج ایندکس شوند. همینطور باید یادمان باید که ایندکس شدن این صفحات به دلیل مطالب کمی که درون خود دارند، باعث کاهش قدرت سئو کل سایت میشود.

مسدود کردن یک فایل (به عبارت دیگر، یک صفحه وب خاص)

در مجموع شاید شما کارهای مختلفی برای ارتقاء سئو سایتتون و بالا اومدن سایتتون تو صفحه نتایج گوگل انجام بدین. اما تا تاثیر مثبت این کارها رو در سایتتون ببینید خب ممکنه چند ماهی طول بکشه و نیاز هم باشه برای هر کدوم انرژی و هزینه جداگانه ای بذارین. یعنی روند اثرگذاری پروژه های سئوی شما هم کند هستش هم زمانبره هم انرژی بره هم هزینه بر. به تصویر فوق دقت کنید، واقعاً حتی برای خود بنده هم جالب است.

در این فایل طبق گفته خودشان هیچ چیز را بلاک نکرده اند و به جستجوگرها این اجازه را داده اند تا به همه چیز دسترسی داشته باشند. کارشاس یوآست مجله خبری سئو می گوید، ما حتی دایرکتوری wp-admin را هم بلاک نمی کنیم. فولدرهای حاوی فایل های CSS و جاوا اسکریپت مورد نیاز در وب سایت را بلاک نکنید.

در غیر این صورت آن‌ها به رفتار طبیعی خود یعنی بررسی و ایندکس کردن تمام بخش‌های سایت ادامه خواهند داد. اگر اجازه بررسی صفحه‌ای را با دستورات فایل ربات نداده باشیم باز هم امکان دارد گوگل آن را ایندکس کند و در نتایج جستجو ظاهر شود. ربات گوگل یا باید به صورت مستقیم صفحه را دریافت و بررسی کند (معمولاً به کم نقشه سایت) یا باید از لینک‌های دیگری که از صفحه‌ها و سایت‌‌های دیگر به آن صفحه داده‌اند آن را پیدا و بررسی کند.

ربات‌ها در واقع نرم‌افزارهایی هستند که به صورت خودکار صفحه‌های مختلف را باز و بررسی می‌کنند. راضی و وفادار از سراسر دنیا مجهز به دقیق‌ترین برنامه نویسی شبیه ساز رفتار انسانی توضیح بیشتر… مجهز به دقیق‌ترین برنامه نویسی شبیه ساز رفتار انسانی × ما برای ساخت ربات‌هایمان از دقیق‌ترین و به روزترین تکنولوژی برنامه‌نویسی استفاده می‌کنیم که کمک میکند ربات‌های ما رفتاری کاملاً انسانی را بروز دهند. در برخی بخش‌ها (به هنگام حرکت دادن ماوس) حتی شبیه‌سازی لرزش دست انسان نیز در همانندسازی رفتار انسانی لحاظ کرده‌ایم. در مرحله اول به هیچ عنوان نباید نشون بدین که یه شخص ثابت همش یه کلمه کلیدی ثابت رو سرچ میزنه.