فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-لیلی ری | سئو

تگ های هدینگ وظیفه‌ی برقراری ارتباط بین بخش های مختلف متن را به عهده دارند، این کار برای معرفی متن به گوگل و بهینه سازی سایت برای کاربر انجام می شود. به این معنی است که تمام بخش‌های این سایت قابل دسترس برای تمام ربات‌ها و خزندگان موتورهای جستجو است. اما اگر قصد این را دارید که اطلاعات خود را فقط برای یک ربات خاص تعیین کنید باید نام دقیق آن ربات را به جای ستاره جایگذاری کنید. درست است که فایل robots.txt رتبه برتر را تضمین نمی کندف اما برای بهبود سئو مهم است. این فایل ها جزئی از سئو فنی محسوب می شوند که در نتیجه باعث رضایت بازدیدکنندگان شما می شود. اگر فایل robots.txt یک وب سایت ظاهر نشود، ممکن است خالی یا از دایرکتوری ریشه خالی باشد (که در عوض یک خطای 404 را برمی گرداند).

  • در این بین فایل های متنی هم با فرمت های مختلفی قابل دسترسی اند.
  • Robots.txt در واقع یک فایل واقعیست، در حالی که robots و x-robots جز داده های متا هستند.
  • بررسی و ویرایش فایل ربات TXT سایت یک فاکتور رتبه بندی نیست و تنها کنترل‌کننده نحوه رفتار ربات‌های خزنده است.
  • البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.
  • به کمک این فایل دسترسی ربات های مختلف را می توان مسدود کرد، برای مثال امکان مدیریت دسترسی ربات های Moz و Ahref نیز به کمک این فایل امکان پذیر است.

در ادامه اول از همه یاد میگیریم که چطور وجود داشتن و نداشتن این فایل در سایت را بررسی کنیم. بعد از آن به سراغ این سوال میرویم که اگر robots در سایت ما وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد مجله خبری سئو و در نهایت بعد از آشنا شدن با کدهای robots.txt نحوه ساخت آن را آموزش میبینیم. گزارش سئو یکی از اصلی‌ترین کارها و وظیفه‌هایی است که باید هر شرکت خدماتی سئو به مشتریان خود ارائه دهد.

معرفی سایت

هفته اول تعداد بازدید سایت عالی بود ولی بصورت ناگهانی افت کرد و الان به صفر رسیده. تم رو عوض کردم و در گوگل وبمستر هم سایت رو ثبت کردم اما افزونه یوست هنوز پیغام میده که سایتتون ایندکس نمیشه.در سایت وبمستر تولز هم برای نقشه ی سایت ارور میده! با ابزار انلاین که فایل robots.txt رو چک کردم میگفت وجود نداره اما از طریقی که شما اموزش دادید فایلی رو اورد که اصلا دستوراتش فرق میکنند. کلیک کاربران بر روی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل (یعنی همان کاری که ربات انجام میدهد) یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر ارتقاء رتبه سایت میباشد. 1 هفته با پروکسی های مختلف، از ربات ارتقاء سئو استفاده کنید تا خودتان شاهد افزایش محسوس رتبه در بعضی کلمات کلیدی باشید. نیازی به صرف زمان زیادی برای پیکر بندی فایل robots.xt نیست.

ثبت نظر

برای مثال موتور جستجوی یاندکس، این دستور را به عنوان زمان تاخیر در بین مشاهده و بررسی هر وب سایت تعبیر می کند. موتور جستجوی بینگ نیز این دستور را به عنوان مهلت زمانی تعبیر می کند، مهلت زمانی که طی آن اجازه دسترسی به یک صفحه را دارد. اهمیت دیگر فایل robots.txt امکان مشخص کردن نقشه سایت XML توسط این فایل است؛ نقشه سایت نیز یک فایل متنی شامل فهرستی از آدرس هایی از صفحات سایت است که می خواهیم توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند.

برای این کار کافیست گزینه Upload را انتخاب و فایل را به هاست خود اضافه کنید. طبق این دستور، ربات ها اجازه دسترسی به صفحه admin-ajax.php را دارند؛ اگر می خواهید دسترسی به این صفحه را غیر فعال کنید، باید به تنظیمات وردپرس رفته و گزینه Search Engine Visibility را فعال کنید. چگونگی راه اندازی فروشگاه اینترنتی رایگان با سایت ساز ها داشتن یک فروشگاه اینترنتی به خودی خود یک مزیت محسوب می شود. امروزه، به سختی می توان کسب و کاری را مشاهده کرد بدون داشتن یک وب‌سایت… به کمک این سه قاعده به راحتی می توان برای تعریف فایل Robots.txt اقدام کرد. توجه داشته باشید که فرمت فایلی که آماده می کنید حتما باید UTF-8 باشد.

این اطلاعات به وبسایت‌ها کمک می‌کند اطلاعات سازگار با سیستم کاربر را نمایش دهند. تصویر زیر فایل robots.txt سایت یوتیوب به عنوان نمونه نمایش داده شده‌است. معمولا موتورهای جستجو محتویات فایل robotx.txt را ذخیره می‌کنند تا به دانلود مجدد آن نیاز نداشته باشند، با این حال روزانه چندبار نسخه جدید فایل را بارگذاری می‌کنند. پس انعکاس تغییرات اعمال شده در فایل Robots.txt زمان زیادی نخواهد برد و سریعا اعمال می‌شود.