فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-لیلی ری | سئو

همانطور که میدانید در یک سایت صفحات بی شماری وجود دارد که لزوما همه این صفحات برای ما ارزشمند نیستند. ربات های گوگل نیز بطور پیشرفض وظیفه دارند تمامی صفحات سایت را بررسی کنند. زمانی که محدودیتی برای خزش و کراول صفحات توسط ربات های گوگل تعریف نکنیم، قطعا در ایندکس سایت و بررسی صفحات مهم سایت توسط ربات های گوگل با مشکل مواجه می شویم.

اما کدام صفحات؟ به عنوان مثال ممکن است در میان مقالات وب سایتمان، مقاله ای قدیمی وجود داشته باشد که کمتر از 300 کلمه متن دارد. این مقالات که به زامبی پیج معروفند، باعث کاهش ارزش سئو سایت میشوند. یکی از بخش های ترسناک و ناشناخته سئو برای سئوکارهای تازه کار و وبمستران، آشنایی و کار با فایل مجله خبری سئو robots.txt است. البته با توجه به اینکه نام آن کمی متفاوت بوده و محتوای نامتعارفی هم دارد، این ترس کاملا توجیه شده است. وب سایت های بزرگ و پر بازدید، روزانه هزاران بار توسط ربات های مختلف مورد بررسی قرار می گیرند. این ربات ها در طی دو مرحله یعنی بررسی و ایندکس، سایت را بررسی می کنند.

  • گفتیم فقط نباید از یک دونه ای پی استفاده بکنیم و باید به هنگام جست و جو های مختلف ای پی تون رو عوض بکنین، تا هویتتون مخفی باقی بمونه.
  • توجه به این موضوع خصوصا در مراحل اولیه راه اندازی سایت فروشگاهی یا سایت های شرکتی با ساختار گسترده، موضوع بسیار مهمی است.
  • اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که استفاده از فایل Robots.txt تنها برای ربات های گوگل نیست.
  • این تنها یکی از چندین روش های مورد استفاده از فایل robots.txt است.

وب‌مسترهای موفق همواره عملکرد و تغییرات این ربات‌ها را دنبال کرده و مطابق با استانداردهای آنان پیشروی می‌کنند. Google دارای خزنده‌هایی جدا از «Googlebot» اصلی است، از جمله Googlebot Images، Googlebot Videos، AdsBot و موارد دیگر. با robots.txt می‌توانید خزنده‌ها را از فایل‌هایی که نمی‌خواهید در جستجوها ظاهر شوند، دور کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فایل‌ها را از نمایش در جستجوهای Google Images مسدود کنید، می‌توانید دستورالعمل‌های غیر مجاز را روی فایل‌های تصویری خود قرار دهید.

در حال حاضر لایسنس برنامه، تک کاربره بوده و تنها میتوان بر روی 1 کامپیوتر (یا سرور) از آن استفاده کرد. اگه بخواهید روی چندین کامپیوتر آن را اجرا کنید برای هر دستگاه باید یک لایسنس جداگانه تهیه نمایید. دقت داشته باشید که لایسنس برنامه بعد از فعالسازی، قابلیت باطل کردن و انتقال به کامپیوتر دیگر را نـدارد. لذا قبل از فعالسازی توجه کنید که بر روی کدام دستگاه می خواهید آنرا فعال نمایید. برای استفاده موثر از ربات سئو، باید خودتان (به منظور تعویض آی پی) به تعداد مورد نیاز پروکسی تهیه کرده و در اختیار ربات قرار دهید. مثلا اگر شما در صفه ای از سایتتون روزانه یک سرچ هم نداشتید، یک دفعه اون از رو صفر به ده یا بیست تا نرسونید اول با روزی 3 الی 4 تا سرچ شروع بکنید و بعد از 2 روز بکنیدش 7 یا 8 تا.

بازار کار سئو در ایران چگونه است؟

این به این معناست که شما تمام ربات ها را از تمام موتورهای جستجو فراخوانی کرده اید. با مسدود کردن صفحات غیر ضروری ربات های گوگل زمان لازم را برای خزش در صفحات مهم به دست می آورند و می توانند آنها را فهرست بندی کنند. این صفحات برای وب سایت شما ضروری هستند ولی نمی خواهید در گوگل فهرست بندی شوند. پیشنهاد می کنم ببینی این ارور 404 از وردپرس میاد یا از سمت وب سرور. البته من اطلاعی از روند انتقال سایت تون ندارم، در هر صورت واضحه که ریدایرکت 301 به خوبی اعمال نشده. اگر آدرس صفحات قدیمی رو دارید یک بار همه رو به آدرس جدید ریدایرکت کنید.

بنابراین بار دیگر سراغ فایل روبوتس سایت رفته و با کمک کدهایی که درون آن مینویسیم، این صفحات را هم از دید ربات موتور جستجو پنهان میکنیم. فایل robots.txt سایت یک راهکار برای برقراری ارتباط با ربات های موتور جستجو است. شما به کمک این فایل که در هاست سایتتان قرار گرفته و البته متنی که درون آن نوشته شده، میتوانید به ربات های خزنده موتور جستجو فرمان بدهید.

در ادامه نحوه بروزرسانی و انجام تغییرات در داخل فایل robots.txt را در دو پلاگین یواست و رنک مت ، بررسی خواهیم کرد. هرکدام از این ربات‌ها با توجه به شناختی که از سایت ما پیدا می‌کنند با نرخ مشخصی به نام “Crawl Budget” به سایت‌مان سر می‌زنند و تغییرات آن را بررسی می‌کنند. به کمک متا تگ noindex در هدر یک صفحه می‌توان امیدوار بود که این صفحه به صورت کامل از نتایج گوگل حذف خواهد شد.

آیا تمام سایت‌ها به فایل robot نیاز دارند؟

از رایج ترین دلایل استفاده از فایل robots.txt، محدود کردن دسترسی ربات های خزنده به بخش های مختلف یک سایت است. قطعا این سوال برایتان پیش خواهد آمد که چرا برخی از صفحات نباید ایندکس شوند؟ ایندکس شدن برخی از صفحات سایت می تواند نتایج نامطلوبی را برای شما داشته باشد. در صورتی که این فایل در هاست سایتتان آپلود نشده باشد، خزندگان و ربات های موتورهای جستجو می توانند به تمام صفحات سایت شما دسترسی پیدا کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهند.

دستور CREATE

هر گروه با یک خط User-agent شروع می‌شود که هدف گروه ها را مشخص می‌کند. این یکی از بهترین برنامه ها و پرکاربر ترین برنامه هایی هست که تا الان باهاش کار کردم و تیم پشتیبانی بسیار قوی من رو حمایت کردند همینجا از تمام تیم تشکر میکنم. گوگل لیستی از الگوهای تطبیقی و مثال ها را در اینجا گرداوری کرده است. کارکتر $ نیز برای اشاره به پایان یافتن یک یو آر ال استفاده می شود.

لینک های حاضر در صفحات بلاک شده توسط فایل robots.txt دنبال نخواهند شد. این مسئله بدین معناست که در صورت عدم وجود آن لینک در هیچ کجای وی یا یک صفحه بلاک نشده دیگر از وب سایت شما، توسط موتورهای جستجو دیده نشده و در نتیجه ایندکس نخواهد شد. ثانیا اعتباری از صفحه بلاک شده به لینک های آن منتقل نمی گردد. در صورتی که دارای صفحاتی هستید که در کنار ایندکس نشدن نیاز است که اعتبار آنها به لینک ها انتقال یابد، بایستی دنبال مکانیسم دیگری باشید. این کد به ربات‌های جستجو دستور می‌دهد تا کلیه تصاویر و فایل‌های وردپرس را فهرست‌بندی کنند. همچنین با افزودن نقشه سایت به فایل robots.txt جستجوی کلیه صفحات سایت خود را برای ربات‌های گوگل آسان‌تر می‌کند.