فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-لیلی ری | سئو

بهترین روش پیشگیری از مسدود کردن دسترسی به دایرکتوری های بک اند شما و دایرکتوری های غیرضروری دیگر برای سئو شما از طریق robots.txt است. اگردقت داشته باشید در وردپرس از نسخه ۴ به بعد، مشخص شد که در فایل ربات این سیستم مدیریت محتوا دایرکتوری هایی مثل wp include یا plugins دیگر مورد ایندکس شدن قرار نمی گیرند. با استفاده از فایل robots.txt می توان به مدیریت دسترسی پایشگر ها در وب سایت پرداخت. با اینکه این امکان می تواند در صورت اشتباه شما کمی خطر ناک نیز باشد، اما از طرفی بسیار کارامد نیز است. برای مثال اگر نمی‌خواهید موتورهای جستجو، تصاویر وب‌سایت‌تان را ایندکس کنند، می‌توانید تمام تصاویر سایت را درون یک پوشه در هاستینگ خود قرار دهید و از دسترس موتورهای جستجو خارج سازید. اگر یک نفر بخواهد به صفحاتی از وبسایت شما دسترسی پیدا کند که شما این صفحات را در فایل ربات بلاک کرده‌اید یقینا برای شناسایی این صفحات می‌تواند به راحتی از فایل ربات استفاده کند.

در هنگام طراحی سایت، مطمئن شوید که از این فایل در هیچکدام از URL هایی که می خواهید توسط گوگل ایندکس شوند و نتایج آنها نمایش داده شوند، استفاده نکرده اید. در زمینه کلمات کلیدی حتما این نکته رو هم در نظر داشته باشین که هیچ وقت نمیشه تو کلمات کلیدی که رقابت شدیدی توشون وجود داره به سادگی اومد توی صفحات اولیه گوگل. باید با استفاده از کلمات کلیدی جانبی که رقابت توشون کمتره صفحات سایت رو اول بالا بکشید. در پایان اگر سوالی در خصوص فایل robots.txt و مسائل مرتبط با آن دارید حتما مطرح کنید و به غنی‌تر شدن محتوای این مقاله کمک کنید.

  • ساخت فایل Robots.txt بسیار راحت است که تنظیمات آن باید فقط یکبار انجام شود و سپس می تواند بسته به نیاز خود آن را تغییر دهید.
  • زمانی که محدودیتی برای خزش و کراول صفحات توسط ربات های گوگل تعریف نکنیم، قطعا در ایندکس سایت و بررسی صفحات مهم سایت توسط ربات های گوگل با مشکل مواجه می شویم.
  • موتور جستجو گوگل به تجربه کاربری سایت‌ها توجه ویژه‌ای دارد، یکی از مواردی که به تجربه کاربری کاربران لطمه زیادی وارد می‌کند بحث از دسترس خارج شدن سایت یا به اصطلاح down شدن آن است.
  • کدام دایرکتوری ها یا فایل هایی که User-agent می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

پیاده سازی آنها راحت تر است و احتمال وقوع فاجعه کمتر است (مانند مسدود شدن کل سایت شما). مواردی نیز وجود دارد که در آن شما نمی خواهید هیچ گونه بودجه ای را برای ورود به صفحه Google با برچسب noindex هدر دهید. همچنین، اگر هزاران صفحه دارید که می خواهید آنها را مسدود کنید، گاهی اوقات راحت تر می توانید کل قسمت آن سایت را با robots.txt مسدود کنید، به جای اینکه به طور جداگانه یک تگ noindex به هر صفحه اضافه کنید.

ساخت سایت فروشگاهی با شاپفا با کمترین هزینه ممکن

این دستورات از طریق متا تگ‌های ربات‌ها و تگ‌های X-Robots اجرا می شوند. در این محتوا به شما گفتیم که فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی دارد؟ همانطور که گفتیم به کمک فایل Robots.txt میتوانید ربات های خزنده گوگل را تا حدی کنترل کرده و از ایندکس شدن و بررسی صفحات بی ارزش نیز جلوگیری کنید. با این کار می توانید بودجه خزش سایتتان را صرف صفحات با ارزش تر کنید و در نتیجه سئو تکنیکال سایتتان را افزایش دهید. یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه، تکنیک URL Cloacking می باشد؛ در واقع در این تکنیک شما آدرس یک صفحه را از دید موتورهای جستجو مخفی می کنید. یکی از دلایل استفاده از فایل robots.txt، مدیریت همین صفحات است. با این تکنیک شما می توانید آدرس صفحات را از دید کاربر و موتور جستجو مخفی نگه دارید.

اگر تعداد صفحات ایندکس شده چیزی فراتر از تصور و انتظارتان بود در این حالت احتمالا به یک فایل robots.txt با قوانین و محدودیت‌های مشخص نیاز دارید. همچنین بهتر است دستورالعمل‌های هر موتور جستجو را بخوانید تا مطمئن شوید دستوراتی مجله خبری سئو که می‌نویسید برای همه موتورهای جستجو کار می‌کنند. چرا که ممکن است بتوانیم از طریق دیگری به خواسته‌ای که به دنبال آن هستیم برسیم و از روش‌های دیگری برای پنهان کردن صفحات سایتمان در نتایج موتورهای جستجو استفاده کنیم.

کی باید در فایل robots.txt تغییرات بدیم؟

این کار سبب می‌شود تا موتورهای جستجو امکان دریافت تصاویر، فایل‌های چندرسانه‌ای، فایل‌های CSS و جاوااسکریپت سایت را نداشته باشند. با پیشرفت‌هایی که گوگل به تازگی داشته است، عدم دسترسی به محتواهای جانبی سبب می‌شود، تا سایت از نظر موتور جستجو ناقص و با کارایی ناقص مشاهده شود. اگر فایل robots.txt در وب سایت شما وجود ندارد، نگران نباشید. تنها با استفاده از دستورات ذکر شده می توانید یک فایل robots.txt در سایت ایجاد نموده و پس از بارگذاری آن را از طریق ابزار robots.txt tester گوگل سرچ کنسول تست نمایید. فایل Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وبسایت از آن برای هدایت ربات‌های موتور جستجو استفاده می‌کنند و با کمک آن می‌توان نحوه خزیدن و ایندکس صفحات وبسایت را فهرست کرد.

در فایل robots.txt شما قادر خواهید بود تا برای ربات‌های مختلف، دستورالعمل‌های مختلفی صادر کنید. در برخی موارد بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی بخش‌های مشکل دار سایت شما، مخصوصا در سایت‌های که نیاز به پاکسازی سئویی گسترده دارند، می‌تواند مفید باشد. در نهایت پس از پیاده سازی اصلاحات سئویی می‌توانید مجددا اجازه بررسی صفحات اصلاح شده را به ربات موتورهای جستجو بدهید.

با تغییر عدد 10 به دیگر اعداد، می‌توانید مدت زمان مربوطه را کم یا زیاد کنید. بدیهی‌ست که رفت و آمد این حجم از ربات‌ها می‌تواند تا حد قابل توجهی بازدهی کلی سایت را با شرایط نامناسبی همراه کند. به محض رویارویی با این فایل، خزندگان سطح وب شروع به بررسی محتوا و لیست داخل این فایل کرده تا بخش‌های قابل دسترسی را پیدا کنند. ایندکس نکردن بعضی از فایل های قالب سایت که نیازی نیست گوگل آن ها را ببیند. «بودجه خزیدن» تعداد صفحاتی است که Googlebot در مدت زمان معینی در یک سایت می خزد و فهرست می کند.