فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل روبوت سایت آکادمی فرین-لیلی ری | سئو

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که همه زیر دامنه ها به فایل robots.txt خود نیاز دارند. به عنوان مثال، دامنه فایل مخصوص به خود را دارد، همه زیر دامنه های Cloudflare (blog.cloudflare.com، community.cloudflare.com و غیره) نیز به فایل خود نیاز دارند. ربات بعد از ورود به سایتی که از آن ریپورتاژ یا بک لینک گرفته اید؛ ابتدا، لینک یا انکر تکستی که حاوی لینک صفحه سایت مجله خبری سئو شما است را پیدا میکند و سپس بر روی آن کلیک میکند و وارد سایت شما میشود. این حرکت باعث میشود گوگل سریع تر بک لینک شما را شناسایی و ثبت کند و در نهایت اعتبار سایت ریپوتاژ / بک لینک دهنده زودتر به سایت شما منتقل میشود. دریافت آپدیت های ربات افزایش ورودی گوگل ما در سال اول رایگان بوده و در سالهای بعدی، تمدید سالانه، فقط با پرداخت 20% قیمت (به روز) پکیج انجام خواهد شد.

  • بعد از آن به سراغ این سوال میرویم که اگر robots در سایت ما وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد و در نهایت بعد از آشنا شدن با کدهای robots.txt نحوه ساخت آن را آموزش میبینیم.
  • به عنوان مثال اگر دامنه شما Example.com است به ادرس example.com/robots.txt بروید و فایل robots.txt را مشاهده کنید.
  • در مثال زیر تمامی ربات‌ها از دسترسی به دایرکتوری media منع شده‌اند اما در عین حال اجازه دسترسی به یک فایل پی دی اف با عنوان terms-and-conditions.pdf موجود در دایرکتوری media داده شده است.
  • در مثال زیر ربات خزنده موظف است بین هر درخواست ۸ میلی ثانیه توقف کند.
  • بخش Tools در افزونه All in One SEOدر مرحله بعد لازم است گزینه Enable Custom Robots.txt را فعال کنید.

پس از وارد کردن آدرس سایت کد موجود در صفحه را کپی کرده و در بخش DNS manager هاست خود اضافه نمایید. هنوز که هنوز است خیلی‌ها از عملکرد دقیق فایل‌های ربات اطلاعی ندارند. استانداردهای خاصی برای آن وجود ندارد و نمی‌توان با قطعیت گفت کدام المان‌ها و به چه شکل در فایل‌های Robots.txt می‌توانند سرنوشت ساز باشند. در این مقاله به طریقه و روش استفاده‌ی صحیح از این فایل‌ها پرداخته‌ایم تا بدون هر گونه ریسک و تاثیرگذاری منفی در سئو از آن‌ها استفاده کنید.

فایل robots.txt چگونه است؟ یک نمونه فایل ربات

اگر همه آنها در یک بخش از وب سایت باشند، یک فایل robots.txt می‌تواند دایرکتوری حاوی آنها را مسدود کند. برای ویرایش robots.txt در وردپرس بایستی یک فایل متنی با همین نام را در مسیر روت آن آپلود نمایید. با انجام این کار دیگر فایل robots.txt مجازی وردپرس مشاهده نخواهد شد. برخی از ربات ها ممکن است که دستورات فایل robots.txt را نادیده بگیرند.

چرا وب سایت شما به فایل robots.txt نیاز دارد؟

موتورهای جستجو به کمک ربات های خزنده خود می توانند سایت های مختلف را بررسی کنند؛ اما این امکان برای شما وجود دارد که جهت حرکت یا به عبارتی مسیر حرکت ربات های خزنده را مشخص کنید. فایل Robots.txt، در واقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی سایت یا روت دایرکتوری قرار می گیرد. برای ساخت robots.txt در وردپرس باید در مرحله اول در هاست سایت روی File Manager کلیک کرد تا به فایل های هاست دسترسی داشت. در مرحله بعد وارد مسیر /public_html/ شده تا وارد مسیر نصب وردپرس شد. در گام سوم باید با استفاده از برنامه notepad یا سایر نرم افزارهای ویرایشگر متن فایلی به نام robots.txt ایجاد کرد سپس بر روی دکمه آپلود در فایل منجر کلیک نموده و فایل را در این مسیر قرار دهید. روش دیگر ساخت این فایل به این صورت است که روی FILE+ کلیک کرده و در پنجره باز شده نام فایل را در فیلد New File Nameوارد نمایید.

بودجه شما، یا همان تعداد صفحاتی که توسط Googlebot مشاهده می شوند، بر اساس حجم وب‌سایت شما (تعداد صفحات)، سلامت آن (عدم بروز خطا) و تعداد بک‌لینک‌های سایت‌تان تعیین می‌شود. تمام دستورات و محدودیت‌هایی که در فایل robots سایتمان ایجاد می‌کنیم تنها زمانی اعتبار دارند که ربات‌هایی وجود داشته باشند که به این دستورات احترام بگذارند و از آن‌ها پیروی کنند. در اوایل مقاله با انواع ربات‌ها و خزنده‌های سطح وب آشنا شدیم، حتی به صورت دقیق‌تر اسامی و وظیفه مهم‌ترین ربات‌های گوگل را هم بررسی کردیم. حالا به کمک دستور User-agent می‌توانیم مشخص کنیم که دستورات ما دقیقا توسط چه رباتی باید اجرا شوند.