فایل robots txt چست؟ چه تاثیر بر روی سئو دارد؟ با دستورات و نحوه ساخت- پارس‌پک-لیلی ری | سئو

ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند. این ربات‌ها هر روز چندین بار صفحه‌های سایت شما را بررسی می‌کنند. اگر وبسایت بزرگی داشته باشید، امکان دارد ربات‌های گوگل تا چند ده هزار بار در روز صفحه‌های سایت را بررسی کنند. هدف نهایی بهینه سازی فایل robot.txt این است که فایل هایی که به صورت عمومی در دسترس نیست را ایندکس نکند. برای مثال فایل های موجود در فولدر wp-plugins یا پیج هایی که در ادمین وردپرس وجود دارند.

نمودار نارنجی رنگ نشان دهنده رتبه گوگل است که با افزایش تعداد کلیک ( نمودار آبی – Clicks) و نمایش در نتایج جستجو کاربران (نمودار بنفش – Impressions)، رشد معنا داری را نشان میدهد. فایل Robots.txt یک فایل متنیست که وبمسترها با ایجاد آن می توانند ربات های موتورهای جستجو را در هنگام پایش وب سایت راهنمایی کنند. فایل robots.txt جزیی از پروتکلی با نام REP است که به استانداردسازی نحوه پایش وب توسط رباتها و چگونگی دسترسی و ایندکس محتوا و ارائه آن به کاربران می پردازد. پروتکل REP همچنین شامل نحوه برخورد با متا تگ Robots و دستوراتی دیگری مانند فالو کردن لینک ها نیز است.

  • “/” در اینجا نشان دهنده “ریشه” در سلسله مراتب یک وب سایت یا صفحه‌ای است که همه صفحات دیگر از آن منشعب می‌شوند، بنابراین شامل صفحه اصلی و تمام صفحات لینک شده از آن می‌شود.
  • ۱.در خزنده ها لیستی از آدرس ها یا URL ها وجود دارند که شامل سایت های جدید و سایت های قبلا شناخته شده ای هستند که باید توسط این خزنده ها بررسی شوند.
  • خزنده یا Crawler یک نوع ربات است که با شناخت و دنبال کردن آدرس ها، صفحات جدیدی را شناسایی و برای ایندکس به گوگل معرفی میکند.

یک فایل robots.txt مانند یک درخواست عمل می‌کند که درواقع چشم پوشی از فایل‌ها یا دایرکتوری‌های خاص را هنگام خزیدن یک وبسایت برای ربات‌ها مشخص می‌کند. این فایل نوشتاری، شامل دستوالعمل هایی مجله خبری سئو در یک قالب‌بندی خاص می‌باشد. ربات‌هایی که از این دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند، سعی می‌کنند که قبل از گرفتن فایل دیگری از این وبسایت، این فایل را مرور کرده و دستورالعمل‌ها را بخوانند.

سئو اینستاگرام چیست؟ + 9 تکنیک کاربردی در سئو اینستاگرام

مهم‌تر از همه اینکه ربات‌های گوگل به خوبی با این استاندارد آشنا هستند و از دستورات آن هم پیروی می‌کنند. با توجه به محدود بودن این بودجه برای هر سایت، طبیعتا نباید اجازه دهیم بودجه خزش سایت ما صرف خزش محتواهایی از سایت‌مان شود که هیچ کمکی به افزایش ترافیک سایت ما نمی‌کنند. ایجاد یک صفحه برای هدایت کاربران به سایت‌های خارجی و مسدود کردن دسترسی گوگل به آن در جهت جلوگیری از اثرات منفی لینک‌های خارجی بی کیفیت در سایت‌هایی که تعداد زیادی لینک از کاربران در سایت درج می‌شود. هنگامی که فایل robots.txt خود را آپلود و آزمایش کردید، خزنده های گوگل به طور خودکار فایل robots.txt شما را پیدا کرده و شروع به استفاده از آن می‌کنند.

چگونگی ساخت فایل robots.txt در وردپرس

به عنوان مثال اگر بخواهید برای فایلی با نام File.php محدودیتی ایجاد کنید و به اشتباه در فایل robots.txt، نام آن را file.php بنویسید، هیچ محدودیتی برای آن اعمال نکرده اید. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که استفاده از فایل Robots.txt تنها برای ربات های گوگل نیست. به کمک این فایل دسترسی ربات های مختلف را می توان مسدود کرد، برای مثال امکان مدیریت دسترسی ربات های Moz و Ahref نیز به کمک این فایل امکان پذیر است.

هرچند موتورهای جستجوگر بزرگ مانند گوگل، یاهو و بینگ به این دستورالعمل‌ها توجه می‌کنند، ولی برخی ربات‌های مفید یا مخرب دیگر ممکن است توجهی به این فایل نداشته باشند. پروتکل سایت مپ (نقشه سایت) به ربات‌ها کمک می کند تا بدانند چه چیزی را در خزیدن خود در یک وب سایت قرار دهند. این دستور به ربات‌ها می‌گوید که به صفحه وب یا مجموعه‌ای از صفحات وب که پس از دستور آمده است دسترسی نداشته باشند. صفحات غیرمجاز لزوماً “پنهان” نیستند – آنها فقط برای کاربران عادی Google یا Bing مفید نیستند، بنابراین به آنها نشان داده نمی‌شوند. در بیشتر مواقع، کاربر در وب سایت اگر بداند که در کجا آنها را پیدا کند، می تواند این صفحات را پیمایش کند.