فایل robots txt و تاثیر آن بر سئو وب‌سایت ادمین سایت-لیلی ری | سئو

این راهنمایی ها در قالب دستوراتی مانند Allow و Disallow به آنها داده می شود. این قوانین به موتورهای جستجو دستور می‌دهد که از فایل‌های اصلی وردپرس شما استفاده نکنند، اجازه فهرست‌بندی و ایندکس کلیه مطالب را داشته باشند و همچنین دسترسی به نقشه‌های XML سایت را برای آن‌ها فراهم می‌آورد. عدم وجود یک فایل robots.txt موتورهای جستجو را از خزیدن و نمایه‌سازی وب‌سایت شما متوقف نخواهد کرد. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را درباره فایل Robot.txt به شما بدهیم و کاربرد های آن را بگوییم. User-agent ربات‌های خزنده به ادمین‌های سایت کمک می‌کنند تا انواع ربات‌های خزنده در حال بررسی سایت را بشناسند.

  • این صفحه هیچ ارزشی برای ایندکس ندارد و گاهی ممکن است باعث محتوای تکراری هم شود.
  • مطالعه این راهنما به شما در مورد فایل robots.txt سایت و نحوه ساخت فایل ربات سایت و اهمیت آن در سئو اطلاعات زیادی خواهد داد.
  • برخی از سئوکاران در قدیم معتقد بودند اگر صفحاتی مثل تگ ها، دسته بندی ها، و… ایندکس نشوند، صفحات سایت زودتر در دسترس خزنده های گوگل قرار می گیرند و رتبه بالاتری به دست می آورید.
  • علاوه بر این، چون ربات‌های گوگل اجازه کش کردن محتوای داخل این صفحات را هم ندارند، این URLها به صورت زیر در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند.
  • امکان دارد هر کدام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند.

فقط اینکه سرچ کنسول تغییر کرده و دیگه چنین مسیری برای دسترسی به تستر ربوت وجود نداره. اگر هنوز هم این قابلیت در سرچ کنسول هست لطفا مسیر جدید رو معرفی کنید. مثلا اشتباهات رایج در سئو ممکن است کل کسب‌و کارتان را نابود کند. خود را بررسی و تست کنید تا مطمئن شوید بخش مهمی از سایت شما از طریق آن مسدود نشده باشد.

ربات های خزنده در صورت مشاهده نکردن فایل روبوت، به صورت آزادانه به همه جای سایت سرک میکشند و همه صفحات آن را ایندکس میکنند. این یعنی عدم وجود فایل robots در سایت باعث کاهش مستقیم سئو سایت شما نمیشود. اما اگر صفحاتی که قرار است به کمک این فایل از دید ربات موتور جستجو پنهان شوند را پنهان نکنید، سئو وب سایتتان را کاهش میدهید. در این مقاله به طور کامل با فایل ربات سایت و نحوه ساخت و بررسی آن آشنا شدیم. دستور Disallow از پرکاربردترین دستورات در فایل robots.txt است.

کاربرد robots.txt چیست؟

این دستور به ربات گوگل می‌گوید علی رغم اینکه فولدر Photos از دسترس ربات‌ها خارج شده است، اجازه مشاهده و ایندکس فایل novin.jpg را دارد. دستور Disallow به مجله خبری سئو ربات‌ها می‌گوید که چه فولدرهایی از وب‌سایت شما را نباید بررسی کنند. درواقع این دستور، بیانگر آدرس‌هایی است که می‌خواهید از ربات‌های جستجو پنهان بماند.

هر چه در طول روز تعداد بیشتری محتوا در وب‌سایت‌تان قرار بگیرد و تغییرات سایت اهمیت زیادی داشته باشد، ربات‌های جستجوگر دفعات بیشتری به سایت شما مراجعه می‌کنند. برای مثال، در وبسایت‌های خبری که همیشه در حال انتشار خبر و به‌روزرسانی اخبارشان هستند ربات‌ها با سرعت بیشتری صفحات را بررسی و ایندکس می‌کنند. استفاده از فایل robots.txt برای تمام سایت‌های متوسط و بزرگ تقریبا اجتناب ناپذیر است. اما در برخی سایت‌های کوچک با تعداد صفحه‌های محدود، می‌توان در مواردی حتی قید این فایل را هم زد و به موتورهای جستجو اجازه داد تا تمام صفحات را بررسی کنند. برخلاف ربات‌های موتور جستجو گوگل، برخی از موتورهای جستجو دستورات موجود در فایل robots.txt را نادیده می‌گیرند. با اینکار خزنده‌های موتور جستجو گوگل حتی اگر فایل robots.txt سایت شما را هم نادیده بگیرند چون در داخل صفحه صراحتا از ربات‌ها خواسته شده که این صفحه را ایندکس نکنند، به این درخواست احترام می‌گذارند.

سئو و بهینه سازی

این یعنی در ابتدا باید ربات های مورد نظر را فراخوانی کنید سپس به آنها دستور ایندکس کردن یا نکردن صفحات را بدهید. چرا که در صورت ایندکس شدن، ممکن است به عنوان صفحات زامبی یا بی ارزش شناخته شوند. لازم به ذکر است که ایندکس نشدن یک صفحه از سایت، به معنای دیده نشدن آن صفحه توسط کاربر نیست. زمانی که میخواهید پس از راه اندازی وب سایت تبلیغات خود را شروع کنید با این چالش که تبلیغات گوگل بهتر است یا سئو مواجه خواهید شد،‌ در این مقاله به بررسی و پاسخ به این چالش خواهیم پرداخت. آدرس صفحات سایت خود را آنالیز کرده تا متوجه شوید کدام یک از آن‌ها برای ربات‌ها مسدود شده هستند. یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است و در صورتی که به درستی آن را پیاده‌سازی نکنید، متهم به نقض قوانین موتورهای جستجو شده و شامل جریمه‌های گوگل خواهید شد.

مثل تصویر زیر که در آن اجازه دسترسی به پوشه‌ای به نام photos و اجازه دسترسی به صفحه‌ای به نام files.html را ندادیم. تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا می باشد. تشکر میکنم از شماوتیم بزرگتون وخداوقت میگم به خاطرپشتیبانی عالیتون محصول نرم افزارسئو تون خیلی بهم کمک کرد و خیلی راضی هستم…

۴.اگر ربات های موتورهای جستجو به هر دلیلی صفحات سایت را نتوانند بخزند در آن صورت صفحات ایندکس نشده و در نتایج گوگل قابل مشاهده نخواهد بود. هر حالت دیگری که فایل ربات در ریشه سایت نباشد آن را از دسترس ربات‌های گوگل خارج می‌کند. همانطور که از مستندات گوگل پیداست تمام کلیک هایی که روی نتایج گوگل انجام میشوند به عنوان رفتار یا واکنش کاربران تلقی شده و تاثیر مستقیم بر رتبه بندی سایت‌ها خواهد داشت. بعد از ایجاد و یا انجام اصلاحات در فایل ربات، باید از صحت تغییرات خود مطمئن شوید. بهترین روش برای اینکار استفاده از ابزار تست فایل robots.txt گوگل سرچ کنسول است.

چگونه می‌توانیم یک فایل Robots.txt ایجاد کنیم؟

ابزارهای مدیریت ربات مانند Cloudflare Bot Management یا Super Bot Fight Mode می‌تواند به مهار فعالیت مخرب ربات، بدون تأثیر روی ربات‌های ضروری مانند خزنده های وب کمک کند. هر شخص یا برنامه ای که در اینترنت فعال است یک “عامل کاربر” یا یک نام اختصاص یافته خواهد داشت. برای کاربران انسانی، این شامل اطلاعاتی مانند نوع مرورگر و نسخه سیستم عامل است، اما اطلاعات شخصی ندارد. عامل کاربر به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند محتوایی را نشان دهند که با سیستم کاربر سازگار است.