سایت مپ چیست؟نقشه سایت sitemap xml سئو سئو سایت سئو ایران

مثلا من یک مطلب تازه ای در سایت قرار می دهم و سریع fetch می کنم . در نهایت باید از طریق گوگل وبمستر sitemapها رو به گوگل شناسایی کنی. این مقاله به کوشش رامین محمودی، صفیه منتظری، حسین بابائی، مینا شهانی و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است.

  • برای اطمینان از ایجاد سایت مپ توسط افزونه Yoast بر روی علامت سوالی که کنار سایت مپ XML سایت (نقشه‌های XML سایت) قرار دارد کلیک کرده و گزینه مشاهده سایت مپ XML را انتخاب کنید.
  • این روش کاملا اختیاری است اما پیشنهاد می کنیم آنرا انجام دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو سریعتر به نقشه سایت دسترسی پیدا کنند.
  • کاری که یک نقشه سایت انجام می دهد این است که ارتباط بین مطالب شما را به موتورهای جستجو میدهد و کار را برای موتور جستجو آسانتر میکند.
  • شما همچنین می توانید ویدئوها را در طراحی نقشه سایت خود به کار ببرید.
  • اما اگر از آن دسته افرادی هستید که برای بهبود سئو سایت خود هر اقدامی را انجام می دهید، بشدت ساخت و معرفی نقشه سایت را پیشنهاد می کنیم.
  • سپس در پایین همان صفحه مانند تصویر زیر در بخش Submitted sitemaps نقشه سایت ثبت شده خود را مشاهده خواهید کرد.

سایت مپ یا همان نقشه سایت، یک فایل با فرمت xml است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا بتواند محتواهای شما را ایندکس کند. سایت مپ یکی از موارد ضروری برای سئو تکنیکال است که اگر مقاله سئو چیست ما را مطالعه کرده باشید، در موردش صحبت کرده ایم. روش‌هایی که در این مقاله برای ساخت sitemap مطرح شد، می‌تواند نیاز شما را به این موضوع برطرف کند. اگر وبسایت وردپرسی دارید و بحث سئوی آن برای شما مهم است، از دوره آموزشی زیر استفاده کنید.

انواع فرمت های سایت مپ چیست؟

بسیاری از کاربران گمان خواهند کرد که آن صفحات و یا دسته بندی ها اصلا در سایت شما وجود ندارند. همانطور که گفته شد سایت مپ از زبانی به نام XML استفاده می کند. زبان XML بسیار شبیه به HTML است و یک زبان برنامه نویسی مانند ASP یا PHP براحتی میتواند مطابق استاندارد برای شما یک فایل XML ایجاد کند. برنامه نویسان از این قابلیت زمانی استفاده می کنند که بخواهند ایندکس شدن قسمت های مختلف سایت را در اختیار مالک سایت قرار دهند. یعنی با این روش شما به عنوان مالک یک سایت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید صفحه ایجاد شده در گوگل ایندکس شود یا خیر.

ولی ساخت سایت مپ تاثیر مثبتی در سئو سایت شما دارد، همچنین در بعضی موارد استفاده از نقشه سایت ضروری است. به عنوان مثال اگر سایت شما تازه راه اندازی شده باشد و تعداد کمی بک لینک داشته باشد، گوگل به کمک سایت مپ می تواند صفحات شما را پیدا و آن ها را کراول کند. ایجاد نقشه سایت یکی از ساده ترین و بهترین راهها برای انجام این کار است. لیست های سایت مپ صفحات به خزنده های موتور جستجو می دهد هر آنچه را که باید در مورد صفحات و ساختار سایت شما بدانند. موتورهای جستجو نظیر گوگل، مناسب‌ترین نتایج مرتبط با جستجوی کاربران را از سایت‌ها بیرون کشیده و آنها را به کاربران نشان می‌دهند. آنها با استفاده از خزنده‌ها به خواندن، سازمان‌دهی و فهرست کردن ‌ اطلاعات موجود در اینترنت می‌پردازند.

اولویت بخشیدن به صفحات خاص در نقشه سایت

گوگل سرچ کنسول بیشتر مشکلات مربوط به نقشه سایت را به شما اعلام می‌کند. بعنوان مثال برای سایت زیر در نقشه سایت محصولات یک سایت فروشگاهی سه عدد از محصولات Exclude شده اند و توسط گوگل فهرست نشده‌اند. با بررسی ادرس صفحات مشخص شد که این صفحات در بین محصولاتی هستند که تولیدشان متوقف شده است و برای ما دیگر اهمیتی ندارد که توسط گوگل فهرست شوند. گوگل محتواهای جدید را توسط ربات‌های خزنده‌ای که وب را بررسی می‌کنند کشف می‌کند. وقتی یک صفحه توسط این ربات‌ها بررسی می‌شود، به لینک‌های داخلی و خارجی آن توجه می‌شود.

نقشه سایت HTML اساسا شامل صفحاتی هستند که دارای تگ های href هستند و به صفحات دیگر لینک می دهند؛ این فایل ها هم برای کاربران کاربردی هستند و هم برای موتورهای جستجو. خزنده ها سایت شما را با استفاده از کلیک بر لینک هایی که به صفحات دیگر لینک داده شده اند، کشف می کنند. آن ها این روند را تا جایی ادامه می دهند که دیگر لینکی در ارتباط با سایت شما باقی نمانده باشد. RSS/Atom feeds زمانی که شما صفحه ای را بروز رسانی کنید این موضوع را به اطلاع موتورهای جستجو می رساند. پیشنهاد گوگل استفاده از نقشه سایت و RSS/Atom feeds در کنار هم است. با قرار دادن آخرین ورژن محتوا در RSS/Atom feeds شما پیدا کردن تغییرات را برای موتور جستجو و کاربر آسان تر خواهید کرد.

در تصویر بالا موتورهای جستجو می توانند تنها به نگاه کردن به نقشه سایت، به هر نه صفحه آن پی ببرند. در حالی که تنها برای رسیدن به صفحه شماره 9، بایستی پنج لینک داخلی دنبال گردد. گاهی وقتی به کاربران میگوییم که باید صفحات به هم مرتبط باشند ، از همه صفحات به همه صفحات لینک های بی دلیل ایجاد می کنند.