راهنمای جامع استفاده از فایل Robots txt ویژگی ها و موارد استفاده-لیلی ری | سئو

Robots.txt فایلی است که به ربات‌های موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحات یا بخش‌های خاصی از یک وب سایت را بررسی نکنند و مجاز به بررسی چه صفحاتی هستند. دستور دیر خزیدن یا crawl-delay، مجله خبری سئو مقداریست که توسط برخی از ربات‌های خزنده وب پشتیبانی می‌شود. از آنجایی که این دستور در استاندارد وب ربات‌ها تعریف نشده است، هر ربات می‌تواند به شکل خاصی آن را تغبیر کند.

  • مسدود کردن دسترسی گوگل به پیوندهایی که محتوای مشابه صفحات اصلی سایت را با نشانی متفاوت ایجاد می‌کنند.
  • این امر زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید رضایت بازدیدکنندگان را جلب و نیاز آن‌ها را برآورده کنید که این کار باعث افزایش ترافیک سایت، افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش محصولات و خدمات می‌شود.
  • خیلی از این سایت‌ها اجازه دسترسی به محتوای داخلیشان را به ربات‌های موتورهای جستجو نمی‌دهند و به جای آن جستجوگر داخلی خودشان را به کاربران پیشنهاد می‌کنند.
  • این بدان معناست که اگر از دستور شما پیروی کنند، برخی یا کل صفحات را بررسی نمی کنند.
  • نحوه ایجاد فایل ‏Robots.txt داشتن فایل Robots.txt برای هر سایت لازم است.

این واقعاً مهم است که فایل robots.txt شما به درستی تنظیم شود. در غیر این صورت ممکن است سایت شما برای همیشه از نتایج گوگل محو و پنالتی شود که نتیجه آن بر باد رفتن زحمات شما خواهد بود. در URL Cloacking از روشی استفاده می شود که شرایط و قوانین گوگل را کاملا نقض می کند و به همین دلیل است که به آن روش سئوی کلاه سیاه می گویند. در این دستور شما زمان تاخیر را هم به ربات ها اعلام می کنید؛ البته این دستور برای رباتی مانند Googlebot قابل اجرا نیست و برای انجام آن باید از ابزاری مانند گوگل سرچ کنسول بهره بگیرید. Crawl-delay به موتور های جستجو دستور می دهد که صفحه ای را با تاخیر ایندکس کنند؛ این دستور زمانی کاربرد دارد که صفحه شما دارای مشکل است و می خواهید آن را برطرف کنید.

اولویت بندی دستورات robots.txt

مطالعه این راهنما به شما در مورد فایل robots.txt سایت و نحوه ساخت فایل ربات سایت و اهمیت آن در سئو اطلاعات زیادی خواهد داد. با مطالعه این مقاله شما می‌توانید فایل robots.txt سایت خود را ایجاد و بررسی کنید و مطابق با ساختار سایتتان اصلاح کنید. از روش‌های ساده و آسانی که می‌توانید برای بهبود و بهینه‌سازی سایت کمک بگیرید از طریق بهینه سازی فایل Robot.txt صورت می‌گیرد. در ادامه مقاله با ساخت فایل robots.txt بیشتر آشنا خواهید شد. امروزه با رشد روز افزون کسب و کارهای اینترنتی رقابت سختی میان وبسایت‌ها درگرفته است و مدیران سایت‌ها همواره در تلاشند تا سایت خود را جزو نتایج اولیه در گوگل نمایش دهند. متدها و راهکارهای بسیاری در این زمینه وجود دارند که یکی از این موارد با کمک بهینه سازی فایل Robot.txt انجام می‌شود.

طراحی سایت املاک

دستور Allow دقیقا برعکس دستور Disallow عمل می کند؛ این دستور به ربات های موتور جستجوی گوگل اجازه ایندکس کردن را می دهد. بعد از اینکه public_html را باز کردید، فایل را به داخل آن بکشید؛ توجه داشته باشید که به عنوان مالک سایت، باید بتوانید به تمام قسمت های فایل دسترسی داشته باشید و آن را بخوانید، ویرایش کنید و بنویسید. لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد. در ادامه ی مقاله نحوه ساخت فایل ربات را با دستورات آن آورده ایم. خب، تا اینجا متوجه شدیم که فایل robots.txt چیست، چه کاربردی دارد و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم.

فایل‌ robots.txt چیست؟ تاکتیک مهم سئو برای این روبوتس

همانطور که می‌بینید دیجیکالا دستور سایت مپ را در فایل robots.txt خود قرار داده است. امکان دارد هر کدام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند. یعنی امکان دارد دو ربات متعلق به یک موتور جستجو یا هر سرویسی، یکی از دستورات پیروی کند و دیگری پیروی نکند. هدر دادن منابع سرور برای این صفحات، باعث از بین رفتن Crawl Budget شما می‌شود. به این ترتیب صفحات ارزشمند و مهمی که واقعاً نیاز به ایندکس شدن دارند خیلی دیرتر به نتایج جستجو راه پیدا می‌کنند. گوگل اعلام کرد که برای حذف صفحه‌ها از نتایج جستجو، بهتر است از را‌ه‌های دیگری به جز فایل Robots.txt استفاده کنید.