راهنمای جامع استفاده از فایل Robots txt ویژگی ها و موارد استفاده-لیلی ری | سئو

یک فایل robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی برای ربات‌ها است که به آنها می‌گوید به کدام صفحات وب می‌توانند دسترسی داشته باشند و به کدام صفحات نباید بروند. فایل‌های robots.txt برای خزنده‌های وب موتورهای جستجو مانند Google مرتبط هستند. یکی دیگر روش‌های ویرایش فایل robots.txt به صورت دستی می‌باشد که می‌توانید از طریق سی پنل هاست و یا FTP به هاست خود متصل شده و فایل را ویرایش و سفارشی‌سازی کنید. پس از ورود به هاست، می توانید فایل robots.txt را در پوشه اصلی وب سایت خود یا public_html پیدا کنید. چنانچه فایلی با این عنوان مشاهده نکردید مطابق تصویر زیر می-توانید با کلیک راست بر روی گزینه Create new file کلیک کرده و نام robots.txt را برای آن انتخاب کنید.

در واقع این خزندگان سطح وب، با بررسی این فایل، اطلاعات سایت شما را به ثبت می رسانند. Robot.txt یک فایل متنی است که برای سئو استفاده می‌شود و حاوی دستوراتی برای روبات‌های فهرست‌کننده موتورهای جستجو است که صفحاتی را مشخص می‌کند که می‌توانند یا نمی‌توانند ایندکس شوند. Robot.txt یک فایل متنی است که برای بهبود سئو سایت از طریق مدیریت ایندکس گوگل، مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این دستور تعیین محدودیت در میزان مصرف منابع سرور با تنظیم میزان تاخیر بین بازدیدهای مختلف ربات‌های خزنده است. در مثال زیر ربات خزنده موظف است بین هر درخواست ۸ میلی ثانیه توقف کند. گوگل از این دستور پشتیبانی نمی‌کند و شما می‌توانید فرکانس خزش را در گوگل سرچ کنسول تنظیم کنید.

هنگامی که فایل robots.txt خود را در اختیار دارید، زمان فعال سازی آن فرا رسیده است. این راهنمای مفید از Google اطلاعات بیشتری در مورد قوانینی که می توانید برای مسدود کردن یا اجازه ربات ها به مجله خبری سئو خزیدن صفحات مختلف سایت شما استفاده کنید. این تنها یکی از چندین روش های مورد استفاده از فایل robots.txt است. این نوشته به تمام ربات ها می گوید که در فولدر مربوط به تصاویر وب سایت خزش نکنند.

  • فایل robots.txt سایت یک راهکار برای برقراری ارتباط با ربات های موتور جستجو است.
  • فایل robots سایت، یک فایل متنی بسیار ساده با فرمت txt است که شما میتوانید نمونه آن را همین حالا روی صفحه رایانه خودتان بسازید.
  • ربات های خزنده موتورهای جستجو برای هر سایت سهمی در نظر می گیرند.
  • وقتی که آدرس نقشه سایت XML در فایل robots.txt قرار داده می شود، ربات های گوگل راحت تر می توانند این نقشه را پیدا کنند.
  • استفاده از کلیک و بازدید از داده ها برای رتبه بندی نتایج کاری کاملاً عقلانی و منطقی است و اگر داده ها نادیده گرفته می شدند واقعا کار مسخره ای میشد.

برای ربات ها، عامل کاربر (از لحاظ نظری) به مدیران وب سایت کمک می‌کند تا بدانند چه نوع ربات هایی در سایت خزیده‌اند. این ربات برای پیدا کردن جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کاربرد دارد. و میتوانید از طریق آن، رشد جایگاه سایت تان را در کلمات کلیدی مختلف ارزیابی نمایید. در ادامه توجه شما را به نکاتی جلب می کنیم که رعایت آن ها در ساخت فایل robots.txt موجب سئو هر چه بهتر وب سایت شما خواهد شد.

فایل robots.txt چست؟ | آنچه باید درباره فایل Robots.txt و تاثیر آن در سئو بدانید

همراه من باش تا بهت بگویم که چه طوری ربات های گوگل را تحت اختیار خودت بگیری. با استفاده از کد allow اجازه مشاهده یک فایل در فولدری که قبلا Disallowed شده را می دهید. تگ ها و برچسب هایی که محتوای تکراری را در سایت ایجاد می کنند. هنگامی که فایل robots.txt خود را دارید، وقت آن است که آن را زنده کنید.

ایجاد فایل Robots.txt در وردپرس

ابزارهای بسیار زیادی برای تست فایل robots.txt وجود دارند اما استفاده از ابزار Google Search Console را برای این کار توصیه می‌کنیم. علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند. فقط فراموش نکن من بارها در آموزش سئو وبین سئو گفتم که site map سایت مپ ات را هم داخل robots.txt به گوگل معرفی کن. دومین دلیل کرال بودجکت یا crawl budget ات را افزایش می دهی.

اطلاعات بیشتر در مورد robots.txt

اکنون که اصول robots.txt و نحوه استفاده از آن در سئو را می دانید، مهم است که بدانید چگونه یک فایل robots.txt را پیدا کنید. یک روش مشاهده ساده که برای هر سایتی کار می کند این است که URL دامنه را در نوار جستجوی مرورگر خود تایپ کنید و /robots.txt را در پایان اضافه کنید. توجه کنید که اگر سایت شما فایل Robots.txt نداشته باشد هم ربات‌های گوگل کار خودشان را می‌کنند. اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند. Crawl Budget در حقیقت تعداد صفحاتی از وب سایت‎تان است که ربات گوگل در یک روز آنها را خزیده و بررسی می‌کند.