آموزش گام به گام ساخت sitemap نقشه سایت + معرفی نرم‌افزار و افزونه وردپرس کاپریلا

موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، فایل‌های Media RSS را جایگزینی مناسب برای تشخیص توضیحات متای فایل‌های ویدئویی درنظر می‌گیرند. به عبارت دیگر، اگر لینک سازی داخلی شما اصولی باشد، احتمالا شما به نقشه سایت نیاز ندارید و به سئو سایت شما آسیب نخواهد رسید، اما استفاده از نقشه سایت در هر شرایطی توصیه شده است. در تصویر زیر سایت مپ ایندکس وب سایت Search Engine Journal را مشاهده می کنید که دارای ۳۰ سایت مپ مجزا است. یک روش دیگر افزودن نام سایت مپ “sitemap_index.xml” به انتهای دامنه وب سایت تان است. در این مرحله تب “طبقه بندی ها” یا تکسانومی را انتخاب کنید و مشابه مرحله قبل مواردی که باید در سایت مپ وجود داشته باشند را مشخص نمائید. در یک سناریوی نرمال بایستی “دسته ها” و “دسته های محصولات” در وضعیت “بله ” باشند و سایر موارد مثل برچسب نوشته ها که محتوای تکراری تولید می کنند به صورت “خیر” تنظیم شوند.

  • بقیه تگ‌ها در داخل این تگ قرار می‌گیرد.الزامیدر این تگ آدرس دقیق صفحات سایت قرار می‌گیرد.
  • می‌تواند این باشد که محتوای تکراری زیادی در آن ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته است.
  • با کلیک روی آیکون علامت سوال می‌تونید نقشه سایت رو با فرمت XML دریافت کنید.
  • گوگل توانایی این را دارد که پسوندهای متفاوت را درSitemap شناسایی کند.

اما شما این شانس را دارید که تنها نباشید و چرخ را از نو نسازید. وقتی که در سایت خود از URL‌های داینامیک برای محتوای خود استفاده می‌کنید. بسیار مهم است که نقشه‌ سایت شما و robots.txt با هم هماهنگ باشند. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به نوین می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

ثبت نقشه سایت در گوگل

اگر وب سایتتان را به تازگی طراحی کرده اید ، می توانید آدرس نقشه ی خود را در ابزار سرچ کنسول یا همان گوگل وب مستر تولز قرار دهید تا خزنده های گوگل نقشه ی سایت شما را سریع تر شناسایی کنند. در این صفحه ابتدا متوجه می‌شوید نقشه سایت چیست و سپس با انواع نقشه سایت آشنا می‌شوید و در نهایت با روش ساخت نقشه سایت XML و ثبت آن در سرچ کنسول آشنا می‌شوید. وب سایت هایی که صفحات زیادی دارند، نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات جدید یا آپدیت شده را به سرعت شناسایی کنند. شما در هر سایت‌مپ تا سقف صفحه می‌توانید قرار دهید و اگر وبسایت شما بیش از این تعداد صفحه دارد شما مجبورید بیش از یک نقشه سایت ایجاد کنید.

سلام پیام جان… عجیبه یک مقدار سوال چون خودت جواب خودت رو دادی. افزونه Yoast خودش برای شما سایت مپ می سازه و نیازه به استفاده از افزونه های دیگه نیست. آدرس فایل نقشه سایت شما اشتباه هست یا این که اجازه دسترسی عمومی رو ندادید. مثلاً در عکس زیر می‌بینید که از 116 صفحه سایت 109 تای آن تأیید و ایندکس شده و 7 تا از صفحات یا ایندکس نشده‌اند یا جزو صفحاتی بوده‌اند که به صورت دستی کاری کرده‌اید که از گوگل آن‌ها را بررسی نکند. سایر سیستم‌های مدیریت محتوا هم برای خود افزونه‌های دارند که اتوماتیک نقشه سایت را ایجاد می‌کنند. همه آدرس‌هایی که در نقشه سایت نوشته می‌شوند باید از قواعد یکسانی پیروی کنند.

بخش‌های مختلف یک سایت مپ XML

همان طور که مشاهده می‌کنید، در این فهرست علاوه بر لینک محتواها و پست های مختلف سایت، تاریخ آخرین به روز رسانی آن ها نیز مشخص شده. همچنین یک عدد برای نشان دادن درجه اهمیت هر کدام در نظر گرفته شده است. نقشه سایت می‌تواند اهمیت زیادی در سئو ایفا کند و نقش مهمی داشته باشد. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به آموزش نقشه سایت بپردازیم.

به جای اضافه کردن این صفحات به نقشه سایت سعی کنید صفحات بهینه شده، شامل عکس و ویدئو، محتوای خاص، جذاب و … حتی میتوان با استفاده از JSON-LD و اسکیما مارک آپ ImageObject اطلاعات بیشتری از تصاویر را نسبت به نقشه سایت در اختیار موتورهای جستجو قرار داد. به همین دلیل ساخت نقشه سایت تصاویر برای بسیاری از وب سایت ها ضروری نیست.

بنابراین وبمسترها می‌‌توانند از این موارد در سایت مپ خود به راحتی استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی چنین صفحه‌ای، باید برچسب noindex را از آن حذف کنید و مجددا در نقشه سایت ثبت کنید. در صورتی که از یک CMS مانند وردپرس و افزونه یوست استفاده می‌کنید، این کار به صورت خودکار انجام خواهد شد. هرکدام از روش‌هایی را که پیش‌تر برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید، صفحاتی که برچسب noindex یا canonical (صفحاتی که ارجاعشان به صفحه‌ی دیگری است) دارند، در نقشه سایت گنجانده نمی‌شوند.