آموزش ساخت نقشه سایت با Yoast SEO در وردپرس ایران وب-لیلی ری | سئو

ممکن است محتوای تکراری زیادی در آن ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته باشد. یا احتمال دارد تعداد صفحات سایت شما از کرال باجت‌تان بیشتر باشد. در این صورت می‌توانید از یک ابزار تولید Sitemap شخص ثالث (third-party) مانند XML-sitemaps.com استفاده کنید. این ابزار، یک فایل XML را که می‌توانید از آن به عنوان نقشه سایت خود استفاده کنید‌، در اختیار شما قرار می‎دهد. مثلا، گوگل صفحات وب را تا حد زیادی از طریق لینک‌های موجود در هر صفحه پیدا می‌کند. حالا اگر سایت شما خیلی جدید باشد و فقط تعداد کمی بک‌لینک خارجی در آن داشته باشید‌، سایت‌مپ برای کمک به گوگل در یافتن صفحات مختلف در سایت شما، کمک خیلی بزرگی می‎‎کند.

  • در این صورت می‌توانید از یک ابزار تولید Sitemap شخص ثالث (third-party) مانند XML-sitemaps.com استفاده کنید.
  • به کمک نقشه سایت صفحاتی که موتور جستجو می تواند آنها را بخواند، به وی معرفی می شود که در افزایش سئو و بهینه سازی سایت شما کاربرد بسیار دارد.
  • نقشه سایت XML لیستی از صفحاتی باشد که شما قصد دارید گوگل آن را کرال کند و این ممکن شامل همه صفحات وب سایت شما نباشد.

اما گاهی برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این مساله منجر به دشوار شدن پیدا کردن صفحات برای ربات خزنده گوگل می‌شود. نقشه سایت به پیدا کردن صفحات مختلف سایت شما توسط ربات گوگل کمک می‌کند. این فایل متنی برگه ای از سایت است که به روند بازدید سایت از طرف موتور های جستجو کمک میکند. هدف اصلی از ساخت سایت مپ، بهبود بازدید و ایندکس صفحات سایت توسط ربات های موتور جستجو است. در این مقاله به صورت جامع در مورد ماهیت سایت مپ یا نقشه سایت، اطلاعاتی را دریافت میکنید. در این مطلب گفتیم که سایت مپ چیست و به صورت کامل و تصویری ساخت نقشه سایت و معرفی آن در گوگل را آموزش دادیم.

چرا نقشه سایت مهم است؟

پس از آن که تغییرات را اعمال کردید، می توانید روی گزینه Update Options کلیک کنید. در صورتی که تیک گزینه Allow anonymous statistics را فعال کنید، می توانید آماری را برای سازنده برای بهبود و توسعه افزونه ارسال کنید. اگر از Yoast استفاده نمی کنید، افزونه های دیگری در وردپرس برای این منظور وجود دارند.

یک دیدگاه اضافه کنید. لغو پاسخ

اگر بیشتر از 5000 آدرس داشتید، از فایل ایندکس نقشه سایت استفاده کنید که در بخش بعد توضیح داده می‌شود. گوگل توصیه می‌کند که نقشه سایتِ حاویِ محتوایِ خبری را به عنوان یک فایل جداگانه در نظر بگیرید زیرا این نوع سایت مپ بیشتر از سایر فایل‌ها خزیده می‌شوند. پس از اینکه تغییرات را بروزرسانی(پابلیش) کنید آدرس صفحه از نقشه سایت حذف خواهد شد. برای اطمینان بیشتر اگر سورس HTML صفحه را بررسی کنید متای “robots” با مقدار “noindex” را مشاهده خواهید کرد که به موتور جستجو می گوید این صفحه را ایندکس نکند. آدرس صفحات و نوشته هایی که محتوای با کیفیتی دارند و احتمالا ترافیک طبیعی بیشتری به وب سایت تان جذب می کنند را در سایت مپ قرار دهید. وقتی شما نمی خواهید صفحه ای را ایندکس کنید معمولا از تگ متا ربات “noindex,follow” استفاده می کنید.

نقشه سایت چیست؟ تاثیر سایت مپ در سئو

با استفاده از بخش گزارش این فایل در سرچ کنسول، سایت مپ را برای گوگل ارسال کنید. سایت شما دارای آرشیو بزرگی از صفحات محتوایی است که جدا شده یا به خوبی به یکدیگر لینک نشده‌اند. در چنین شرایطی اگر مشاهده می‌کنید که صفحات مختلف به یکدیگر ارجاع داده نمی‌شوند می‌توان آن‌ها را در سایت خود فهرست کنید تا مطمئن شوید که گوگل آن‌ها را نادیده نمی‌گیرد. اما این موضوع تا حد زیادی به CMS شما و اینکه از چه برنامه‌ای برای ایجاد سایت‌مپ خود استفاده کرده‌اید نیز وابسته است.

در سایت های بزرگ مثل سایت های فروشگاهی که آدرس صفحات بسیار زیاد است، نقشه سایتی که بر اساس کدهای XML نوشته شده مناسب تر است. زیرا به این ترتیب موتورهای جستجو راحت تر و سریع تر متوجه ارتباط بین صفحات میشن و اون ها رو Crowl میکنن. در حقیقت سایت‌های وردپرسی که از Yoast SEO مجله خبری سئو استفاده می‌کنند به صورت خودکار سایت‌مپ را تولید و استفاده می‌کند و فقط کافیست آن را فعال کنید. وقتی بحث افزایش رتبه در گوگل به میان می آید کیفیت سخنگوی اول است. به جای اضافه کردن این صفحات به نقشه سایت سعی کنید صفحات بهینه شده، شامل عکس و ویدئو، محتوای خاص، جذاب و …

گاها پیش میاد که گوگل سرچ کنسول در لحظه نمیتونه سایت مپ تولید شده رو فراخوانی کنه و این خطا دیده میشه. عدم قرار گرفتن صفحات فوق در نقشه سایت به معنای ایندکس نشدن آنها از طرف گوگل نیست. از دید سئو این کار می تواند نشانه ای برای میزان اهمیت صفحات باشد. برای تست این مورد می تواند صفحات ایندکس شده در گوگل را مشاهده کنید. این تگ اختیاری با هدف اشاره به میزان اهمیت یو آر ال ها در مقیاس 0 تا 1 ایجاد شده است.