آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل معرفی نقشه سایت به گوگل-لیلی ری | سئو

در اصل این فایل نقشه سایت sitemap-index.xml آدرس و مرجع تمام نقشه های سایت وب سایت شماست. در تصویر بالا یک موتور جستجو با یک بار بازدید از فایل نقشه سایت XML به تمام نه صفحه در وب سایت دسترسی دارد. بیایید امروز سردرگمی، ابهامات و سوالاتی که در مورد نقشه سایت (سایت مپ) و پیاده سازی بهترین روش­ تولید و بهینه سازی نقشه سایت که تا این لحظه با آن سروکار داشتیم، برطرف کنیم. استفاده از نقشه سایت برای وب‌سایت‌های بزرگ بسیار مهم و ضروری است؛ مخصوصا اگر سایت‌ شما در زمینه تجارت الکترونیک باشد. سایت‌مپ به گوگل کمک می‌کند تا راحت‌تر صفحات شما را کرال کرده و آن‌ها را سریع‌تر ایندکس کند.

اما گوگل نمی‌تواند تمام محتواهای موجود را به این روش پیدا کند. اگر صفحه‌ای وجود داشته باشد که از صفحات شناخته شده به آن لینک داخلی داده نشده باشد، گوگل قادر به پیدا کردنش نخواهد بود. فایل XML اطلاعات را به نحوی نمایش می‌دهد که برای موتورهای جستجو ساده‌تر باشد. در ادامه جزییات این فایل ایکس ام ال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، با استفاده از افزونه یوست سئو می‌توانید برای سایت خود سایت مپ بسازید. اما افزونه یوست سئو تنها افزونه‌ای نیست که این کار را برای سایت شما انجام می‌دهد. در این قسمت می‌خواهیم به معرفی دیگر افزونه هایی بپردازیم که با کمک آن ها می‌توانید برای سایت خود یک نقشه سایت XML درست کنید. تا این جا در مورد چیستی و مزایای نقشه سایت یا همان سایت مپ گفتیم. حال اگر تا این جا قانع شده باشید که سایت مپ برای سئوی سایت شما اهمیت زیادی دارد و به بهبود آن کمک می‌کند؛ این سوال برایتان پیش می‌آید که چگونه می‌توانید برای سایت خود یک سایت مپ تهیه کنید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از وب سایت‌های رایگان یا با استفاده از افزونه‌هایی مثل یواست سئو که مخصوص سایت‌های وردپرسی است، آن را ایجاد کنید. در چند مورد خاص هم داشتن مجله خبری سئو سایت مپ می‌تواند کمک زیادی به سایت شما بکند. حالا اگر سایت شما تازه راه افتاده باشد، احتمال این که گوگل به سرعت بتواند سایت شما و صفحات آن را ایندکس کند، پایین است.

  • اگر تا الان سایت تان را به این ابزار متصل نکرده اید حتما از طریق مقاله آموزش اتصال سایت به سرچ کنسول، این کار را انجام بدهید.
  • در این مطلب نحوه ساخت نقشه سایت با Yoast SEO در وردپرس آموزش داده می‌شود.
  • با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که صرف داشتن یک نقشه سایت، رتبه‌بندی بالاتر موتورهای جستجو را تضمین نمی‌کند – یا حتی فهرست‌های موتورهای جستجو را در این زمینه.
  • مشکل در فهم نقشه سایت از آنجا شروع می شود که تقریبا هر کسی در حوزه وب، نظرات ضد و نقیضی را در این مورد در وبلاگ خود یا فروم ها مطرح کرده است.
  • فقط کافی است به قسمت سئو داشبورد سایتتان بروید، ار منوی بالا گزینه قابلیت‌ها را انتخاب کنید؛ بعد گزینه نقشه‌های xml سایت را در حالت فعال قرار دهید.

گزینه Try to increase the execution time limit to نیز وجود دارد که حداکثر زمانی است که فایل نقشه سایت می تواند بارگذاری شود (این عدد به ثانیه محاسبه می شود). نقشه سایت در دو نوع HTML و XML است که در این قسمت می خواهیم هرکدام را معرفی کنیم. هر وب سایتی چه گوچک باشد و یا بزرگ نیاز دارد که گوگل صفحات مهم آن را پیدا کند و از آخرین به روزرسانی های آن مطلع شود. در این حالت صفحات اصلی کسب و کار شما ممکن است توسط موتورهای جستجو پیدا نشوند. البته باتوجه به امکانات زیادی که در اختیار کاربران قرار میگیرد زیاد نیازی به استفاده از این نوع نقشه سایت نمی باشد. حتی در صورتیکه لینک سازی داخلی اشتباه انجام شده باشد باز هم گوگل می تواند با استفاده از این فایل صفحات سایت را پیدا کند.

این نقشه باید تمام صفحات سایت شما را نمایش دهد، اگر همه چیز به نظرتان دقیق و خوب است و مشکلی نمی‌بینید، وقت آن است که سایت‌مپ خود را به گوگل ارسال کنید. اگر از Yoast استفاده نمی‌کنید‌، پلاگین‌های دیگری برای وردپرس در دسترس شما قرار دارند (مثل Google XML Sitemaps) و یا افزونه که می‌توانید برای ایجاد نقشه‌های سایت از آن‌ها استفاده کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید یک نقشه سایت با پلاگین Yoast SEO تهیه کنید.

محدودیت های نقشه سایت XML

همانطور که در متن به آن اشاره کردیم، وجود یک نقشه سبب می‌شود تا محتوای موجود در صفحات شما دقیق‌تر بررسی شده و هنگام خزیدن ربات‌های گوگل بهتر در نتایج جستجو ایندکس شوند. همچنین وجود آن تاثیر بسزایی بر بهتر دیده شدن صفحات و محتوای آپدیت شده وب سایت شما دارد. اگر از CMS مانند WordPress، Wix یا Blogger استفاده می‌کنید، احتمالاً CMS شما قبلاً نقشه را در اختیار موتور‌های جستجو قرار داده است.

سایت مپ (sitemap) بزرگ خود را به بخش ‌های کوچکتر تقسیم کنید:

در سایت‌های بزرگ که محتوای طولانی دارند، موجب بهبود ایندکس گذاری می‌شود. اگر وب‌سایت ورد پرسی دارید می توانید از افزونه­ های مربوط به سئو مانند Yoast , Rank Math استفاده کنید. گوگل توصیه می­ کند برای تصاویر کوچک شده thumbnail مقالات خود از اسکیماهای تصاویر از schema.org در وب‌سایت خود استفاده کنید.

فقط در صورت نیاز نقشه سایت بسازید.

همچنین در صورتی که CMS شما به صورت خودکار سایت مپ را ایجاد نکند، می‌توانید با یک سرچ ساده روش ایجاد نقشه سایت با استفاده از آن را متوجه شوید. نقشه سایت XML رایج‌ترین نقشه سایت است و در فایل robots.txt قرار می‌گیرد تا خزنده‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو به آن دسترسی داشته باشند. نقشه سایت یا Sitemap، طرحی از وب‌سایت شماست که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تمام محتوای وب‌سایت شما را پیدا‌ کرده و آن را کرال و ایندکس کنند. همچنین به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام صفحه در سایت شما از بقیه صفحه‌ها مهم‌تر است. چراکه در غیر اینصورت آدرس صفحات جدیدتان در نقشه سایت قرار نخواهد گرفت. سایت مپ، همان نقشه سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات سایت شما را شناسایی کنند و آن ها را ایندکس کنند.

با این حال، اگر برچسب‌های noindex اتفاقی در سایتتان داشته باشید، ممکن است برخی صفحات از نقشه سایت کنار گذاشته شوند. برای بررسی این صفحات می‌توانید از ابزاری مانند Ahref استفاده کنید. تمام صفحات موجود در نقشه سایت باید صفحات محوری و قابل ایندکس باشند. اما برخی صفحات به مرور زمان و به خصوص اگر مطالب زیادی در سایت باشد وارد نقشه سایت می‌شوند که لزوما از کیفیت و ارزش زیادی برخوردار نیستند. دکمه Export را بزنید و فایل را با نام sitemap.xml ذخیره کنید و آن را در پوشه public_html سایت بارگذاری کنید.