نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ sitemap برای سایت سئوف

شنیده‌اید که چند جای دیدنی و طبیعت بکر وجود دارد که زیبایی‌اش خیره کننده‌ است و دلتان هوس کرده از این چندجا حتماً دیدن کنید. آدرسش را بلد نیستید، فقط می‌دانید هر کدام در پیچ و خم جاده‌های فرعی قرار دارند و راه سختی در پیش دارید. فقط یک نقشه می‌تواند به شما کمک کند که حداقل در جنگل گم نشوید. این برچسب اطلاعات مربوط به هر نقشه سایت را در خود جای می‌دهد. سایت هایی که تشخیص و شناسایی صفحاتشان بسیار دشوار است یا دارای محتوای غیر متنی سنگین، مانند فلش هستند.

  • اگر در پست‌های وبلاگ سایت‌تان بطور مستمر ویدئو آپلود می‌کنید، بهتر است سایت مپ مخصوص ویدئو ایجاد کنید.
  • نام، ایمیل و وب سایت من را برای ارسال نظر در آینده در این مرورگر ذخیره کن.
  • افزونه All in One SEO یکی از بهترین افزونه های سئو در وردپرس است.
  • برای ساختن سایت مپ روش های مختلفی وجود دارد که در این جا به آن ها اشاره خواهیم کرد.
  • به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت تان نباید بیش از 1% خطای لینک داشته باشد.

سایت های رایگان و غیر رایگان بسیاری در سراسر وب به تولید سایت مپ اختصاص دارند. از معروف ترین این سایت ها میتوان به سایت xml-sitemaps.com اشاره کرد. این سایت بسیار ساده و با چند کلیک سایت مپ را برای شما ایجاد می کند. ایراد استفاده از این گونه سایت مپ ها در داینامیک نبودن آنها است. یعنی اینکه هر بارکه بخواهید یک صفحه را به سایت خود اضافه کنید باید یک سایت مپ جدید دانلود و جایگزین سایت مپ قبلی کنید. هر کدام از آنها دارای ارزش و استفاده مختلف برای بهینه‌سازی موتور جستجو هستند.

نقشه سایت XML

در ساده ترین تعریف نقشه سایت(Sitemap / سایت مپ) یک فایل متنی ساده یا XML است که در روت وب سایت تان قرار می گیرد، این فایل حاوی آدرس صفحاتی است که توسط اسپایدر موتور جستجو کرال و ایندکس می شود. در صورتی که نقشه سایت نداشته باشید باز هم امکان ایندکس صفحات وجود دارد، اما وجود نقشه سایت کار را برای اسپایدرها راحتر خواهد کرد و آنها می توانند سریعتر به صفحات مهم وب سایت تان دسترسی داشته باشند. در حقیقت سایت‌های وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می‌کنند به صورت خودکار سایت‌مپ را تولید و استفاده می‌کند و فقط کافیست آن را فعال کنید.

در چه مواقعی شما به یک sitemap نیاز دارید؟

اما پیش از هر چیز بهتر است با مفهوم سایت مپ آشنا شویم و پس از آن در مورد چرایی و چگونگی ساخت نقشه سایت صحبت کنیم. نقشه سایت (sitemap یا xml sitemap) طرح کلی از وب‌سایت شما است که به موتورهای جستجو در پیداکردن، خزش و ایندکس تمام محتوای سایت شما کمک می‌کند. همچنین نقشه سایت موتورهای جستجو را متوجه می‌سازد که کدام صفحات در سایت شما صفحات مهم‌تری هستند.

به این توجه داشته باشید که داشتن sitemap روی وبسایت خود تضمین نمی‌کند که صفحات ایندکس خواهد شد و در موتورهای جستجو قرار می‌گیرند اما با داشتن آن شانس بیشتری خواهید داشت. هر دو نقشه‌های سایت XML و HTML به موتورهای جستجو برای بررسی سایت شما کمک می‌کنند. تفاوت اصلی این است که یک نقشه سایت HTML کمک به بازدیدکنندگان برای افزایش درک جامع از سایت شما می‌کند؛ در حالی که XML به طور خاص برای دیده شدن سایت توسط موتور جستجو است. زمانی که شما صفحات و محتوای جدید به سایت اضافه می‌کنید شما می‌توانید از نقشه‌های XML برای اطلاع به موتورهای جستجو استفاده کنید. حال شما درک تفاوت بین نقشه‌های سایت XML و HTML را پیدا کردید. داشتن هر دو اعتماد به نفش ما را حفظ خواهد کرد و به اندازه کافی می‌دانید که شما هیچ کدام از ابعاد سئو را از دست نداده اید.

فعالیت های سئوکار

مثل XML-Sitemaps.com .این ابزارها یک فایل XML بعنوان خروجی به شما خواهند داد که می‌توانید بعنوان نقشه سایت از آن استفاده کنید. به گوگل کمک می‌کند تا محتواهایی را که مورد تایید گوگل نیوز هستند پیدا کند. اگر تشخیص و شناسایی صفحات سایتتان دشوار بوده یا حاوی محتوای غیر متنی سنگین باشد. زمانی که محتوای آرشیو شده سایت شما به خوبی به صفحات فعال سایت، لینک دهی نشده‌‌باشد.