فایل robots txt چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ 2022

و به‌وسیله آن می‌توان صفحاتی که محتوای آن‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست ایندکس نشاند. درواقع موتورهای جستجو توسط این ربات متوجه می‌شوند که به چه بخش‌هایی اجازه دسترسی دارند. به عنوان مثال اگر شما نرخ تأخیر ربات‌ها را روی ده ثانیه قرار دهید، موتورهای جستجو به صورت روزانه می‌توانند فقط نزدیک به 8600 صفحه از سایت شما را بررسی و ایندکس کنند. اگرچه این مقدار برای سایت‌های نه چندان بزرگ مقدار کمی نیست، اما برای سایت‌هایی که صفحات زیاد و محتوای متعددی دارند اقدام مناسبی نمی‌باشد.

  • صفحات غیرمجاز لزوماً “پنهان” نیستند – آنها فقط برای کاربران عادی Google یا Bing مفید نیستند، بنابراین به آنها نشان داده نمی‌شوند.
  • امروزه رستوران‌ها و فست فودها برای مقاصد بسیاری اقدام به طراحی سایت رستوران و فست فود می‌کنند.
  • موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند.
  • در مرحله اول به هیچ عنوان نباید نشون بدین که یه شخص ثابت همش یه کلمه کلیدی ثابت رو سرچ میزنه.

باید مراقب باشید چون این فایل به همه چیز حتی بزرگ و کوچک بودن حروف حساس است. بنابرین باید دقت کنید تا مشکلی برای ایندکس سایت به وجود نیاید. در واقع یا ربات را از یک آدرس دور نگه می دارید و از آدرس محافظت می کنید، یا اینکه به ربات موتور جستجو اعلام می کنید به کدام بخش ها سر بزند و کدام بخش ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهد. و شما می‌توانید برای ویرایش و ایجاد آن از یک FTP یا با فایل منیجر کنترل‌پنل هاست خود اقدام کنید.

فایل robots.txt چیست و چگونه عمل می کند؟

تمام دستورات و محدودیت‌هایی که در فایل robots سایتمان ایجاد می‌کنیم تنها زمانی اعتبار دارند که ربات‌هایی وجود داشته باشند که به این دستورات احترام بگذارند و از آن‌ها پیروی کنند. گوگل هم به انواع مهم‌ترین موتور جستجو دنیا، چندین ربات مخصوص و مهم برای بررسی صفحات و اطلاعات موجود در اینترنت طراحی کرده است که با توجه به اهمیت آن‌ها به صورت ویژه آن را بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال در بسیاری از سایت‌ها بخشی تحت عنوان پروفایل کاربران وجود دارد که نمایش این پروفایل‌های کاربری در نتایج گوگل هیچ ترافیکی برای سایت مورد نظر ایجاد نمی‌کنند. Robots.txt تنها برای خزیدن بهتر ربات‌های گوگل و دریافت نتایج بهینه‌تر استفاده شده و تأثیر آن در بهبود سئوی سایت است.

زمانی که ربات های گوگل درحال بررسی و کراول صفحات سایت ما هستند، دسترسی های خود را از فایل Robots.txt دریافت می کنند. شما با استفاده از بهینه‌سازی سایتتان می‌توانید سبب پیشرفت و بهبود عملکرد آن شوید. همچنین شما می‌توانید زیر نظر خود دسترسی‌های متفاوتی را به این ربات‌ها دهید. توجه داشته باشید عدم توجه به آن می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی برای سایت شما داشته باشد و رتبه سایت شما را پایین‌تر آورد. به همین خاطر و بخاطر سایر مسائل امنیتی، همیشه توصیه می‌شود که هرچند وقت یکبار، صحت و سلامت فایل ربات سایت‌تان را بررسی کنید و از دستوراتی که داخل این فایل وجود دارد اطمینان حاصل کنید. اگر صاحب یک وبسایت کوچک با تعداد صفحات کمی هستید، با مراجعه به سرچ کنسول وبسایت‌تان می‌توانید تعداد صفحاتی از سایت‌تان که توسط گوگل ایندکس شده‌اند را در بخش Coverage مشاهده کنید.

پنهان کردن صفحات بی ارزش، زامبی، تکراری و…

همانطور که مشاهده نمودید، این مقادیر، جلوی دسترسی به سایت را برای موتورهای جستجو میگیرد. بهتر است که یک مجموعه دستور مشترک برای تمام user agent ها داشته باشید تا در هنگام بروزرسانی فایل robots.txt دچار سردرگمی نشوید. اگر میخواهید فهرست کاملی از ربات موتورهای جستجو را ببینید، به این آدرس بروید.

نحوه ایجاد فایل Robots.txt در سایت‌ها

این به معنای پنهان کردن صفحه farin.academy/seo از دید ربات هاست. در مورد مشکلت فکر نمی کنم robots.txt بتونه بهت کمکی بکنه چون این مشکل باید از یک جای دیگه درست بشه. از رتبه ۲ هزار گوگل به ۵۰ هزار نزول پیدا کردیم و بهتر بگم عین ۱۰ هزار صفحه ما شد ارور ۴۰۴ که طراحان جدید گفتن بعد از مدتی از بین میرن که نرفت تکرار میکنم از بین نرفت و یا اگه رفت بالای ۶ ماه طول کشید. مخصوصا اینکه بقیه مقالات اصلا توضیح نداده بودن که چطوری میشه به این فایل دسترسی داشت و کجای هاست هستش.

هدف این دستور تعیین محدودیت در میزان مصرف منابع سرور با تنظیم میزان تاخیر بین بازدیدهای مختلف ربات‌های خزنده است. در مثال زیر ربات خزنده موظف است بین هر درخواست ۸ میلی ثانیه توقف کند. گوگل از این دستور پشتیبانی نمی‌کند و شما می‌توانید فرکانس خزش را در گوگل سرچ کنسول تنظیم کنید. در صورتی که قصد این را دارید که بصورت قابل اطمینان یک صفحه را از نتایج جستجو حذف کنید بایستی از تگ noindex در صفحه مورد نظر استفاده کنید. برای مشاهده این تگ بایستی اجازه بررسی صفحه و مشاهده این تگ را به موتور جستجو بدهید پس بهتر است صفحه را در robots.txt بلاک نکنید.

اگر ربات های گوگل دسترسی برای خواندن چنین صفحاتی داشته باشند، قطعا بودجه خزش و کراول سایت به زودی مصرف شده و برای ایندکس و بررسی صفحات و رده های اصلی و مهم سایت به چالش می خوریم. خصوصا که گوگل صفحات سایت ما را فقط یکبار بررسی نمیکنند، که بطور مستمر و حتی روزانه درحال بررسی صفحات سایت هستند. توجه به این موضوع خصوصا در مراحل اولیه راه اندازی سایت فروشگاهی یا سایت های شرکتی با ساختار گسترده، موضوع بسیار مهمی است. در همین ابتدا عنوان می کنیم که یکی از مهمترین دلایل استفاده از فایل Robots.txt مدیریت بودجه خزش و ایندکس سایت است. در حقیقت ربات های گوگل نیز مانند کاربران عادی به استفاده از منابع هاست و سرور ما می پردازند و مدیریت این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد. در ادامه از سایت ساز شاپفا اطلاعات کاملی در مورد فایل Robots.txt در اختیار شما قرار می دهیم.

به ویژه در سیستم عامل لینوکس اگر برخی از حروف فایل بزرگ باشند، موتور جستجو امکان دریافت فایل را نخواهد داشت. جلوگیری از ظاهرشدن محتوای تکراری در SERP (توجه داشته باشید که متا ربات‌ها اغلب انتخاب بهتری برای این کار هستند). اگر فایل حاوی قاعده‌ای باشد که برای بیش از یک کاربر عامل اعمال می‌شود، خزنده فقط به خاص‌ترین گروه دستورالعمل‌ها توجه می‌کند. Robot یک برنامه کامپیوتری خودکار است که با وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها تعامل دارد. ربات‌های خوب و ربات‌های بد وجود دارند و یک نوع ربات خوب، ربات خزنده وب نامیده می‌شود.