فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل روبوت سایت آکادمی فرین

آشنا کرده و اهمیت بسیار زیاد آن‌ها برای کسب موفقیت بهتر در فرآیندهای سئو به شما بازگو کنیم. در نهایت بعد از انجام تغییرات خود می‌توانید بر روی گزینه ذخیره تغییرات در robots.txt کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شوند. مطمعنا در خصوص اضافه کردن لینک نوفالو در وردپرس شنیده اید اما با عملکرد آن… در هر دامنه و زیر دامنه باید یک فایل txt جداگانه قرار بگیرد. برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.

  • بنابراین بار دیگر سراغ فایل روبوتس سایت رفته و با کمک کدهایی که درون آن مینویسیم، این صفحات را هم از دید ربات موتور جستجو پنهان میکنیم.
  • این دستورات در فایل robots.txt به تمام پایشگرهای وب اعلام می کند که هیچ صفحه ای در دامنه را پایش نکنند.
  • اگر مایل هستید که تنها تعداد محدودی از صفحات سایت شما در موتورهای جستجو ایندکس نشوند، پیشنهاد می‌کنیم به جای تغییر در فایل robots.txt از تگ ‌noindex در هدر صفحه موردنظر استفاده کنید.
  • بهترین راه ارائه نقشه سایت به گوگل استفاده از ابزار سرچ کنسول است.

گوگل این فرمان را نمی‌شناسد، اگرچه موتورهای جستجوی دیگر آن را تشخیص می‌دهند. برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند. User-agent در اینجا به معنی دسترسی کامل به خزنده ها می باشد. در ادامه disallow به معنای این است که مسیر ذکر شده را دنبال نکند و اجازه ای برای خزیدن نداشته باشد. در نهایت قسمت allow هم قسمتی است که اجازه می دهد خزنده ها آن ها را دنبال کنند.

استفاده از فایل ربات txt چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

فایل‌های Robots.txt دسترسی خزنده به ناحیه های خاصی از سایت شما را کنترل می‌کنند. درحالی‌که اگر شما به طور تصادفی Googlebot را از خزیدن در کل سایت خود منع کنید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، برخی موقعیت ها وجود دارد که در آن فایل robots.txt می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر یک عامل کاربر از /robots.txt بازدید کند و فایل رباتی را در آنجا پیدا نکند، فرض می‌کند که سایت فایلی ندارد و به خزیدن همه چیز در صفحه (و شاید حتی در کل سایت) ادامه می‌دهد.

در استفاده از Nofollow‌ و Disallow به طور همزمان مراقب باشید.

بنابراین برای حصول اطمینان تاکید می کنیم که آن را در مسیر روت وب سایت قرار دهید. فایل robots.txt برای یافته شدن توسط پایشگرها بایست در مسیر ریشه سایت قرار داشته باشد. من تا الان برای هیچ کدوم از سایت هام فایل ربات و اچ تی اکسس نساختم ولی همشون به صورت پیش فرض داشتند. یک نمونه فایل صحیح ربات robots.txt که شاید بیشتر کاربران به دنبال آن هستند، میتوانید آن را در زیر مشاهده کنید.

چرا باید فایل ربات robots.txt داشته باشید؟

نقشه سایت یک فایل XML است که شامل لیستی از تمام صفحات وب سایت شما و همچنین متادیتاها می باشد (متادیتا شامل اطلاعاتی است که به هر URL منسوب می شود). فایل txt کار می کند، نقشه سایت به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا در فهرستی از تمام صفحات وب سایت شما در یک مکان بخزند. مدیریت منابع مصرفی سرور توسط ربات‌ها امری مهم است زیرا به جز ربات‌های موتورهای جستجو، ربات‌های بد دیگری وجود دارند که به دستورات موجود در فایل robots.txt توجه نمی‌کنند. استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN یک راه مقابله با ربات‌های بد و مدیریت مصرف منابع سرور است.