فایل robots txt و کاربردهای آن در سئو روکا

علاوه بر این ممکن است برای انجام یک سری کارهای تحقیقاتی مثل تست های انسانی، مجبور شویم که از یک صفحه سایت، دو یا چند صفحه مشابه داشته باشیم. در این حالت برای اینکه از طرف گوگل به داشتن محتوای duplicate و تکراری متهم نشویم، باید یکی از آنها را نگه داشته و بقیه را از دید موتور جستجو پنهان کنیم. حالا ممکن است شما در این بین نخواهید که بعضی از صفحات سایتتان توسط این ربات ها ایندکس شوند. اینجاست که میتوانید به کمک یک خط کد در فایل روبوتس سایت به آنها بگویید که کدام صفحه یا صفحات را ایندکس نکنند. در انتها هم با زدن دکمه submit از گوگل بخواهید تا فایل جدید را دریافت و بررسی کند. اگر این کارها را با موفقیت انجام دهید، ساعت و تاریخ آخرین بررسی فایل ربات به زمانی بعد از درخواست تغییر می‌کند.

  • مثلا یک صفحه در دست ساخت دارید و یا اینکه یک صفحه برای ورود به بخش مدیریت سایت دارید.
  • در بیشتر مواقع، کاربر در وب سایت اگر بداند که در کجا آنها را پیدا کند، می تواند این صفحات را پیمایش کند.
  • مجهز به دقیق‌ترین برنامه نویسی شبیه ساز رفتار انسانی × ما برای ساخت ربات‌هایمان از دقیق‌ترین و به روزترین تکنولوژی برنامه‌نویسی استفاده می‌کنیم که کمک میکند ربات‌های ما رفتاری کاملاً انسانی را بروز دهند.
  • برای جلوگیری از چنین مشکلی ابتدا بایست صفحات مورد نظر را با استفاده از متا robots نوایندکس نمود و پس از خارج شدن آن صفحات از ایندکس گوگل، اقدام به بلاک نمودن آدرس ها کرد.
  • صندلی خودتان را سفت بچسبید که میخواهیم با روش های هیجان انگیزی آشنایتان کنیم.

به صورت تعریفی دقیق‌تر، این فایل راهنمای خزندگان سطح وب که از سوی موتورهای جستجو به منظور بررسی و ثبت اطلاعات سایت‌ها ایجاد شده‌اند، می‌باشد. Txt بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد احتمالاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند. در این شرایط است که برای بهینه سازی عملکرد سایت، باید ربات های موتور جستجوی گوگل را محدود کرد؛ برای انجام این کار هم باید از فایل Robots.txt استفاده کرد. فایل robots.txt فایلی جهت مشخص کردن دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت است. 5 تاکتیک سئو برای کاهش ریسک این فایل در این مقاله اموزشی سئو آمده است. این فایل به‌صورت اتوماتیک بر عملکرد سایت شما تأثیر می‌گذارد.

موتور جستجو چیست؟ معرفی مهمترین موتورهای جستجوگر اینترنت

این راهنمایی ها در قالب دستوراتی مانند Allow و Disallow به آنها داده می شود. برای خطاب کردن ربات موتور جستجو باید نام آن را وارد کنید، پس نیازمند دانستن نام کامل و تعداد کامل ربات موتورهای جستجو هستید. به همین دلیل نیازمند تحقیق و بررسی هستید تا ببینید باید به کدام ربات اجازه دهید و کدام را از سایت محروم کنید.

اگر می‌خواهید یک فایل خاص را محدود کنید پسوند آن را فراموش نکنید

ربات های خزنده در صورت مشاهده نکردن فایل روبوت، به صورت آزادانه به همه جای سایت سرک میکشند و همه صفحات آن را ایندکس میکنند. این یعنی عدم وجود فایل robots در سایت باعث کاهش مستقیم سئو سایت شما نمیشود. اما اگر صفحاتی که قرار است به کمک این فایل از دید ربات موتور جستجو پنهان شوند را پنهان نکنید، سئو وب سایتتان را کاهش میدهید. در این مقاله به طور کامل با فایل ربات سایت و نحوه ساخت و بررسی آن آشنا شدیم. موتور جستجوی گوگل ربات‌های مختلفی دارد که هرکدام وظیفه خاصی دارند، شناخت این ربات‌ها به ما کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنیم و به صورت خیلی دقیق‌تری بتوانیم فایل ربات سایتمان را طراحی کنیم. این فایل متنی برای سئو و بهینه سازی سایت استفاده می‌شود و حاوی دستوراتی برای ربات‌های نمایه‌ساز موتورهای جستجو است که صفحاتی را مشخص می‌کند که هم امکان ایندکس شدن دارند و هم ندارند.

به بیانی ساده فایل robots.txt اجازه بررسی سایت و صفحات را به ربات های موتورهای جستجو می دهد. با تایپ دستوراتی در این فایل متنی از دسترسی همه یا تعدادی از ربات های موتورهای جستجو برای بازدید و ایندکس سایت جلوگیری می گردد و یا با مشخص نمودن بخش های غیرضروری سایت، از لیست ایندکس توسط ربات ها خارج می شوند. Robots.txt فایلی است که به ربات‌های موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحات یا بخش‌های خاصی از یک وب سایت را بررسی نکنند و مجاز به بررسی چه صفحاتی هستند. نمودار های زیر روند رشد رتبه کلمات کلیدی یا صفحات سایت را در زمان استفاده از ربات افزایش ورودی گوگل نشان میدهند. نمودار نارنجی رنگ نشان دهنده رتبه گوگل است که با افزایش تعداد کلیک ( نمودار آبی – Clicks) و نمایش در نتایج جستجو کاربران (نمودار بنفش – Impressions)، رشد معنا داری را نشان میدهد.

همچنین در فرآیندهای خزیدن و نمایه‌سازی، دستورالعمل‌ها به عنوان دستوراتی عمل می‌کنند تا ربات‌های موتور جستجو ، مانند Googlebot، به صفحات مناسب هدایت شوند. ضمانتی برای خوانده شدن و عمل کردن به دستورالعمل‌های این فایل وجود ندارد. هرچند موتورهای جستجوگر بزرگ مانند گوگل، یاهو و بینگ به این دستورالعمل‌ها توجه می‌کنند، ولی برخی ربات‌های مفید یا مخرب دیگر ممکن است توجهی به این فایل نداشته باشند. با این حال، یک فایل robots.txt کار زیادی برای مدیریت ترافیک ربات‌های مخرب انجام نمی‌دهد. ابزارهای مدیریت ربات مانند Cloudflare Bot Management یا Super Bot Fight Mode می‌تواند به مهار فعالیت مخرب ربات، بدون تأثیر روی ربات‌های ضروری مانند خزنده های وب کمک کند. پروتکل سایت مپ (نقشه سایت) به ربات‌ها کمک می کند تا بدانند چه چیزی را در خزیدن خود در یک وب سایت قرار دهند.

در این بخش، گوگل به شما کنترل بیشتری می دهد تا بگویید، صفحه ای را که در آن کدهای مربوطه جایگذاری شده اند را چگونه فهرست کنید. این موضوع را به عنوان هشداری در گوگل در مورد جایگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا سایر تصاویر و مشکلات سئو که می توانید ایجاد کنید موثر خواهد بود. برخی موتورهای جستجو از چند نوع ربات برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ مثلاً گوگل دارای ربات Googlebot برای جستجوی ارگانیک در بین سایت‌ها است.

ما در تیم تولید محتوای میهن وردپرس در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه وردپرس و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را تهیه کنیم. این دستور برای مشخص کردن ربات‌ها و خرندگانی است که امکان دسترسی به بخش‌های سایت را داشته باشند یا خیر. با این دستورالعمل می‌توان به تمام ربات‌ها دسترسی داد و یا با اضافه کردن نام رباتی خاص، فقط به آن ربات دسترسی‌های مختلف را داد یا محدود کرد. یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است و در صورتی که به درستی آن را پیاده‌سازی نکنید، متهم به نقض قوانین موتورهای جستجو شده و شامل جریمه‌های گوگل خواهید شد. حالا فرض کنید به صورت روزانه صدها یا هزاران ربات شروع به بررسی و جمع‌آوری اطلاعات از سایت شما می‌کنند و در این صورت، عملکرد بهینه سایت شما و سرعت بارگذاری اطلاعات آن برای مرورگرها تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.