سئو چیست؟ SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

ترافیک ورودی از گوگل، به دو دسته «ارگانیگ | Organic» و «پولی | Paid» تقسیم می‌شود. نتایج پولی که مربوط به تبلیغات در موتورهای جستجو مانند گوگل ادز می‌باشد و ارتباطی به سئو یا تاثیری بر آن ندارد. ترافیک ارگانیک، آن دسته از ترافیک گوگل است که با سئو و کسب رتبه در نتایج گوگل به‌دست‌می‌آید (بدون پرداخت هزینه به گوگل). مثلاً در تصویر زیر، نتیجه اول، رتبه ارگانیک دارد و نتیجه دوم که با عبارت “Ad” نمایش‌داده‌شده، جز تبلیغات گوگلی و ترافیک پولی است. به طور خلاصه، SEO منفی به هر فعالیت مخربی گفته می شود که به منظور پایین آوردن رتبه سایت شما در نتایج سرچ گوگل انجام می شود.

برای رسیدن به این هدف باید محتوایی تازه، اختصاصی و مملو از اطلاعات ارزشمند را در زمینه کاری و موضوع مورد نظر خود تهیه کنیم. مطالعه این بخش به شما کمک میکند مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو را شناسایی کنید. هنر است چون شامل تکنیک‌های کپی رایتینگ، تجربه کاربری، شناخت نیاز مخاطبین و محتوای تاثیرگذار است. اما اگر بستر رو خوب ساختی حالا نوبت اینه که با محتوای غنی که تولید میکنی تو ذهن مردم رسوخ کنی، قطعا برندسازی هم بهت کمک میکنه. کانتنت خوبی که خوب منتشر نشه هم مثل همون زنبور بی عسله، پس بهش قدرت بده بذار نفوذ کنه.

بنابراین اگر صاحب یک شرکت، کارخانه، فروشگاه و هر کسب و کاری آنلاین یا سنتی هستید، در قدم اول به یک وب سایت نیاز دارید و سئو در قدم بعدی می‌تواند به توسعه و رشد کسب و کارتان کمک کند. همچنین استفاده از سئو سایت در کمپین بازاریابیو کمپین تبلیغاتی بسیار متداول است. در حال حاضر هیچ ارتباط مستقیمی بین شبکه های اجتماعی و سئو وجود ندارد.

انتخاب تگ تایتل یا عنوان نیز در نوشته های وبسایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. اول از همه، باید بتوانید از کلمات کلیدی خود در نامک نوشته استفاده نمایید. یا از افزونه های رایگانی که برای این منظور تدارک دیده شده استفاده کنید، یا آنها را دلاری از سایتهای اصلیشان خریداری کنید.

  • شما با تکرار کلمات، به گوگل می فهمانید که در مورد چه موضوعی صحبت کرده اید، اما نیاز است تا بر روی معانی و مفاهیم هم کار کنید.
  • جمله ای که به نظر بنده همیشه یک سئو کار باید در نظر داشته باشد این است که “تحلیل، نظم و استمرار در اجرای فرآیند سئو برگ برنده ای است که نتیجه آن باصبر نمایان خواهد شد .”
  • در آخر باید اضافه کنیم که خلاقیت برگ برنده شما در کسب و کارتان است و آنچه شما را نسبت به برندها و رقبایتا متمایز می‌کند و جلو می‌اندازد همان میزان خلاقیتی است که به خرج می‌دهید.
  • دو ابزاری که نام بردید بهترین ابزارهای ممکن برای ساخت بک لینک هستند.

سئوی منفی در اغلب موارد توسط رقبا و برای تخریب جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو به کار می رود تا اقدامات مثبت شما را بی اثر کند و میزان بازدید سایت شما را کم کند. رایج ترین نوع سئوی منفی، مبتنی بر لینک است، ولی تکنیک های دیگری نیز وجود دارد که برخی از رقبا می توانند از آن ها برای کاهش رتبه سایت شما استفاده کنند. وردپرس به صورت اتوماتیک برای هر صفحه یک نسخه RSS تهیه می‌کند که با آدرس feed ساخته می‌شود. این صفحات همگی نوایندکس هستند و تاثیری بر سئو سایت شما ندارند.

این جلوگیری از به نمایش در‌آمدن وبسایت‌های تازه تاسیس در صفحات نتایج جستجو، به گوگل زمان می‌دهد تا کیفیت آن وبسایت‌ها را ارزیابی کرده و با اسپم مبارزه کند. Google Ads راهی موثر برای افزایش ترافیک و سوق دادن مشتریان بالفعل به سمت کسب و کار خودتان، در بهترین زمان ممکن است. یعنی زمانی که بیشترین احتمال خرید وجود دارد؛ زمانی که مشتری‌ها در جستجو‌ی محصولات یا خدماتی هستند که شما ارائه می‌دهید. رایج‌ترین شیوه تبلیغات گوگل، تبلیغات در صفحه نتایج جستجو است.

سئوی خارجی سایت چیست؟

توجه فرمایید که تمامی موارد گفته شده حتماً باید توسط یک متخصص و کارشناس سئو بررسی شود و انجام خودسرانه هر یک از این تکنیک ها می تواند باعث پنالتی شدن و آسیب به سئو سایت شما شود. به عبارت دیگر، علاوه بر اطلاعات گوگل، باید خودتان وارد عمل شوید و طی آنالیز و بررسی بازخورد هایی که از بهینه سازی های داخلی و خارجی سایت خود میگیرید، روند بهبود جایگاه خود را هر روز بیشتر و قوی تر کنید. یک کارشناس سئو با علم و دانشی که در زمینه تحلیل داده های موجود در ابزارهایی همچون Search Console و گوگل آنالیتیکس دارد، میتواند به بهترین شکل از کلمات کلیدی طولانی و ارزشمند استفاده کند. این یعنی شما و گوگل در حال کار متقابل با یکدیگر هستید تا بهترین نتیجه (غذا) را به کاربر برسانید. امروزه با توجه به پیشرفت علم و اینترنتی شدن خرید و فروش ، سئوی سایت بهترین و موثرترین گزینه برای سود و فروش بیشتر است.

Meta Description یا توضیحات متا چیست و چه اهمیتی دارد؟

پیوند های خارجی مهم ترین معیاری هستند که به رتبه بندی سایت شما کمک می کنند چراکه نمی توان آن ها را به راحتی ایجاد کرد. از طرح ها، رنگ ها و برجسته کردن متن برای مشخص کردن بخش های مهم محتوای خود در موتورهای جستجو استفاده کنید. یک گام پیش تر بروید و به دنبال کلمات کلیدی طولانی و کلمات کلیدی مرتبط از نظر معنایی باشید و آن ها را به عناوین، سرفصل ها و محتوای اصلی خود اضافه کنید. تگ H1 خود را بهینه کنید؛ تگ H1 همان چیزی است که به عنوان اولین و مهمترین تیتر در ابتدا و بالای صفحه نمایش داده می شود.

به سبک نوشتاری برای دیده شدن در Featured snippet «سبک نوشتاری هرمی معکوس» می گویند. بزرگترین مزیت داشتن یک Featured snippet این است که می توانید نسبت به رقبای خود برتری کسب کنید، حتی اگر صفحه شما رتبه پایین تری داشته باشد. می توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید و سعی کنید بهترین نسبت بین کیفیت و اندازه فایل را پیدا کنید یا کل فرآیند را با یک افزونه فشرده سازی، خودکار کنید (مانند Robin image optimizer pro در وردپرس). اگر پهنای ناحیه محتوایی وبلاگ شما 800 پیکسل است، استفاده از تصاویری با عرض 2500 پیکسل توجیهی ندارد.

به دلیل استفاده همگانی از وسایلی همچون موبایل، تبلت، لپ تاپ و… باعث شده که برای موارد مختلف و متعدد در اینترنت جستجوهایی صورت بگیرد. برای رسیدن به پاسخ سوالات خود، برای پیدا کردن نزدیک ترین فروشگاه مورد نظر و یا تصمیم گیری برای خرید یک محصول مواردی است که کاربران روزانه از موتور های جستجو استفاده می کنند. نتایجی که پس از این جستجو ها به کاربر نشان داده می شود تاثیر زیادی در زندگی روزمره آن ها می گذارد. این روش زمانی انجام می شود که برای مدت کوتاهی بخواهید رنک اول را بگیرید. کسانی که سئو کلاه سیاه را انجام می دهند، قصد این را دارند که از تکنیک و روش های بسیار زیرکانه کلاه سیاه مثل پر کردن کلمات کلیدی در مقالات و پست های خود برای رتبه گیری و… استفاده کنند.