به دست آوردن این لیست کلمات یک دید کلی از ساختار محتوایی سایت به شما خواهد داد. در این مقاله راهکارهایی برای بهینه سازی و سئو محتوای متنی ارائه خواهیم داد که نیاز به هیچ گونه دانشی در زمینه سئو ندارد زیرا بهینه سازی محتوای متنی از آسانترین و قابل فهمترین جنبههای سئو است. البته فراموش نکنید که هدف از نگارش متن و تولید محتوای متنی، کمک به مخاطب و قرار دادن او در مسیری درست است تا به سرعت به پاسخ پرسشهای خود برسد. در حال حاضر گوگل نیز نیاز کاربر را مقدم بر نیاز خود میداند و در رتبهبندی وبسایتها، رضایت کاربر و جذب حداکثری او را ملاک کار قرار میدهد.
ابزارهای تجاری نظیر SEMRUSH و Ahref به شما کمک میکند اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص متوسط تعداد کلمات موجود در صفحات برتر و یا ساختار لینکهای داخلی و خارجی این صفحات به دست آورید. حقیقت این است که در دل هر استراتژی محتوایی موثر، باید یک سیستم بهینه سازی محتوا حضور داشته باشد. خصوصا در سال ۲۰۲۱ که شدیدترین رقابت بین بازاریابان محتوا را تجربه میکنیم، بهینهسازی و سئو محتوا یک مهارت الزامی برای یک کمپین محتوایی موفق است. محتواهای صوتی یا پادکستها نیز توانستهاند در بین دیگر انواع محتوا، جایگاه مناسب خود را در مقابل طرفداران و علاقمندان محتوا و سئو محتوا به دست بیاورند. شاید جالب باشد که بدانید محتواهای صوتی شامل انواع صوتهای هنری، آموزشی، تبلیغاتی، انگیزشی و یا حتی طنز هستند.
- این را هم در کنار سئو کردن محتوای خود در نظر داشته باشید که سریع سر اصل مطلب بروید و وقت را صرف زمینه چینی نکنید چرا که مخاطب آنلاین شما کشش این وقت تلف کردن را ندارد.
- بازم ممنون بابت اطلاعات مفیدی که توی این صفحه به طور رایگان به اشتراک گذاشته بودید.
- در اصطلاح به چنین محتواهایی «چسبنده» میگوییم که میتوانند باعث افزایش زمان ماندگاری مخاطبان در وبسایت و تشویق آنان به برگشت دوباره شود.
- عنوان محتوای شما را راهنمایی میکند و شما به طور مداوم به آن مراجعه میکنید تا مطمئن شوید که در موضوع باقی میمانید و آنچه وعده دادهاید را انجام میدهید.
دیگه سر درمیاری رقیبت داره چیکار میکنه، چه محتوایی به دردت میخوره و فروشت رو بیشتر میکنه… خلاصه بگم؛ دیگه پولت رو برای تولید محتوا دور نمیریزی و درست و به جا هزینه میکنی. با یه سرچ ساده، کلی سایت و ویدیو رو سرت خراب میشه که بیا و محتوات رو اینجوری سئو کن. دو تا نکته از این سایت برمیداری، سه تا ویدیو تو اینستا میبینی، دو تا وبینارم شرکت میکنی، 5 تا مقالهام میخونی تا به جواب سوالت برسی… دمت گرم ترکیبی خوبی زدی! برای تولید محتوا بهویژه محتوای متنی روشهای مختلفی وجود دارد. خبر خوب اینکه در بسیاری از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس، دکمههای اشتراک اجتماعی در قالب اصلی وجود دارند؛ بهطوریکه بهمحض انتشارِ محتوا ظاهر میشوند.
یعنی باید محتواتون مخاطب رو دعوت به انجام کاری کنه که برای شما سودآوره. یک مطلب خوب باید حتماً لینک خروجی داشته باشد (مثل محتوای همین صفحه که چندین لینک به سایت های معتبر و مرتبط به فرمت بندی متن دارد). نداشتن لینک مثل این است که شما خوانندگان خود را در یک کوچه بن بست رها کنید!
۲- صفحه ثابت
یکی دیگر از موارد مهم برای سئو محتوا ساختار سایت شما است. در ادامه ما توضیح می دهیم چرا ساختار سایت مهم است، سپس به شما نشان خواهم داد که یک ساختار سایت ایدهآل چگونه است. درسته که هنوز هم وجود کلمات کلیدی در محتوا برای سئو مهم است، اما کافی نیست.
این ابزار ها در کمک به سئوسازی محتوا ابزارهای خیلی قدرتمندی هستند و قابلیت های زیادی برای شما ایجاد میکنند. اما قطعاً در دید کلی تولید یک محتوا سئوشده، استفاده از سرچ در گوگل بهترین و سریع ترین راه خواهد بود . محتوای سئو شده شما زمانی میتواند موفق باشد که نه صرفا برای مخاطب و نه صرفا برای گوگل طراحی شده باشد. بلکه بهترین تولید محتوا آن است که بتواند هر دوی آنها را در کنار هم خوشحال کند. لینک دادن به وبسایتهای باکیفیت دیگر که به موضوع کاری ما مرتبط هستند، کمک بسیار زیادی به افزایش رتبه و کیفیت وبسایت ما میکند.
اهمیت تولید محتوا
طبق مطالعهای که توسط SEMRUSH انجام شده ۳۶ درصد از مقالاتی که دارای h2 , h3 هستند دارای عملکرد بهتری از نظر ترافیک، میزان اشتراک در شبکههای اجتماعی و تعداد بک لینک دارند. صفحات فرعی یا دستهای، صفحاتی هستند که موضوعات زیردستهای مربوط به صفحه بنیادی را پوشش میدهند. این صفحات معمولا شامل مطالبی هستند که یک موضوع را با جزئیات مورد بررسی قرار میدهند. اما حتی اگر در این مفهوم هم زیادهروی کنیم، چیزی به جز خستگی و دلزدگی عایدمان نمیشود.
LSI (ال اس ای) یا عبارت کلیدی هم خوانده یا مرتبط چیست؟
این در واقع یک تصور اشتباه است زیرا محتوای بهینه شده و با کیفیت بالا اساساً شانس شما را برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو افزایش می دهد. به طور کلی از کلمه کلیدی اصلی و سایر کلمات کلیدی مشابه و مرتبط باید در قسمت های مختلف محتوا استفاده کنیم. آدرس صفحه، عنوان اصلی صفحه، زیر عنوان های داخل صفحه، بدنه اصلی محتوا و توضیحات باید شامل کلمه کلیدی اصلی و سایر عبارات مشابه باشد. حال این محتوا ممکن است برای یک مقاله در سایت ما باشد یا یک صفحه محصول! پس منظور ما از سئوی محتوا هر مدل صفحه با محتوایی که در آن وجود دارد است.